Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Funderingar kring a-traktorbygge

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 18:36:02, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat fundera på vad grabben ska ha att förflytta sig i när han har åldern inne. Själv är han totalt ointresserad och tanken är att det ska vara helt lagligt.
Jag har även varit och kikat på mopedbilar men jösses så rappligt :huh: Skulle olyckan dessutom vara framme så känns en Volvo betydligt bättre att sitta i.

Tänkte bygga av volvo 700/900 bilar som jag har haft tidigare och som ju är lättskruvade.

Var in och pratade med besiktningsgubben och han verkade vettig. Han verkade inte låsa sig vid dubbla lådor och varvtal annat än på första växeln.

Min fundering är att ta en M46 ala det här konceptet med nedväxling via planetväxel https://www.blocket.se/dalarna/Lagliga_ ... m?ca=7&w=3
sedan kombinera det med att försöka få någon som elektroniskt kan begränsa hastigheten på samma sätt som på en lastbil exempelvis. Har läst nånstans om att det går att programmera om styrboxarna, någon som har koll? :klia:

Vilken b230 variant är snålast? Jag gissar B230F men har någon erfarenhet?

Övriga tips och råd vid traktor-bygge? Är sedan eller kombi enklast att bygga av?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



Antevante

#2 » 19:03:58, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det många år sedan jag rörde mig kring dessa fordon. Vet att Jag använde en varvtlsregulator som hette MTR? Minns den som väldigt lätt att ställa in.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

magloman

#3 » 19:09:18, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan programmera en styrbox så den inte går att varva mer än ett visst varvtal. Sen kan man junplombera den. Om man sen monterar en bygel som kom -97 så blir det jävligt o komma runt det. Lättare isf att byta låda.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mattiaz (trådstartaren)

#4 » 20:00:09, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte helst få hastighetsbegränsning ost för varvtalsbegränsning. Den måste ju varva runt 4000 varv på första växeln för att få den laglig. Dom B230 motorerna jag har haft har inte gillat dom varvtalen speciellt.
Har man hastighetsbegränsning borde man kunna ha hur många växlar som helst och få ner varvtalet vid 30km/h eller 40km/h om det nu blir så.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

Myhran

#5 » 21:46:06, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lohelectronics.se har en hastighetsregulator i H version. Denna går tydligen att besikta med, kom inte in på hemsidan just nu men bästa är om fordonet har abs eller fanns med tillval abs! Jag skulle monterat en sådan regulator på ett framhjul om det va en bakhjulsdriven bil så kan de spinnas hur mkt som helst bara bilen inte går fortare än 30 :)

Med vänlig hälsning,

2 personer gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

osla

#6 » 22:13:27, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det vara några år sedan jag byggde traktor och reglerna kanske har ändrats, fast det tvivlar jag på. Men då skulle en a-traktor vid 2/3 delar av motorns maxvarv högst gå 10 km/h. Vid 30 km/h skulle motorn ligga på dom varv där max effekt tas ut som vid en rödblockare borde bli kring 4500-5000 varv om jag nu kommer ihåg någorlunda rätt. Varvtals regulator fick endast strypa 10% från motorns maximala varvtal och då fungera som övervarvs skydd, ej för att klara hastigheten på vare sig första eller sista växel. Hastigheten ska vid teoretisk uträkning ej överstiga 30 km/h på högsta växel, men i verkligheten får det va plus/minus 10% så högst 33 km/h.

Så jag undrar hur det lyckats besikta med hastighets regulator då traktorn inte kommer varva rätt för att bli laglig om än bess godkänner den så kommer den vara olaglig.

Som sagt, Reglerna kan ju ha ändrats, men tvivlar på att det ändras till det bättre
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

G-son

#7 » 23:01:06, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

5000-5500rpm är maxeffektsvarvtal för många av rödblocksmotorerna. Lagen om hur A-traktorer får begränsas i hastighet har såvitt jag vet inte ändrats på mycket länge, däremot har det kommit fler företag som registreringsbesiktar fordon och alla verkar inte tolka lagen på samma vis. Det tråkiga är väl att om polisen vill vara petig så är det lagen man måste följa, att en besiktningsstation gjort en egen felaktig tolkning av lagen och godkänt hastighetsstyrd begränsning är nog inte till stor hjälp.

