Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Citroën C5 -01 Instrumentbelysning

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 23:43:22, 06-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon här som lagat instrumentbelysningen på en Citroën C5? På min från 2001 har belysningen slocknat vid hastighetsmätare och varvräknare. Kan det vara reostaten? Dom fungerande lamporna (lysdioder?) på den vänstra sidan fungerar men reagerar inte när man vrider på reostaten. Har plockat bort instrumentet från bilen för att se om det går att laga. Tyvärr sitter denna belysning mellan kretskortet och själva mätarna och för att dela på dessa måste visarna tas loss från axlarna. Hur gör man det utan att förstöra något? :klia:


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



jörgen.ottosson

#2 » 11:05:13, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

visaren sitter bara pressa på axeln, du drar den bara rakt ut.

Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

meken49 (trådstartaren)

#3 » 14:12:52, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Törs man ta i utan att något går sönder? Varvräknarens nål lossnade lätt, men hastighetsmätarens verkar sitta hårt. Dom andra små mätarnas nålar måste väl också lossas? Är det lika där? Bara dra? :klia:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

jörgen.ottosson

#4 » 16:34:31, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, de är identiska (det är till och med samma komponent som driver hastighet och varvräknaren....de har jag plockat isär för att reparera, jag antar att bränslaemätaren är samma sak, den har jag faktiskt aldrig rört.)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

meken49 (trådstartaren)

#5 » 21:28:41, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste göra en ändring på mitt inlägg. Idag när jag läste bilens förarhandbok stod det att man ska hålla knappen intryckt. Då ökas eller minskas ljusstyrkan eftersom. Det hade jag nog inte fattat.Det är alltså ingen reostat i vanlig mening. Men fortfarande är det svart vid hastighets och varvmätarna.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#6 » 21:44:15, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen O Hur gjorde du när du lossade motorerna till varv och hastighetsmätarna? Ska man vrida dom vita plastpinnarna som håller motorerna? Har nu försökt lossa hastighetsmätarens nål försiktigt med en mejsel, men den sitter hårt. Kan den vara limmad? Man ska inte vrida dessa plastpinnar upptäckte jag nu. Den gick av. :sad:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

jörgen.ottosson

#7 » 23:04:27, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en "slits" i huset på motorn till hastighetsmätaren och varvräknaren, du särar bara på plasten lite ( alltså den genomskinliga i motorn, låt pinnen vara)

(du ser "slitsen" vid spetsen på huset......och det här är en jag repat tidigare, det lite mörka stiftet nästan mitt i är nu i mässing, det är original en plastpigg, som går av.....9/10 ggr när mätaren inte fungerar är det felet....)
Bild
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

meken49 (trådstartaren)

#8 » 23:23:58, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan visarna vara limmade i axlarna? Har med försiktighet försökt lossa dem med mejsel, men dom sitter fast. Undrar om man ska trycka ut axeln samtidigt som man drar i visaren? Inte så lätt som jag trodde. Om man måste köpa ett begagnat instrument från skroten stämmer ju inte vägmätaren förstår jag, men accepterar bilens dator denna främmande komponent?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#9 » 23:35:33, 07-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilar med elektronisk vägmätare brukar mätarställningen ligga lagrad i tre olika minneskretsar (t ex motorstyrsystemet, karossdator och instrumentblock). Om man byter en av dem, men de andra två fortfarande är överens om mätarställningen, så skrivs den in automatiskt i den bytta enheten också. Dock med reservation för att inte alla biltillverkare nödvändigtvis har gjort på exakt samma sätt på alla modeller.

Om man misstänker att mätarnålarna är limmade på axlarna, så kan man prova att värma axeln med en liten lödpenna och se om limmet släpper. Klassisk metod på 80- och 90-talet då man fortfarande reparerade kassettbandspelare, det förekom ofta motorbyten och då skulle den vanligtvis limmade remskivan flyttas över från gamla till nya motorn.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#10 » 00:09:58, 08-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska gå bra att byta instrument, men enligt vad jag hört (= ej provat själv) så är det bäst att hitta en mätare med lägre miltal än bilen....då är risken minst att bilen får den nya mätarens miltal. (är värdet på mätaren lägre, får mätaren bilen värde.....)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

meken49 (trådstartaren)

#11 » 22:35:25, 09-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu fått veta att felet ev. kan bero på att datasignalen från BSI- enheten inte går fram. Det kan då bli så som för mig, att bara en viss grupp av lysdioder är inkopplade. Det här är nog väl så avancerat för en glad amatör. Får väl se hur jag löser detta. Får nog ta hjälp av någon som kan detta, vart man nu ska hitta den personen :klia:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#12 » 21:02:56, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det beställt ett annat instrument från en demontering. Hoppas det var instrumentet som var felande, annars har jag ett över :smile:.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#13 » 10:36:58, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu testat det "nya" instrumentet. Alla lysdioder lyser som dom ska :hurra: . Lustigt nog så ändrades mätarställningen från drygt 18 tusen, som det instrumentet hade, till det som min bil hade, drygt 17 tusen mil. Enligt uppgift så skulle det inte gå :???: . Hastighetsmätaren stod på 20 km/tim när jag fick instrumentet, men det var lätt att peta ner nålen till 0. Ska ut o kolla mot min GPS om det stämmer. Mätarna brukar ju visa ca 5 km/tim för mycket, så det går ju i.s.f att justera.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#14 » 13:23:45, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del biltillverkare har ett avsiktligt nollställningsfel i hastighetsmätaren för att uppfylla kravet att den aldrig får visa för lite, andra har ett procentuellt fel. Den Peugeot Partner '97 som jag hade för några år sedan, gick att få att visa exakt genom att flytta nålen på axeln. På Volvo 740 med elektronisk hastighetsmätare finns en justermöjlighet för det procentuella felet så man kan bli av med det om man vill. På modernare bilar är det dock ofta svårt - kan möjligen gå att programmera om något med fabrikens egen OBD-utrustning - om man vill göra något åt den procentuella felvisningen. Jag har märkt att Chrysler och Jeep från slutet av 90-talet brukar visa 10-11 % för mycket, med korrekt däckdimension. Men det hastighetsvärde man får ut via OBD, eller som man kan få klimatanläggningens display att visa i ett testläge, stämmer exakt med hastighet enligt GPS.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#15 » 20:18:30, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute på en provtur och hastighetsmätaren fungerar perfekt :hurra: . Felvisningen var som den brukar ca.+ 5-7 km/tim enligt GPS:en. En fundering: Hastighetsmätarnålen stod ju som jag tidigare skrivit på 20 när jag fick instrumentet. Nu öppnade jag ju instrumentet och ställde nålen på 0, men det kanske var onödigt. Eftersom det ju är en liten elmotor som drar nålen kanske den kalibrerat sig själv :klia:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se