Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Octavia besvär med knepig koppling

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Volvot24 (trådstartaren)

#1 » 21:05:20, 10-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

05 sexväxlad TDI. Gått 42500 mil, nyss inkörd.
Dubbelmassesvänghjul och hela kopplingen bytt för ca 8 000 mil sedan.

Det knepiga.
När jag har gasen lite nedtryckt och ligger i dragläge på någon växel efter vägen, och sätter foten an lite lätt på kopplings-pedalen och då släpper gasen, så åker kopplingspedalen ned en liten bit, med ett märkbart hopp och stopp! (funkar därefter om jag vill med normal kraft trycker mer för att koppla ur).

Gasar jag så kommer kopplingspedalen åter upp, från det läge den först hoppade ned till, såvida jag inte håller emot med lite kraft.

Förloppet går att upprepa många gånger efter varandra.

Ibland funkar det dock helt normalt.

Jag har försökt att flytta vevaxeln ut och in, genom att bända på kuggkransen mef en mejsel genom inspektionshålet och även försökt rucka med remskivan på veven, för att kolla om den glappar axiellt. Det gör den inte. Tanken är då att hela allt, vev / svänghjul/ koppling/ tryckplatta, kan röra sig i förhållande till slavcylinderns fasta del i sprängkåpan.


Kopplingen i övrigt fungerar helt normal. Slirar aldrig och lätt att växla. Absolut inga nya speciella ljud.

Det måste ändå vara något som kan flytta sig i förhållande till slavcylinderns bakre ände. Och beroende på om motorn belastas eller inte.

Tror inte det är motorkuddarna.
Spelar ingen roll om bilen är varm eller riktigt kall.

Tror inte att luft i systemet, kan ge ett sånt fel. Måste vara nåt som kan flytta sig, men vad om inte vevaxeln?

Pratade med en lärare på fordonsprogrammet. Han hade aldrig varit med eller hört talas om något sådant.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



magloman

#2 » 00:35:11, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte dom där som man bör byta svänghjulet på i samband med kopplingen?
De säljs ofta i kit.

Slitet svänghjul kan nog märkas
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Janson1

#3 » 08:13:34, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växellådan har väl snedskurna drev vilket vill putta/dra axlarna ut/in vid belastning åt olika håll. Om nu ingående axeln i växellådan har ett axiellt glapp och lite nypningtendenser på splinesen mellan vlåda och kopplingslamell och sen ett dubbelmassvänghjul som borde kunna glappa lite axiellt pga av dess konstruktion, då kan det ju bli detta fenomen...
Går det att komma åt den avvibrerade biten på svänghjulet och känna efteraxiellt glapp där?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24 (trådstartaren)

#4 » 08:16:26, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang dubbelmassesvänghjulet.

Märktes inte så på denna.
Som jag skrev i första inlägget, så byttes hela paketet för
ca 8 000 mil sedan.

Kopplingen slirade på 6:an, när drivpaketet blivit ordentligt genomvarmt på resor mer än 20 mil.
Senast redigerad av Volvot24 08:31:54, 11-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24 (trådstartaren)

#5 » 08:29:12, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växellådan... ja, så skulle det kunna vara.

För att kunna kolla ordentligt skulle man behöva ta upp / fixa inspektionslucka i sprängkåpan.

På ett annat forum, nämns axiallret på 3:e ramlageröverfallet
framifrån, från remskivan, som möjlig orsak.
Undras om det går att byta de lösa halvmånarna utan att lyfta ur motor och sen vevaxeln. Blir ett stort jobb i s f med allt som har med kamrem att göra o s v.

Kollat några bilder. De två lagerbågar som sitter på överfallet måste vara möjligt att byta med enkla medel. Ny trågpackning och axiallager.

Frågan är om det räcker med att byta bara dessa två, om det nu är felet, med motorn i bilen, i stället för alla fyra, ifall det inte går att pillra ut dessa som ligger på ovansidan av vevaxeln?
Förstår att lagerytan blir halverad, men de är inga större krafter som puttar vevaxeln axiellt. Mest bör det vara från kopplingens slavcylinder vid urkoppling och bara vid frikoppling.

Måste försöka kolla vad som egentligen rör sig.

Bilen funkar i övrigt bra.
Alternativet just nu är att köra tills det blir fler felyttringar.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stefan1972

#6 » 09:32:13, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle axiallagret vara skadat så det påverkar pedalen märkbart så borde det ju snudd på saknas helt. Låter orimligt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#7 » 09:41:02, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men tänk tanken...

Pedalens rörelse/slaglängd mot golvet 15 cm
Glappet som upplevs ca 3 cm.

Urtrampningslagrets maximala rörelse > 10 mm.

Vevens rörelse / glapp högst 1 mm. Detta inkl lagerspelet som var från nyproduktion.

Axiallagrens tjocklek från början? 3-4 mm?
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Stefan1972

#8 » 10:09:54, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle axiallagret saknas helt så tror jag nog att man hade märkt det på andra sätt.........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24 (trådstartaren)

#9 » 10:17:02, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet en som tryckte sönder/ihop axiallagret när han bytte motor i sin båt till en renoverad lite större Penta inombordare.

Köpte samtidigt ett renoverat backslag... s-drev.

Nu var det som så att ingående axel i backslaget fanns med olika längder. Och givetvis....

Detta gjorde att veven knuffades framåt när han bultade ihop.

Motorn gick inte runt, för främre vevslängen tog emot i vevhuset/blocket.

Shimsade med brickor mellan backslag och motor.

Hörs ibland att veven dunkar i...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1

#10 » 15:23:06, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axialt glapp i vevaxeln är ganska lätt att hitta, du skriver att du redan kollat detta och då är det nog inte det heller, men gör en extra kontroll för säkerhets skull om osäkerhet råder... Men tänk inte ens på att riva hela motorn för detta lager innan det är till 100 % verifierat.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24 (trådstartaren)

#11 » 16:16:08, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja... min tanke var att plocka ned tråget och sen just det överfallet som låser axiallagerbågarna.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1

#12 » 17:09:03, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verifiera först av allt. En riktig felsökning gö... och allt det där.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Torpöbo

#13 » 22:09:11, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingsmekanismen delvis av?
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Volvot24 (trådstartaren)

#14 » 22:54:18, 11-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag har tänkt så också... men ibland så funkar det helt normalt...

Ska försöka att lura ut när.

Och kopplingen kopplar ur ordentligt..
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SC252, Sparrow, sven-erik1 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se