Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fel bränsle i tanken, bensin i.s.f. diesel

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

Har du tankat fel?

Ja
16
21%
Nej
60
79%
 
Antal röster: 76

MagnusS

#16 » 10:58:19, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta i trä så har jag själv klarat mig än så länge.

Men efter snart 15 år på olika bilverkstäder har man ju varit med om en del.

2 ggr har jag varit med om att macken har gjort fel, en flång ny 9-5 som tankade E85 på grannmacken gick bara 3 meter från pumpen, först hävdade mackägaren att han var oskyldig men efter analys så kom det fram att det var massvis med vatten i såsen, tanktömning o pumpbyte mest för säkerhetsskull slutade det med.

För ett halvår sen kom det in en kund med en merca diesel som upplevde lång starttid, Vi började med att kolla läckoljan från spridarna, det var likvärdigt, men kollegan frågade om det inte luktade skumt om bränslet, typ rätt mkt bensin. Efter lite sniffande ringde vi kunden o frågade om det kanske var så att hon tankade fel, hon nekade bestämt, kollade kvittot o mkt riktigt, hon hade tankat diesel.
Då min kollega tidigare kört för den åkaren som kör till den aktuella macken ringer han upp en chaufför o börjar luska. Efter en stund kryper det fram att den aktuella dagen har en chaufför gjort bort sig, av misstag tömt en bensinkula i dieseltanken på macken. Han kom på det vid nästa ställe och de fixade till det, men några hann uppenbarligen tanka. Men inte fan kontaktade de sina kunder som hade tankat.

En gång kom det in en Saab 9-5 Bensin som hade tankat med en dunk från ladan, vet inte vad det var i dunken men det gjorde så att kolvarna smälte samt att motorn läckte olja precis överallt.

Glykol i spolarvätskebehållaren är ju standard.

Spolarvätska i glykolen har man varit med om.

Bensin i spolarvätskan e skumt o lite otäckt.

Glykol i bromsvätskebehållaren på en Chrylser Voyager gör att packningarna i huvudcylindern sväller.

Hade en kund som efter en motorrenovering hos en annan firma hade blivit tillsagd att alltid köra på 98 oktan. Hon kom till en mack som inte hade 98, det fanns 95, E85 samt diesel. Hon valde då E85 för 95 skulle hon ju inte ha o diesel är ju helt fel.
Den bilen gick skitskumt. Men det räckte med tanktömning.

Hörde av en mackägare här i stan att en kund hade tankat spolarvätska istället för bensin, de har en sån där pump med spolarvätska.
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



dimorep

#17 » 12:15:21, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratade med en kolega som också jobbar med dieselmotorer (annat märke och mer på marinsidan sen 30 år tillbaka) han hade fått överta en tjänstebil (en 2 år gammal V70 diesel).
Förra veckan på väg hem stannade han till på macken då tanken var i princip HELT tom, tankade på "den vanliga pumpen" (han kör en bensinbil privat) och körde hemåt...
När han efter ca 1 km släpper gasen och motorbromsar fram mot en rondell så hackar bilen men håller sig igång tills att han är mitt inne i den, då dör motorn och vägrar att starta igen. Får hjälp att föra bort bilen till avfart (automatare) och väl där så startar motorn till upprepade gånger, men stannar direkt då startmotorn släpper.
När han ringt efter bogserhjälp så kommer han att tänka på vilken pump han tankade ifrån, kollar med kvittot och JA det var bensin han hade tankat.. :ohnej:
-Det roliga är att han många gånger idiotförklarat div. båtägare som gjort samma sak på sina båtar... :djaevul:

Efter att demonterat tanken och tömt den och bränsleledningarna samt bytat bränslefilter så startade bilen efter en tags nötande på starten. Stannade dock igen efter några sekunder (troligtvis luft i systemet) men gick att starta direkt igen och har fungerat bra sen dess.

Efter helgen så meddelade han sin chef om "det lilla misstaget" och han svarade skrattande "-Ingen fara det har hänt samma sak två gånger tidigare på den bilen och ta du den avtappade bensinen och häll på din egen bil så kommer den till användning.."! :uupps:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Loke

#18 » 12:35:55, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bort inlägg på grund av lite väl OT


Loke
Senast redigerad av Loke 12:41:59, 24-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Hebbe (trådstartaren)

#19 » 14:05:02, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Efter helgen så meddelade han sin chef om "det lilla misstaget" och han svarade skrattande "-[i]Ingen fara det har hänt samma sak två gånger tidigare på den bilen...

