Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

En 04 Chevrolet Silverado's liv och leverne!

489 inlägg • Sida 16 av 33
Diskutera bil-teman här

gute84

#226 » 15:10:22, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot



Roger Bälinge (trådstartaren)

#227 » 01:09:49, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!

Är det någon som känner till någon som kan laga min original-CD spelare i Chevan?
...den spottar ut skivan fem-sex gånger innan den går igång, vilket är jävligt frustrerande!
Den går som den skall och fungerar utmärkt när väl skivan är avläst!

Vet inte om det är ett qvickfix...jag är i a f inte man att laga den!
Bild
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Iznogoud

#228 » 08:50:16, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl gå att fråga en radio/tv handlare värd namnet, om de kan laga den eller hänvisa till mer kunnig person,
Emanuelssons i Sandviken har fortfarande en fungerande serviceverkstad https://www.emanuelsons.se/serviceverkstad/
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Roger Bälinge (trådstartaren)

#229 » 09:35:51, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Tack för tipset, min vän...och plan B! :thumme:


Har hittat en firma i Uppsala som "fixar" med ljud...men har ingen aning om firman ännu existerar, då mobilnumret hamnar någon annanstans! :klia: :klia:
....läste i a f att rekommendationerna var väldigt bra och att ett SMS funkade bättre än ett mail...givetvis försöker jag med bägge!

Läste även att det kan vara skit på linsen till avläsaren....och att det finns rengörningsskivor, men dessa är givetvis inte till för spelare med inmatningsspringa... :help:
Skall sondera lite mer om rengörningsskivor och om det finns för min inmatning!

må de!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

gute84

#230 » 11:15:18, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#231 » 12:56:46, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara enklare att lyfta på locket och tvätta av linsen med tops och isopropanol (K-sprit). Men sen kan det ju vara andra fel som gör att den får svårt att läsa skivan från början också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gute84

#232 » 13:04:35, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

e_pettersson

#233 » 19:12:29, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog köpa en ny om den inte är någorlunda enkelt att laga. Finns enkom konsoler till cheva som krymper ner hålet till "normal" storlek. Dom kostade någon hundralapp för några år sedan.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Robert T

#234 » 20:09:16, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I USA finns det firmor som lagar sånt här.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gute84

#235 » 06:25:31, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:I USA finns det firmor som lagar sånt här.


som jag länkade till men tror det det finns inom eu med
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

torbjorn_forsman

#236 » 08:43:51, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tidigare sagt i tråden, det är inget problem för vilken gammal tv-reparatör, radioamatör eller televerksgubbe som helst, man behöver inte gå över ån efter vatten för att hitta nån med kompetens att laga hemelektronik.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Roger Bälinge (trådstartaren)

#237 » 11:10:07, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Kruxet är kanske inte att laga den..
...utan att kunna se och köra funktionerna när den är urplockad ur bilen, så är det svårt att hitta felet, enligt en "uppsökt fixare"...(Som inte var intresserad att fixa den) :sad:
Du måste således bena ut plus och minus i kopplingsplinten... och det är ett gäng kablar i den!
Om du köper en "beggad" eller ny likadan...trodde han att man måste "matcha" enheten mot bilen för att få den att fungera! :klia:

"Fixarn" trodde det var skit på linsen i o m att spelaren "svalde" skivan innan den spottade ut den, vilket kunde tyda på att den inte kunde läsa av skivan! (No disc)

...så jag köpte en rengörningsskiva i a f och tänker testa!

Det som gör mig småförbannad är det vanligtvis hånfulla flin man möts av i olika butiken när man frågar om hjälp eller grejor till "vintage" prylar... och deras ständiga j*vla surr om att komma in i 2000 talet! :cencored: :cencored:
Har jag c:a 300 hundra CD skivor med förträfflig musik som jag lyssnar på i garaget och som jag ofta vill lyssna på i min bil, så är det fanimej inget nån j*vla hånflinande butikspersonal skall göra sig lustig över! :cencored: :cencored: :hotar2:
Har jag sökt upp en specifik butik i ärendet att behålla, typ en originalspelare eller vad som helst, så är jag således inte ett j*vla dugg intresserad av att bli "bombad" med en massa erbjudanden om deras "förträffliga" produkter!
Min ålder gör att jag inte gärna vill säga det som borde sägas till "snorkorkarna" bakom disken...men skulle jag göra det, så blev det några "dra åt helvete" när man är ute i "vintageärenden"! :grin:


Sammanfattningsvis...så vill jag få min originalspelare att fungera, skall byta ut alla fyra högtalarna i dörrarna och de två i dörrstolparna... ( Heter det C -stolpe, möjligen ?) :klia: :klia:
Behöver inget superljud, men i dagsläget är statusen rätt usel i mina högtalare, så dessa skall uppdateras...
Pink Floyd's Shine on you crazy diamond kräver att avlyssnas på hög volym...vilket inte är möjligt idag p.g.a. någon/några spräckta högtalare! :grin: :grin: :grin:

...to be continued!

