När det gäller farthållarspaken så är nog en ganska enkel
felsökning att mäta om det blir
kontakt när man trycker på den på olika sätt. Ofta är det bara två trådar till spaken och olika funktioner kopplar in olika
motstånd (samma lösning som på kabel-fjärrkontrollen till en VHS-video från tidigt 80-tal). Så då får man ohmmäta (alltså inte använda summerfunktionen på mätinstrumentet) och kolla att det blir olika men var för sig stabila och rimliga värden när man aktiverar de olika funktionerna en och en.
Men det kan också vara så att farthållarproblemet inte alls har med spaken att göra utan att det är något annat som gör att motorstyrsystemet inte kan eller inte vill aktivera farthållaren. I så fall är det mycket möjligt att man kan få ledtrådar om saken genom att läsa av felkoder.
Beträffande Ford Wildtrak så finns det en del möjligheter att kolla var bilen är byggd och om den är en Ford-konstruktion eller inte.
Kolla t ex chassinumret på ett exemplar, de tre första tecknen är den s k WMI-koden som talar om vilken fabrik som har byggt bilen. Det finns en lista på Wikipedia.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Code_constructeur-WMIMan kan också se om man hittar några delar i bilen som är märkta med artikelnummer.
Om det är en Ford-konstruktion kan numret se ut som t ex 98MF-9F593-BB. De två första tecknen talar om vilket år numret tilldelades (i klartext på europeiska Ford före '00 , kodat på något sätt på alla amerikanska och nyare europeiska). Tredje och fjärde tecknet är en kod som talar om vilken Ford-fabrik som har tagit ut artikelnumret. Harangen mellan strecken talar om vad det är för slags pryl, och de två sista tecknen är revisionsläge (AA, AB, BA, BB osv).
Mitsubishi brukar ha nummer som består av två bokstäver och 6 siffror, t ex MD308882. Så om man hittar sådana nummer på delar, är det med stor sannolikhet en L200 med lösskägg.