Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bilbesiktning om och om igen...

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

Eje Forsmark

#16 » 19:15:28, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok
Då är det väl redan gjort en fulrep av ABS lampan ...... ihopkopplad med airbaglampan? Eller något annat som "slocknar" efter en stund?
Det syns på datorn om ABS fungerar eller inte. Felkoder.

Ivar Risslén du var inne på samma svar o hann först :-)
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb



torbjorn_forsman

#17 » 19:47:24, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har stött på flera bilar där ABS-lampan var hopkopplad med motorelektroniklampan. I samtliga fall visade det sig att det var enklare att hitta och reparera det ursprungliga ABS-felet, än vad det rimligtvis kan ha varit att plocka ut instrumentblocket för att tjuvkoppla lamporna.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#18 » 19:51:19, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Händer säkert att bilen är "besiktigad" men inget om att den inte är godkänd vid försäljning å faktiskt är de inte lögn :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Kurtivan (trådstartaren)

#19 » 20:29:27, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen är en 90-talist så den kollas inte med nån ODB-läsare.
Kurtivan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:47, 12-09-2014
Ort: Örnsköldsvik

magloman

#20 » 22:34:38, 04-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kurtivan skrev:Haha, det gäller en kompis till mig :)

första bes ABS-lampan lyser, nästa bes slocknar den som den ska, men nu blir istället ombesiktning på att "ABS-system saknar möjlighet att fungera"


Kan vara en sladd till en givare som inte är inkopplad osv
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

*pettson*

#21 » 01:37:55, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har stött på flera bilar där ABS-lampan var hopkopplad med motorelektroniklampan. I samtliga fall visade det sig att det var enklare att hitta och reparera det ursprungliga ABS-felet, än vad det rimligtvis kan ha varit att plocka ut instrumentblocket för att tjuvkoppla lamporna.


Exakt så brukar det vara..
Men folk lägger hellre 5 timmar och 500 spänn på att fuska.. plus 3 ombesiktningsr..
Än att ägna en timma och 200 spänn på att lösa problemet och byta komponenten, samt köra både säkert och bara behöva besikta en gång..
En j*vla märklig inställning.

Samma inställning återkommer även gällande kupefläktar, lysen och handbromsar.
Hellre 10 timmar med värdelöst meck.. än att lösa problemet enkelt en gång för alla.

V50n jag har som andrabil är det xenon på.
Vid en annan översyn precis efter inköp såg jag att det satt gummislangar under framstrålkastarna, alltså inpetat..
Ett ljus gick upp och jag hissade bilen.
Både staget fram till nivåsensorn och det där bak var stumt i lederna..
Bort med stagen. Ett skruvstycke. Lite rostlösare och så en tvätt. I med nytt fett och voila så lätt det gick. Dit med stagen och ner med bilen. På med tändningen... tadaa lyktorna justerade upp sej..

Eftersom förra ägaren faktiskt lämnade allt på en wannabeverkstad och inte kunde nåt själv ( han kunde verkligen ingenting alls) så blev han bara helt fetblåst. Jag har gått igenom 8 reparationer utförda av den verkstan och en är faktiskt bra gjord. Generatorn är utbytt utan att man lyckats förstöra något.
Jag har meddelat förra ägaren om hur välgjorda reparationerna är så han inte lämnar bilen dit mer i tron att den blir väl omhändertagen..

4 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

QV_

#22 » 09:17:57, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:Både staget fram till nivåsensorn och det där bak var stumt i lederna.

Lite OT men jag hade lite kort ljus från min V40 -04med Exeonljus.

Det vart fixat med två beg fjädrar som var av bak. Men orsaken till detta inlägg är att jag inte sett någon sensor fram. Den måste jag leta efter. Borde sitta på förarsidan då eftersom jag bytt framhjulsslagret på höger sida utan att ha sett någon nivåsensor.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

v702

#23 » 10:15:30, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag missat nåt i tråden? Märke, modell, årsmodell? Fungerar abs vid bromsning! Vad ör gjort lr ogjort?
Slänger väl in ett förslag jag också. På en bil jag hade var kablagen för korta så att ett kontaktdon i b-stolpen fungerade ibland och ibland inte. Oftast inte.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kurtivan (trådstartaren)

#24 » 10:45:44, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakgrunden är i alla fall en billig, intill värdelös bil, men dock helt körbar, där verkstad felsökt och avgjort vilket fel det var. Spekulationerna kring felet och dess åtgärdande kan lämnas därhän, det var besiktningen jag var intresserad av.
Kurtivan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:17:47, 12-09-2014
Ort: Örnsköldsvik

v702

#25 » 11:51:00, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kurtivan skrev:Bakgrunden är i alla fall en billig, intill värdelös bil, men dock helt körbar, där verkstad felsökt och avgjort vilket fel det var. Spekulationerna kring felet och dess åtgärdande kan lämnas därhän, det var besiktningen jag var intresserad av.


