Får du inte upp högre
temperatur på motorn vid normal körning ens om du kör med kupévärmen avstängd?
Det är fullt normalt på tyska bilar med
oljekylare som fungerar som
värmeväxlare mellan
olja och kylvatten, att motorn inte orkar hålla tempen uppe med kupé
värme på förrän man har kört så långt att även oljan har kommit upp i minst 80 °C.
Just för tillfället kör jag en Audi A3 1,6 bensinare '03 , som jag har haft koll på sedan den var ny. Härom året fick den en ny
termostat också. Om man har använt
motorvärmare några timmar innan start på morgonen, utetempen är ca -10 °C, så krävs 4-5 km körning med värmen avstängd innan tempen har stabiliserat sig enligt tempmätaren. Om man då drar på värmen för fullt så kan motorn hålla värme om den går hårt belastad (t ex i uppförsbacke), men så snart det blir planmark eller går utför så sjunker tempen ner mot 50-60 °C, och man måste köra flera mil innan tempen orkar upp igen. Om man däremot inte drar igång kupévärmen så snart motorn har blivit varm utan väntar 3-4 km till, så håller den sedan värmen bra. Det kan nämnas att det inte går att få denna bil varm fortare genom att låta den gå på tomgång en stund innan man kör iväg.
Ford Focus med samma motorstorlek och av samma årsmodell kommer igång betydligt fortare. Där är för övrigt klimatanläggningen gjord så att den inte kör igång någon värme alls förrän motortempen har nått ca 65 °C. Audis klimatanläggning går för fullt även om motorn är iskall och det inte finns någon värme att hämta.
En möjlig lösning på problemet kanske skulle vara en
kran för att stänga av vattenflödet till oljekylaren då den inte behövs? Å andra sidan har det ju sina fördelar att få motoroljan varm snabbt också.