torbjorn_forsman skrev:Jag har stött på flera bilar där ABS-lampan var hopkopplad med motorelektroniklampan. I samtliga fall visade det sig att det var enklare att hitta och reparera det ursprungliga ABS-felet, än vad det rimligtvis kan ha varit att plocka ut instrumentblocket för att tjuvkoppla lamporna.
Exakt så brukar det vara..
Men folk lägger hellre 5 timmar och 500 spänn på att fuska.. plus 3 ombesiktningsr..
Än att ägna en timma och 200 spänn på att lösa problemet och byta komponenten, samt köra både säkert och bara behöva besikta en gång..
En j*vla märklig inställning.
Samma
inställning återkommer även gällande kupefläktar, lysen och handbromsar.
Hellre 10 timmar med värdelöst meck.. än att lösa problemet enkelt en gång för alla.
V50n jag har som andrabil är det xenon på.
Vid en annan översyn precis efter inköp såg jag att det satt gummislangar under framstrålkastarna, alltså inpetat..
Ett ljus gick upp och jag hissade bilen.
Både staget fram till nivåsensorn och det där bak var stumt i lederna..
Bort med stagen. Ett skruvstycke. Lite rostlösare och så en tvätt. I med nytt fett och voila så lätt det gick. Dit med stagen och ner med bilen. På med tändningen... tadaa lyktorna justerade upp sej..
Eftersom förra ägaren faktiskt lämnade allt på en wannabeverkstad och inte kunde nåt själv ( han kunde verkligen ingenting alls) så blev han bara helt fetblåst. Jag har gått igenom 8 reparationer utförda av den verkstan och en är faktiskt bra gjord. Generatorn är utbytt utan att man lyckats förstöra något.
Jag har meddelat förra ägaren om hur välgjorda reparationerna är så han inte lämnar bilen dit mer i tron att den blir väl omhändertagen..