.
05 sexväxlad TDI. Gått 42500 mil, nyss inkörd.
Dubbelmassesvänghjul och hela kopplingen bytt för ca 8 000 mil sedan.
Det knepiga.
När jag har gasen lite nedtryckt och ligger i dragläge på någon växel efter vägen, och sätter foten an lite lätt på kopplings-pedalen och då släpper gasen, så åker kopplingspedalen ned en liten bit, med ett märkbart hopp och stopp! (funkar därefter om jag vill med normal kraft trycker mer för att koppla ur).
Gasar jag så kommer kopplingspedalen åter upp, från det läge den först hoppade ned till, såvida jag inte håller emot med lite kraft.
Förloppet går att upprepa många gånger efter varandra.
Ibland funkar det dock helt normalt.
Jag har försökt att flytta vevaxeln ut och in, genom att bända på kuggkransen mef en mejsel genom inspektionshålet och även försökt rucka med remskivan på veven, för att kolla om den glappar axiellt. Det gör den inte. Tanken är då att hela allt, vev / svänghjul/ koppling/ tryckplatta, kan röra sig i förhållande till slavcylinderns fasta del i sprängkåpan.
Kopplingen i övrigt fungerar helt normal. Slirar aldrig och lätt att växla. Absolut inga nya speciella ljud.
Det måste ändå vara något som kan flytta sig i förhållande till slavcylinderns bakre ände. Och beroende på om motorn belastas eller inte.
Tror inte det är motorkuddarna.
Spelar ingen roll om bilen är varm eller riktigt kall.
Tror inte att luft i systemet, kan ge ett sånt fel. Måste vara nåt som kan flytta sig, men vad om inte vevaxeln?
Pratade med en lärare på fordonsprogrammet. Han hade aldrig varit med eller hört talas om något sådant.
.