Det finns tydligen flera sätt att starta elkylfläkten på den där bilen. Se sida 8 och 9 (PDF-sidnumrering) i schemat.
På sida 9 finns termokontakten i kylaren, den får matning från "X" (den
ledning från tändningslåset som har
spänning då tändningen är på men bryts bort när startmotorn körs, ev är den även aktiv i radioläge), den startar fläkten på lågfart alternativt på högfart via två olika reläer (det ena på sida 8, det andra på sida 9). Men dessa saker ska alltså inte kunna gå då tändningen är avstängd.
På sida 8 finns någonting som i det här engelskspråkiga schemat kallas J138, "
Control unit for
radiator fan run-on", som tydligen via termokontakten F87 ska kunna aktivera elkylfläkten även om tändningen inte är på.
Min misstanke är antingen något problem i J138 (sitter tydligen i pos 3 bland reläsocklarna vid säkringsdosan), eller att något av de andra två kylfläktsreläerna hänger sig (utmattad returfjäder, brännmärken på kontakterna så de vill haka fast i varandra eller något sånt).
Beträffande J138 så kan man tänka sig
ungefär samma slags fel som i andra liknande små elektronikenheter, blinkreläer och liknande - spruckna lödningar, åldrade elektrolytkondensatorer, fuktskador som ger krypströmmar etc.
Tänk också på att det inte är säkert att detta schema stämmer för svensksålda bilar. Så vitt jag vet så brukar VAG normalt koppla elkylfläkten så att den går helt oberoende av tändningen, med undantag för bilar som säljs i länder där det är (eller var) ett myndighetskrav att fläkten inte får kunna starta oväntat då tändningen är avstängd. T ex Frankrike, kanske även England, eventuellt USA.
Tyvärr verkar det inte finnas något data för just den här bilen i den version av ElsaWin som jag har. Kanske skulle gå lättare att söka om man även vet modellkoden (8C2 eller liknande) och beteckningen på växellådan. Båda delarna bör stå på utrustningsskylten, som förmodligen finns under bagagerumsmattan eller i reservhjulsbaljan.