Ett "bra" exempel på manligt rationellt, lite huvudlöst, handlande skulle jag tro :smile:
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

bearclow

#20 » 14:29:49, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frugan skulle tanka gräsklipparen och hittade kombidunken till motorsågen, fyllde hela tanken med sågkedjeolja och drog väl cirka 50 gånger i startsnöret utan att få igång klipparen utan väntade tills jag kom hem. Anade direkt oråd när man såg kombidunken stå bredvid klipparen.

Efter att man tömt och sköljt tanken och äntligen fått igång klipparen rök den som en kolmila av all olja i ljuddämpare mm.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

Mats i Myrhult

#21 » 14:29:57, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är förvånad att så många gjort fel på bränslena och andra vätskor. Det närmast jag kommit ett sådant misstag är att hälla vinet i vattenglaset.
Å ta i trä!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Robban_C

#22 » 14:44:35, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min polare rullade ut sin Husqy Rider åkgräsklippare, tvättade av den och gick in och fikade.
Kom ut, startade men efter en kort stund stannade. Sen var det lögn i helvete!
Efter en stund svärande kom yngsta grabben (fem år då) fram och sa att "Jag har tankat" och pekade på trädgårdsslangen. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#23 » 16:37:01, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte riktigt en sådan förväxling men ändå. Ringde frugan när jag visste hon var på väg hem från någon hästtillställning, och bad henne köpa en 4l dunk med tvåtaktsbränsle vilket hon lovade. Alltid väl koncentrerad på uppgiften kom hon hem och konstaterade att de bara hade litersflaskor så hon tog 4st. Anade att något var lite skumt och när jag kollade så hade hon handlat 4st svindyra flaskor "herrejösses" tvåtaktsolja. Som tur var så hade hon betalt med kort från hennes företag, så numera har hon 4st flaskor dyr tvåtaktsolja i lager på sitt företag.
Tur att hon inte tankade också när hon kom hem, risk att det blivit lite kraftig oljeinblandning då. :grin:
Får nog börja att blanda tvåtaktsolja i dieseln bara för åtgångens skull, vad gör man inte för att hålla lagret nere även om det är mot bättre vetande. :uupps: :grin:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

anders holmström

#24 » 17:13:41, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en granne som ringde för han inte fick igång sin BM 350. (ärvd efter svärfar som är död). Jag frågade om han hade tankat, jo då men det gick inte på så mycket sa han. Jag fick köra dit för att hjälpa han att lufta men handpumpen gick misstänkt lätt så jag frågade VAR han hade tankat. Då peckade han på kylarlocket :ohnej:
bara att tanka i rätt hål sen var det bara att :driver:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

Hebbe (trådstartaren)

#25 » 12:48:47, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De 25 % feltankarna här stämmer ganska väl överens med andra undersökningar när det gäller män. Ett intressant fenomen är feltankande kvinnor, det är bara någon enstaka % som har gjort det…
Okej tänker vi då, kvinnor kör och tankar betydligt mindre än män. Jovisst är det så, men inte 25 ggr mindre vilket skulle vara fallet om misstagen var jämt fördelat…

En mer makaber jämförelse är statistik över antalet trafikdödade på våra övergångsställen, i 15 av 16 fall var det en man bakom ratten. Åter igen, det finns ingen chans att män kör 15 ggr mer bil på övergångsställen än kvinnor, dessutom var majoriteten av de omkomna män…

Är kvinnor bättre lämpade som bilförare?

http://www.if.se/web/se/om/senastenytt/ ... ngare.aspx
http://www.bilsport.se/news.php?id=100643
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Mats i Myrhult

#26 » 13:01:40, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En gammal kampanj för mc-förare, innan hjälmtvånget, löd: Den som kör med huvudet använder hjälm!

Lite av det gäller väl vid tankning också. På värmländska: Vid tankning gäller tänking!

