Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

En 04 Chevrolet Silverado's liv och leverne!

469 inlägg • Sida 2 av 32
Diskutera bil-teman här

gute84

#16 » 23:17:09, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom har inte allt på hemsidan bästa är att ringa

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



sven-erik1

#17 » 23:40:39, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej kolla med innosund i oviken Jämtland dom brukar fixa dålig bil elektronik av olika slag :

1 person gillar det här inlägget.
sven-erik1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:46, 02-11-2010
Ort: krokoms komun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: mf 35 bensin mf 35 diesel mf 65 mf 575 fiat 880-5 volvo viking volvo n86 scania regent allis chalmers väghyvel 50 tal hymas 470 scania myrslok

torbjorn_forsman

#18 » 00:34:07, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sven-erik1 skrev:Hej kolla med innosund i oviken Jämtland dom brukar fixa dålig bil elektronik av olika slag :


Jag är rätt skeptisk till dem. Har en gång fått en bil (Chrysler 300M) gratis pga fel på ABS-enheten som just den firman hade misslyckats med. Enheten kom tillbaks med sönderbruten motor till hydraulpumpen, och man hade inte ens försökt bryta upp elektroniklådan, där det grundläggande felet (en brunnen transistor som skulle styra hydraulpumpen) fanns. Elektronikdelen var lätt att laga, och ventilblock + hydraulpump visade sig vara identiskt lika på VW Golf III, så jag hämtade en sådan ABS-enhet från ett skogsvrak och flyttade över den reparerade elektronikdelen från Chrysler-enheten.

Det är väl troligt att den där stegmotorn är likadan i de flesta GM-instrumentblock av samma generation, och antagligen också likadan för både hastighetsmätare och varvräknare. I så fall bör det ju inte vara svårt att hämta ett godtyckligt t ex Opel-instrumentblock på skroten och låna stegmotor därifrån. Jag tror jag har delar liggande som kommer från ett amerikanskt GM-instrumentblock (troligen någon Pontiac från tidigt 90-tal), där finns stegmotorer men det kanske är en äldre generation.
En nödlösning kanske kan vara att byta plats på stegmotorerna mellan hastighetsmätare och varvräknare i Chevans instrumentblock, så kan man klara besiktningen utan att behöva jäkta med att skaffa reservdelar.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

clun

#19 » 07:08:43, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
clun
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:10:19, 23-11-2013
Ort: Borås kommun

Janson1

#20 » 09:49:05, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Älta: börja med att mäta.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#21 » 00:00:17, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har å andra sidan utmärkt erfarenhet av innosund och Kelsey Hayes ( -98 Dodge ) ABS styrenhets rep.
- snabbt och har funkat perfekt i 3 år nu.
Däremot så måste det ju finnas hur många mätarhus i staterna som helst på skrotarna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Roger Bälinge (trådstartaren)

#22 » 10:47:44, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Jag har å andra sidan utmärkt erfarenhet av innosund och Kelsey Hayes ( -98 Dodge ) ABS styrenhets rep.
- snabbt och har funkat perfekt i 3 år nu.
Däremot så måste det ju finnas hur många mätarhus i staterna som helst på skrotarna.


Jodå...det finns massor av "beggade" mätare i staterna, men problemet är vad statusen på dessa är...
....tror i a f att jag beställer "stepping motors" på nätet och löder dit...eller snarare....grannen är överjävlig med en löd-penna, så han får fixa detta!
Börjar få det jobbigt med "småpillriga jobb", så jag låter någon med bättre skärpa på både linser och tålamod ta hand om detta! :grin: :grin: :grin:


...sedan skall jag "döpa" om denna tråd när mätaren är tillfixad!
"Tråden om Roger Älta's underbara Chevrolet Silverado 04" :huh: :huh: :vissla: :vissla: :screwy: :screwy:
.... där alla småhyss som bilen utsätter sin ägare för skall ventileras och riktigt avhandlas på djupet! :skratta3: :skratta3:
Alla andra som har liknade åkdon skall givetvis också kunna posta sina bilars egenheter!
...på så sätt hjälper vi varandra med tips och råd!

Låter väl som en bra idé...eller?
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Göran Ekman

#23 » 11:55:50, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Döpa om tråden när bilen är reparerad låter i mina öron som en lysande idé .
Må tråden få ett långt liv.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Roger Bälinge (trådstartaren)

#24 » 15:14:18, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God middag!

