Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

MB 313CDI -05, dålig värme.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

v702 (trådstartaren)

#1 » 14:52:39, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har erfarenhet av denna kylskåpsmodell? Kallaste bil jag nånsin åkt i, tomgång 40 C, normalkörning ca 60 C, lite längre sträckor ca 80 C. I -20C räcker det inte långt, dessutom nåt fel i värmepaketet så på förarsidan blåser det bara kalluft. Ljum luft på andra sidan. Brukat haft pappskiva men det blir inte mycket bättre. Termostat bytt, extra pump för att trycka upp kylväska t värmepaketet monterad men inte gett nån märkbar effekt.
Har sökt men finner inga bilder som visar hur det ser ut med reglage, flärpar för luft o dyl. Tips ngn annars blir det nog skoteroverall.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 15:31:16, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får du inte upp högre temperatur på motorn vid normal körning ens om du kör med kupévärmen avstängd?

Det är fullt normalt på tyska bilar med oljekylare som fungerar som värmeväxlare mellan olja och kylvatten, att motorn inte orkar hålla tempen uppe med kupévärme på förrän man har kört så långt att även oljan har kommit upp i minst 80 °C.

Just för tillfället kör jag en Audi A3 1,6 bensinare '03 , som jag har haft koll på sedan den var ny. Härom året fick den en ny termostat också. Om man har använt motorvärmare några timmar innan start på morgonen, utetempen är ca -10 °C, så krävs 4-5 km körning med värmen avstängd innan tempen har stabiliserat sig enligt tempmätaren. Om man då drar på värmen för fullt så kan motorn hålla värme om den går hårt belastad (t ex i uppförsbacke), men så snart det blir planmark eller går utför så sjunker tempen ner mot 50-60 °C, och man måste köra flera mil innan tempen orkar upp igen. Om man däremot inte drar igång kupévärmen så snart motorn har blivit varm utan väntar 3-4 km till, så håller den sedan värmen bra. Det kan nämnas att det inte går att få denna bil varm fortare genom att låta den gå på tomgång en stund innan man kör iväg.

Ford Focus med samma motorstorlek och av samma årsmodell kommer igång betydligt fortare. Där är för övrigt klimatanläggningen gjord så att den inte kör igång någon värme alls förrän motortempen har nått ca 65 °C. Audis klimatanläggning går för fullt även om motorn är iskall och det inte finns någon värme att hämta.

En möjlig lösning på problemet kanske skulle vara en kran för att stänga av vattenflödet till oljekylaren då den inte behövs? Å andra sidan har det ju sina fördelar att få motoroljan varm snabbt också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#3 » 16:02:32, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som tillsatsvärmaren inte fungerar. Det är väl en sån på den?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

v702 (trådstartaren)

#4 » 20:23:24, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tf, bra info, beskriver mitt problem rätt bra. Mindre bra att tyskarna inte har lägre årsmedeltemp.

magloman, nej det finns tyvärr ingen tillsatsvärmare på denna snikvariant.

Blir väl att kapa hål in till skåpet och ställa en dieselkanon där.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se