Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kupefläkt Peugeot 406 -99

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Ludde eriksson (trådstartaren)

#1 » 17:39:47, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte försöka hjälpa en bekant, 75+ med låg pension att få någon funktion på acc-n.
Fläkten funkar inte, det är första symptomet.
Fläkten är tillverkad 2012, troligen bytt inte alltför lång tid innan senaste ägarbytet.
Har i nuläget gjort en fulgrej o dragit en kabel från cigtändaruttaget, som för ovanlighetens skull levererar 20A,
och den snurrar på friskt.
Symptom 2 är att den inte verkar styra luften på avsett vis, som tur är kommer ju lite luft mot rutan iaf, men som bilen alltid står utomhus
utan möjlighet till motorvärmare, så är det ju ett rejält steg i rätt riktning.
Om symptom 2 hänger ihop med att fläkten är direktkopplad eller fanns där innan, kan jag i nuläget inte avgöra.

Finns det någon maskinist som kan hjälpa mig med kunskap i ämnet?
Törs man köra vidare med denna inkoppling, finns det något en normalhändig person kan fixa enkelt, eller bör bilen bytas ut?
Att jag själv skulle dra mig för att köpa en äldre fransk bil är ju en sak, men nu finns den här, o kan man, så bör man väl försöka
reparera felet :klia:
Tacksam för all hjälp :skriva2:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk



Ingoberra

#2 » 20:17:24, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diagnoskörd? Kan ju bli diverse fel på spjällmotorer å dylikt.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ludde eriksson (trådstartaren)

#3 » 22:57:34, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tyvärr ingen läsare :sad:
Misstänker jag får åka runt 6 mil enkel för att få den korrekt läst om jag söker auktoriserad verkstad.
Har ingen erfarenhet av dylika läsare ,mer än att lokala allmärkesverkstan dit jag åker nån gång, sällan kan gå på djupet för att mer exakt
lokalisera några fel.

Försökte ladda upp bild på displayen, men där hängde sig överföringen :klia:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

MaChrill

#4 » 23:58:32, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att fläkten inte funkar på Peugeot brukar bero på kass kontakt i kontaktstycket, 2,5mm2 ledare till en löjligt litet kontaktstift, men det antar jag du kollat. Annars är resistor eller förstärkaren/fläktstyrdonet den andra troliga orsaken, du har kollat säkringar eller hur. Du törs köra som nu, samma sak som högsta läget på fläkten.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Ludde eriksson (trådstartaren)

#5 » 07:29:24, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanliga standard flatstiftskontakter på denna fläkt.
Misstänker ju något motstånd, men hur ser det ur, var sitter det? O vilka fler komponenter finns där som jag inte känner till? :insomnia:
På gamla tiders system med manuell styrning var det lite enklare att felsöka.
Känner mig lite lite som en dinosaurie när det kommer till elektroniska system. :vissla:
Tex att min fulkoppling motsvarar fullfart är ju enkelt, men kan det bli knas i sytemet pga att belastningen från fläkten försvinner? :klia:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

torbjorn_forsman

#6 » 21:53:33, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Citroën och Peugeot från 90-talet sitter effektsteget för fläktstyrningen ofta hopbyggt med fläktmotorn. Har aldrig haft problem med någon sådan, men på lite äldre typer (t ex Citroën BX), som hade effekttransistorn separat monterad i luftkanalen efter fläkten, fanns det ett standardfel. På transistorns kylfläns sitter ett temperaturberoende motstånd (PTC) som överhettningsskydd. Det ligger klämt mellan kylflänsen och ett fjädrande bleck. Det blir ofta dålig kontakt pga ärg och annat där. Ibland är något liknande kopparpasta påsmetat på ytorna, vet ej om det är från fabrik eller gjort senare. I varje fall brukar man få igång sådana fläktstyrningar genom att pilla ut motståndet, rengöra kontaktytorna noga och sätta ihop.

Felkodsavläsning för ACC bör gå bra att göra med de flesta lite mer påkostade felkodsläsare som allbilsverkstäder eller privatpersoner kan tänkas ha, det går t ex att göra med min gamla kinaklon av Autocom, köpt billigt på Aliexpress för ca 5 år sedan. Observera dock att vissa Peugeot inte har den vanliga OBD-kontakten utan istället en rad med 3-poliga kontakter, en för varje system man kan tänkas vilja läsa av, då behövs en adapterkabel (går också att köpa billigt på t ex eBay), och så måste man sätta den i rätt kontakt för aktuellt system (ACC, ABS, airbag, motor, osv osv).

Många ACC-system, vet dock ej om det även gäller Peugeot/Citroën men det bör gå lätt att luska ut via märkesforum, har för övrigt möjlighet att läsa ut en massa felkoder och annat data utan felkodsläsare, man använder knappar och displayer som redan finns i bilen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se