...jo, det var det här med framhjulslager eller "hubbar", som jag haft lite bekymmer med och har fortfarande! :aaargh: :aaargh:
Dom håller dåligt och då har jag ändå originaldelar i bilen....tror det är de stora hjulen och plogen som tar knäcken på dom!
Hursomhelst har jag fått hem nya från USA, Heavy duty lager!...så här ser dom ut! Dom är inte monterade än, men de lager som sitter i är på upphällning, så det sker inom kort!
Kolla skillnaden mot de gamla...en "extra" krage vid hjulbultarna och ett bredare lager upptill!
Det skall finnas en "snäpp" till och då är det SKF lager i "hubbarna"....får bli dessa nästa gång i s f!
Hade gärna tagit dessa direkt, men det blev ett litet missförstånd mellan mig och han som tog hem bitarna!
Bild

Är det fler som har trassel med lager, så kom med tips och råd i s f, det kan ju vara så jävligt att inte dessa heller pallar trycket...
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Janson1

#25 » 18:08:12, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte lagerna men ABS givarna...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#26 » 18:18:37, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1500 är ju den minsta modelen så den har ju klenast axlar och delar det går ju att montera större axlar om man vill :grin:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Roger Bälinge (trådstartaren)

#27 » 19:52:40, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...lite mer om min Cheva...eller om man vill, onödigt vetande! :razz: :razz: :razz:

Jag har som ni sett en plog till bilen!
Tog alla grejer från Rindab som ligger här i Nacka och där jag bor! Troligtvis inte det billigaste alternativet, men dom är bra att ha att göra med och man har reservdelar på orten om något pajar!
(Hittills har inget pajat även om jag fick sätta på linslysen, men det var jag själv som "arslade" till det!) :vissla: :vissla: :vissla:

Det fick hursomhelst bli en Meyer diagonal 2.30 bred!
Jag gjorde hela monteringen själv och det var inget svårt jobb, då beskrivningarna var tydliga och lätta att följa....
Det var en djävulsk massa kabel som skulle träs igenom bilen...typ att bilens lysen skall växla över till plogens då man har den på!
Men de mesta i kabelväg var buntat och egentligen var det mest pyssel med att trä härvorna snyggt och få till det med buntbanden!

Störde mig endast på en sak och det var fästet som sitter bultat i framvagnen som kunnat varit betydligt mer "slimmat"....byggde om det själv förra året och nu sticker det inte ner alls under framvagnen!
För övrigt tar det ungefär par, tre minuter att sätta dit plogen, när man fått in snitsen... och ännu snabbare att ta bort den! :grin: :grin:
Kan tillägga att det endast är fästet i framvagnen som blir kvar när plogen plockas av...till skillnad från förr har man "lyckligtvis" allt sitter kvar på plogen numer! :grin: :grin: :grin:
Bild


...när brallorna ändå var nere, så köptes ett kit med luftbälgar för montering mellan ramen och bladfjädrarna, då jag kör skopor, hydraul- hammaren m.m. på flaket och då känns det bra att kunna justera för vikten!
Även detta var lätt att montera...
Satte kompressorn under plastskyddet bakom sätet på passargerarsidan där domkraften m.m. sitter! Tog bort "skiten" som satt därunder för att få plats med grejerna... där sitter kompressorn skyddad och man har koll att den fungerar!
Valde på Rindabs inrådan att köra med manuell nivåreglering, då man ansåg detta säkrast! (Har en display med två klockor i "kiosken", så det går att köra var sida för sig om man vill!)
Den automatiska nivåregleringen ansåg man inte "helt färdig", då dom haft strul med automatiken...
...om jag inte minns fel, så tror jag det var något med att kompressorn kunde stå och trycka i luft bälgarna om något fel inträffade med automatiken och då kunde bälgarna brista!
Hursomhelst har detta fungerat helt felfritt och det är skitbra när man kör grejer! :thummar: :thummar: :thummar:
Jag har ett mått på 18 cm mellan bakhjulet och skärmkanten när det är olastat, så då är det bara pumpa upp till samma mått igen! :thummar: :thummar:

Har övriga maskinister något att tillägga i form av "doningar" till "pickisen"...så SHOOT! :cool: :cool: :grin:
Det kunde vara intressant med en liten kran...om nu någon har det på sin bil?
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

micke holmberg

#28 » 22:00:41, 20-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns 2 st i staden som har kran på sina pickisar
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd

1 person gillar det här inlägget.
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

Roger Bälinge (trådstartaren)

#29 » 00:25:21, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

micke holmberg skrev:Finns 2 st i staden som har kran på sina pickisar

Tjenare, tjenare bäste Herr Holmberg! :shake_hands: :shake_hands:
...nu gör det mig inte särskilt mycket gladare för att du känner till några som har kran på bilarna! :djaevul: :djaevul: :skratta3: :skratta3: :skratta3:
Vi är en samling "bildkåta j*vlar" här på forumet som behöver få näring i form av bilder och då gärna med lite pedagogisk text till... :grin: :grin: :grin:

Trevlig i a f att du letat rätt på mig och min nya tråd..... :buga: :buga: :buga:
Jag tycker vi hörs på luren och pratar lite skit...är dock väldigt upptagen imorgon!
Bajen lirar på Zinken och det är viktigt som bara fan! :razz: :razz: :razz:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Roger Bälinge (trådstartaren)

#30 » 08:46:54, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tråden behöver en liten lätt förändring mot det som komma skall!! :grin: :grin: :grin:
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: robert.k och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se