Är du ute efter en snål motor är nog rödblocksfamiljen fel ställe att leta på. En liten lågvarvig industridiesel hade varit mer frestande för mig, eller en B18C om det nu nödvändigtvis ska vara rödblock.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

rospigg

#8 » 23:18:39, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle absolut satsa på en B18C motor!
Dessa satt i tröskor (och traktorer, ja)
Leta reda på en sån på en skrot, gångtiden på en tröska är ju löjligt lite i jämförelse med en traktor.
En sån snurra passar nog ypperligt under huven på såväl 740 som 940.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Myhran

#9 » 23:59:27, 27-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag ”hört” angående besiktning med hastighetspärr är att man får åka och registreringsbesiktning a-traktorn och få ett avslag av besiktningsorganet, sen får man överklaga beslutet till transportstyrelsen och att de sen godkänner lösningen sålänge som man inte kan manipulera systemet, dvs kopplas givaren ur skall traktorn inte gå att starta, och att styrbox och dess hastighetsreglerande komponenter är väl skyddade för manipulering. Sen med beslutet från transportstyrelsen får man registrera traktorn igen och med denna gång med intyg från transportstyrelsen att lösningen är godtagbar.

Har sett flertalet a-traktorer som fått denna lösning på blocket och det verkar vara detta de som registrerat dem gör.

Detta är från hörsägen, har inte registrerat någon traktor själv i detta utförande utan bara gjort lite efterforskningar för framtida ev a-traktorer som kan koma att komma till familjen då sambons son fyller 14år nästa år :) och man vet ju aldrig vad som händer :)
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 11:17:37, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:5000-5500rpm är maxeffektsvarvtal för många av rödblocksmotorerna. Lagen om hur A-traktorer får begränsas i hastighet har såvitt jag vet inte ändrats på mycket länge, däremot har det kommit fler företag som registreringsbesiktar fordon och alla verkar inte tolka lagen på samma vis. Det tråkiga är väl att om polisen vill vara petig så är det lagen man måste följa, att en besiktningsstation gjort en egen felaktig tolkning av lagen och godkänt hastighetsstyrd begränsning är nog inte till stor hjälp.

Är du ute efter en snål motor är nog rödblocksfamiljen fel ställe att leta på. En liten lågvarvig industridiesel hade varit mer frestande för mig, eller en B18C om det nu nödvändigtvis ska vara rödblock.


I lagen står ingenting om varvtal annat än på första växeln. Vilket också besman påpekade.

Tanken med bygget är att hålla det så "Volvooriginal" som möjligt, känns som minst krångel. Men i en A-traktor så behövs inget turbotjosan. Snålast möjligt med originalmotor är det som gäller.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

tracker

#11 » 20:11:01, 28-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växlar kan spärras genom något av följande alternativ: Bortmontering av drev, nedslipning av kuggar, igensvetsning av kuggar. Vid bestämning av hur många växlar som måste spärras ska följande iaktas: Har fordonet dieselmotor ska motorns varvtal vid kontroll av maxhastigheten uppgå till det maxvarv som motorn monterad i bil, enligt tillverkaren, är avsedd för. Har fordonet förgasarmotor får motorns varvtal begränsas genom lämplig åtgärd. Begränsningen ska vara utförd så att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än det som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas bara genom följande alternativ:

1. Fastsvetning av strypringar i insugskanalerna i motorblock eller topplock.

2. Ändring av ventiltider genom byte eller omslipning av kamaxel.

3. Montering av varvtalsregulator. Denna ska vara inställd på det varvtal vid vilken maxeffekten erhålls, enligt tillverkaren.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Simnil

#12 » 09:10:20, 02-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore inte det ultimata en dieselmotor från ett lågvarvigt elverk, (1500rpm)? Vettiga varvtal med bra ljudkomfort??

Hursomhelst så är det väl besiktningskrav på G för A-traktorer, tycker det verkar som att det är ute massor av "traktorer" på salusidorna nu och undrar om många försöker undvika bli sittandes med svarte Petter i form av en svårbesiktad A-traktor?? Hursomhelst så borde det väl på grund av detta vara köparens marknad och läge för en bra affär på en nästan färdig traktor??
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

mattiaz (trådstartaren)

#13 » 08:52:26, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att slipa om en kamaxel så att maxvarvtal sänks ordentligt?

Ang att köpa en befintlig så är det iof ett alternativ men vill inte ha något hafsbygge.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM Jens, rospigg och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se