:off_topic: ang. dödsolyckor. Om 75% av bilförarna är män och de dessutom kör 75% mer per år än kvinnorna, medan 75% av fotgängarna i samhällen där det finns övergångsställen är kvinnor, då får man helt andra siffror för sannolikheterna än om man bara antar könsfördelning 50/50.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Hebbe (trådstartaren)

#27 » 16:15:40, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:En gammal kampanj för mc-förare, innan hjälmtvånget, löd: Den som kör med huvudet använder hjälm!

Lite av det gäller väl vid tankning också. På värmländska: Vid tankning gäller tänking!
Fin och positiv tanke :grin:

Det som är mkt nedslående i t.ex. vår lantbruksbranch är att hur många tankar som än skänks, "Säker gård" etc. så pekar all statistik köpp rätt åt skogen: http://www.atl.nu/ledare/utred-alla-olyckor


Mats i Myrhult skrev: :off_topic: ang. dödsolyckor. Om 75% av bilförarna är män och de dessutom kör 75% mer per år än kvinnorna...
Om ekvationen ska gå ihop måste 400% av bilförarna vara män och de måste dessutom köra 400% mer per år än kvinnorna.

Att 75% av fotgängarna på övergångsställen är kvinnor låter rimligt, likväl var ca 60% av de ihjälkörda män...


Vet inte om det är rimligt att göra sådana här jämförelser men alla allvarliga olyckor och även en simpel feltankning har ändå det gemensamt att egentligen ska de inte behöva hända?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Mats i Myrhult

#28 » 16:58:15, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:Att 75% av fotgängarna på övergångsställen är kvinnor låter rimligt, likväl var ca 60% av de ihjälkörda män...


Svartsjuka? :uupps:

edti: glömde att skriva, jag såg inte på någon av länkarna att det framgick något procenttal för andelen kvinnor ihjälkörda på övergångsställen. Har du någon sådan uppgift?

Kanske är du inne på rätt spår när du jämför tankningsmissödena med olyckor inom jordbruket. Där finns det flera saker att peka på som tänkbara förklaringar.
En ålderstigen yrkeskår = sämre reaktioner och styrka, hänger inte med.
Många före detta lantbrukare som hjälper till eller bara sköter det dagliga hemmavid = ringrostig.
Många nya lantbrukare som inte gått lantbruksskola eller annan utbildning som var nödvändigt med gamla jordförvärvslagen = Okunskap, ointresse för detaljerna.

Bara för att man alltid tankat sin bil vid samma pump kanske man inte ska tanka nästa bil vid samma pump = ringrostig, okunskap, ointresse?
Bara för att traktor har kylarlocket längst fram och tanklocket bit bakom, är det inte säkert att alla traktorer har det = slentrian, okunskap, ointresse?
Senast redigerad av Mats i Myrhult 17:02:09, 25-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Hebbe (trådstartaren)

#29 » 17:31:08, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Svartsjuka? :uupps:

edti: glömde att skriva, jag såg inte på någon av länkarna att det framgick något procenttal för andelen kvinnor ihjälkörda på övergångsställen. Har du någon sådan uppgift?
Good tänking :thumme:
Jag hade förväxlat siffran (är jag man eller?), här står om de 60%
http://mobil.aftonbladet.se/bil/article12522182.ab

Här kommer ett par kvinnliga kommentarer hur man tankar bilen:

"Vet man inte om man har en bensinare eller diesel är man ju efter."

"Jag har aldrig tankat fel, men varje gång jag ska tanka så trippelkollar jag så jag säkert ser ut som en osäker idiot på stället."
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Mats i Myrhult

#30 » 17:39:16, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Collin har ganska bra koll.
http://mobil.aftonbladet.se/debatt/arti ... mobil-www1
"Män som ska gå över gatan tittar in i bilen, möter förarens blick och de båda agerar i samförstånd. Om mannen vid övergångsstället inte möter förarens blick står han tålmodigt kvar, eller skyndar på stegen.
Kvinnor vet att de har rätt att korsa gatan på övergångsstället och att bilarna är skyldiga att stanna. Rätten kallas zebra-lagen och har orsakat många olyckor sen den infördes mot bättre vetande 1998."

Dessutom är män tåligare mot fysiskt våld sedan urminnes tider och de vet om det. Vana vid att vara kanonmat i alla situationer. Därför är de/vi kanske inte så noga om det smäller lite ibland, går det så går det.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se