...lite mer om min Cheva...eller om man vill, onödigt vetande!
Jag har som ni sett en
plog till bilen!
Tog alla grejer från Rindab som ligger här i Nacka och där jag bor! Troligtvis inte det billigaste alternativet, men dom är bra att ha att göra med och man har reservdelar på orten om något pajar!
(Hittills har inget pajat även om jag fick sätta på linslysen, men det var jag själv som "arslade" till det!)
Det fick hursomhelst bli en Meyer diagonal 2.30 bred!
Jag gjorde hela monteringen själv och det var inget svårt jobb, då beskrivningarna var tydliga och lätta att följa....
Det var en djävulsk massa
kabel som skulle träs igenom bilen...typ att bilens lysen skall växla över till plogens då man har den på!
Men de mesta i kabelväg var buntat och egentligen var det mest pyssel med att trä härvorna snyggt och få till det med buntbanden!
Störde mig endast på en sak och det var fästet som sitter bultat i framvagnen som kunnat varit betydligt mer "slimmat"....byggde om det själv förra året och nu sticker det inte ner alls under framvagnen!
För övrigt tar det
ungefär par, tre minuter att sätta dit plogen, när man fått in snitsen... och ännu snabbare att ta bort den!
Kan tillägga att det endast är fästet i framvagnen som blir kvar när plogen plockas av...till skillnad från förr har man "lyckligtvis" allt sitter kvar på plogen numer!
...när brallorna ändå var nere, så köptes ett kit med luftbälgar för montering mellan ramen och bladfjädrarna, då jag kör skopor, hydraul- hammaren m.m. på flaket och då känns det bra att kunna justera för vikten!
Även detta var lätt att montera...
Satte kompressorn under plastskyddet bakom sätet på passargerarsidan där domkraften m.m. sitter! Tog bort "skiten" som satt därunder för att få plats med grejerna... där sitter kompressorn skyddad och man har koll att den fungerar!
Valde på Rindabs inrådan att köra med manuell nivåreglering, då man ansåg detta säkrast! (Har en display med två klockor i "kiosken", så det går att köra var sida för sig om man vill!)
Den automatiska nivåregleringen ansåg man inte "helt färdig", då dom haft strul med automatiken...
...om jag inte minns fel, så tror jag det var något med att kompressorn kunde stå och trycka i
luft bälgarna om något fel inträffade med automatiken och då kunde bälgarna brista!
Hursomhelst har detta fungerat helt felfritt och det är skitbra när man kör grejer!
Jag har ett mått på 18 cm mellan bakhjulet och skärmkanten när det är olastat, så då är det bara pumpa upp till samma mått igen!
Har övriga maskinister något att tillägga i form av "doningar" till "pickisen"...så
SHOOT!
Det kunde vara intressant med en liten
kran...om nu någon har det på sin bil?