Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dacia Duster -10 Diesel

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 19:24:45, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska byta bakre bromsbackarna på kompisens Dacia Duster. Dom limmade bromsbanden släppte bak efter att bromsen frusit fast och tvångskördes( fyrhjulsdrift). Den ena sidan gick bra, men på den andra sidan går det inte att få loss trumman. Det är ju självjusterande bromsar men jag hittar ingenstans att justera tillbaka backarna från utsidan. Tänkte även släppa på handbromsens justering vid spaken, men plasten runt verkar vara svår att få bort.
Finns det någon här på detta förnämliga forum som jobbat med Dacia?


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



torbjorn_forsman

#2 » 20:17:28, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det troligt att bakbromsarna ser ut som på Renault från 90-talet?
I så fall släpper man först handbromsjusteringen så mycket det går (det kan finnas justeringar både under bilen och vid handbromsspaken, släpp bägge i så fall). Om inte det räcker, så vrider man bromstrumman så att nedre änden av handbromsarmen går att komma åt genom ett hjulbultshål och trycker in (alltså rakt in) handbromsarmen med en skruvmejsel så att en stoppklack på den går förbi plåtförstyvningen på bromsbacken. Om handbromsvajrarna är fastrostade eller frusna så kan det bli besvärligt, då kanske inte returfjädern räcker till för att föra tillbaks handbromsarmen den sista biten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#3 » 21:56:19, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur Renaults bromsar var på 90-talet, men på denna Dacia kommer handbromsvajern in längst ner och griper tag i den bakre bromsbackens hävarm. Justeringen sitter längst upp mellan mellan backarna. Det är en vanlig typ av justering liknande den på bilsläpvagnar. Enda skillnaden är att det sitter en automatisk justering vid det tandade hjulet. Jag har inte satt mig in i hur den automatiska justeringen fungerar, men eftersom bromskolven använder den övre delen av backarna så justeras backarna ut där vid användningen av fotbromsen. Vad jag kunnat se så finns det ingen annan justering. Undrar hur man kommer åt vajrarna vid handbromsspaken. Det vore ju bra att kunna slaka på vajrarna där. Det är ju plast runt om spaken som måste tas bort, men hur? Vill ju inte bryta sönder något :ohnej:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#4 » 22:44:10, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att det går att sticka in en liten hylsa med lång förlängare genom slitsen för spaken och komma åt justeringen utan att ta bort plast?
I övrigt låter bromsbeskrivningen som om det skulle stämma med de äldre Renault jag tänkte på (kollade i en Haynesbok för Clio).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#5 » 23:04:08, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla detta i morgon. Tar på kroppen att stå på knäna . Drömmen vore ju att ha en billyft, men eget garage saknas :sad: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

rospigg

#6 » 23:05:18, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googlesök:
"Dacia duster rear brake adjustment"
och kolla bilder så får du upp mycket matnyttigt.
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

meken49 (trådstartaren)

#7 » 20:55:59, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det fixat :grin: . Högra bakre bromstrumman fastnade i backarna när den skulle tas bort. Det gick att få ut den en liten bit, sedan blev det stopp. Lossade plastpanelen runt handbromsspaken så att jag kom åt dom två vajrarna. Tog bort den högra vajern som nog satt i lite spänn, sedan gick det bra att lossa trumman :hurra:. Det borde vara som på släpvagnar, att man kan justera tillbaka backarna genom ett litet hål på bromsskölden. Det skulle förenkla detta arbete betydligt.


Detta inlägg har valts som lösning

meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

magloman

#8 » 21:00:04, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du ha en lättskruvad bil får du nog byta :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

vazman 67

#9 » 21:03:03, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner igen det där från en MB G(E)ländewagen jag höll på med för några år sen,strulande automatjustering. Borrade hål i trumman "utifrån",så gick det lätt att justera med en mejsel

1 person gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

torbjorn_forsman

#10 » 21:50:11, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

VW blev av med en massa bekymmer när de ersatte skruv-och-mutter-självjusteringen med en anordning med en kil i början av 80-talet. Undrar varför inte fler biltillverkare gjorde likadant?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#11 » 22:29:00, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

VW´s självjustering med kilen är så enkel, funktionell och smart att de troligen stulit iden från någon Öststat..
/Rp

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#12 » 23:39:02, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De har säkert tittat på den lösning som fanns på svansmotor-Skoda från '77 och framåt, och vidareutvecklat den.
Skodas lösning bygger dock inte på en kil utan på "byrålådeffekt" - två pinnar på en arm som kan ställa sig snett i förhållande till handbromsstaget så de nyper fast. Den är nog lite känsligare än VW's kil - om någon råkar smörja den så räcker inte friktionen till utan den trycks ihop i botten, om man inte smörjer den alls så rostar den ihop istället.
Kan det ha varit för att komma över självjusteringskunnande som VAG köpte Skoda i början av 90-talet? :)

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: björken, Iznogoud och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se