#2 » 19:28:43, 01-01-2018
Om det ska hålla (och se bra ut) några år, så blir det nog till att svetsa igen rosthålen och byta alltför kexiga plåtar. Lagningar med plastic paddning, glasfiberspackel, popnit, maskeringstejp, masonit mm ska man knappast räkna med har mer än ett års livslängd.
Betydligt viktigare än vad man använder för färg, är att underarbetet är välgjort - att så mycket rost som möjligt är bortslipad/stålborstad/blästrad, att ytan verkligen är perfekt ren och eventuell kvarvarande rost i porer är torr. Ju mer avancerad grundfärg (t ex tvåkomponents) desto mindre förlåtande är den för dåligt underarbete, för rostlagning på en gammal bil brukar det vara mest lämpligt med en grundfärg som innehåller mycket lösningsmedel (så att ev kvarvarande smuts kan lösas upp och blandas med färgen, istället för att färgen lägger sig lös utanpå smutsen), och som har lång torktid. Grundfärger som torkar på en halvtimme brukar bara flagna av, om man hittar en som påstås ha torktid på ett eller två dygn är chansen större att den stannar kvar på sin plats.
Se till att luftfuktigheten är låg där du håller till och slipar, målar och spacklar, och att bilen är ordentligt torr och fri från vägsaltrester innan du börjar med arbetet. Har man spolat med högtryckstvätt bör bilen gärna få stå och torka en vecka innan man sätter igång.