OK :thumme:
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ivar Risslén

#26 » 12:32:52, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du missnöjd med besiktningsmannens bedömning så kan du klaga till Transportstyrelsen.

Har du fått en anmärkning och du kommer åter så kollar de lite noggrannare på hur du har fixat felet jämfört med om det inte var något fel första gången.
:off_topic: Det här med att kontrollamporna måste fungera som på en nybil när bilen är 15-20 år gammal är ett elände. För drygt 5 år sedan så fick jag fel på en ABS-givare. Efter ett tag så slocknade kontrollampan och den tändes inte efter att jag hade bytt givaren. Glad i hågen besiktade jag bilen och fick en 2:a på ABS-lampan för att den var svart. Hörde med flera skrotar om de hade en men icke, jag hittade några på E-bay (60€) men de skickade inte till Sverige. Så det blev till att fixa lampan själv. Det blev till att redogöra hur jag hade gjort för besiktningsmannen och samtidigt så fick jag klaga lite på reglerna. Då fanns det flera bilar till salu på blocket med nedslag på kontrollampor. :back_to:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

*pettson*

#27 » 15:38:53, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
*pettson* skrev:Både staget fram till nivåsensorn och det där bak var stumt i lederna.

Lite OT men jag hade lite kort ljus från min V40 -04med Exeonljus.

Det vart fixat med två beg fjädrar som var av bak. Men orsaken till detta inlägg är att jag inte sett någon sensor fram. Den måste jag leta efter. Borde sitta på förarsidan då eftersom jag bytt framhjulsslagret på höger sida utan att ha sett någon nivåsensor.


V50 har höger bak och höger fram.
Vanligast är att stagen helt enkelt kärvar till dom går av. Dom är i plast.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

SK Racing

#28 » 16:00:32, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har på en del äldre bilar med strulande ABS helt sonika plockat bort skiten, gäller ju bilar där ABS var tillval så delar finns att tillgå för att snyggt o prydligt demontera ABS junket o dit med "riktiga" bromsar.

Hålla på med div fulmek med bromsar skulle jag bara göra i nödfall, aldrig som permanent fix, aldrig.

På nyare bruksbil har jag/vi valt fordon där det finns god kontakt med synnerligen god felsökare/mekaniker så allt löser sig med den biten, då jag inte kan prata med bilar, "bara" skruva med dom.

När det gäller bes så har dom bra koll vad som har hänt innan ang bes, en besiktare riskerar sitt jobb om han/hon gör något som är alltför "kundvänligt", du kanske skulle försöka fiska i grumligt vatten med någon oseriös firma som kan släcka bes tvåor, finns ju en del sådana om en läst rätt... Men bäst är enligt mig o ordna bromsarna på riktigt, alt ha bilen som reservdelsbil/armering i en betongplatta :)

Hoppas du missförstår mig rätt, diverse fulmek med bromsar är inte ok, mer än i nödfall.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

mats_o

#29 » 17:21:09, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som kan hända på V50/S40 är att sensorns vipparm ställer sig åt fel håll. Den ska peka bakåt i färdriktningen men Volvo/ford gjorde lösningen lite för kort så sträcker man ut fjäderbenet ordentligt så kan det "kuga" över och hamna med vipparmen framåt. Resultatet blir sensorfel och bilen går i felsäkert läge.

Bara att lyfta hjulet och i bästa fall går det att tvinga det hela åt rätt håll med handkraft.
Sen måste man ha Vida/dice för att tvinga fram en omkalibrering av nivåautomatiken

Och Ja, det har hänt mig
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

*pettson*

#30 » 18:04:32, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kurtivan skrev:Bakgrunden är i alla fall en billig, intill värdelös bil, men dock helt körbar, där verkstad felsökt och avgjort vilket fel det var. Spekulationerna kring felet och dess åtgärdande kan lämnas därhän, det var besiktningen jag var intresserad av.

Här är själva grejen..
En bil som fått nedslag på att kontrollsystemet på ett säkerhetssystem satts ur spel, eventuellt är hela shstemet satt ur spel, är inte enligt dom lagar och regler som finns, körbart.
För då hade inte fordonet fått nedslag.
Då finns det inte mycket att undra över gällande provningen innan man på ett tillförlitligt sätt åtgärdat problemet.
När man väl åtgärdat finns det inte mycket att undra över heller eftersom provningen då godkänner just den punkten....

Kortfattat.
Säkerhetssystem som finns i bilen ska fungera på riktigt. Annars är det inte trafikdugligt.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se