...må de!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

magloman

#238 » 12:09:28, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så mkt smidigare med mp3 eller ännu enklare; spotify. Slippa leta på skivor som dräller överallt och är repiga. Sen spelare som blir fulla av skit och inte funkar osv. Försök hitta nån billig spelare för spotify och skaffa abonnemang där. Sen kan du dela ut internet via telefonen eller så.

Så mkt smidigare.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Iznogoud

#239 » 12:31:45, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roger Bälinge skrev:God morgon!

Kruxet är kanske inte att laga den..
...utan att kunna se och köra funktionerna när den är urplockad ur bilen, så är det svårt att hitta felet, enligt en "uppsökt fixare"...(Som inte var intresserad att fixa den) :sad:
Du måste således bena ut plus och minus i kopplingsplinten... och det är ett gäng kablar i den!
Om du köper en "beggad" eller ny likadan...trodde han att man måste "matcha" enheten mot bilen för att få den att fungera! :klia:

"Fixarn" trodde det var skit på linsen i o m att spelaren "svalde" skivan innan den spottade ut den, vilket kunde tyda på att den inte kunde läsa av skivan! (No disc)

...så jag köpte en rengörningsskiva i a f och tänker testa!

Det som gör mig småförbannad är det vanligtvis hånfulla flin man möts av i olika butiken när man frågar om hjälp eller grejor till "vintage" prylar... och deras ständiga j*vla surr om att komma in i 2000 talet! :cencored: :cencored:
Har jag c:a 300 hundra CD skivor med förträfflig musik som jag lyssnar på i garaget och som jag ofta vill lyssna på i min bil, så är det fanimej inget nån j*vla hånflinande butikspersonal skall göra sig lustig över! :cencored: :cencored: :hotar2:
Har jag sökt upp en specifik butik i ärendet att behålla, typ en originalspelare eller vad som helst, så är jag således inte ett j*vla dugg intresserad av att bli "bombad" med en massa erbjudanden om deras "förträffliga" produkter!
Min ålder gör att jag inte gärna vill säga det som borde sägas till "snorkorkarna" bakom disken...men skulle jag göra det, så blev det några "dra åt helvete" när man är ute i "vintageärenden"! :grin:


Sammanfattningsvis...så vill jag få min originalspelare att fungera, skall byta ut alla fyra högtalarna i dörrarna och de två i dörrstolparna... ( Heter det C -stolpe, möjligen ?) :klia: :klia:
Behöver inget superljud, men i dagsläget är statusen rätt usel i mina högtalare, så dessa skall uppdateras...
Pink Floyd's Shine on you crazy diamond kräver att avlyssnas på hög volym...vilket inte är möjligt idag p.g.a. någon/några spräckta högtalare! :grin: :grin: :grin:

...to be continued!

...må de!

Har du snabbkontakt som på gutes YT film ovan så är det lättare än enkelt att reda ut vilket stift som är vad då det är standardiserat sedan länge, lösa kablar är -70 tal typ.
Matchningen är troligen bara koden som kan krävas av själva stereoapparaten, vilken du redan bör ha om det finns kod på den. Kan inte tänka mig att stereon ska behöva kodas mot bilen likt en TPMS givare eller liknande nymodighet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#240 » 12:49:30, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur det ska kopplas i kontakterna bör synas i elschema för bilen (och det är troligen likadant på många amerikanska GM-bilar av ungefär samma generation).

Det där med att man måste "matcha" en bilstereo mot bil är sällsynt men det har förekommit (ett exempel är Saab 9-5). Skulle dock tro att det finns tydliga varningsskyltar om saken på bilstereon om så skulle vara fallet, likaså bör det finnas beskrivet i bilens VHB. I Saab-fallet måste man koppla in OBD-utrustning och "frikoppla" bilstereon från bilen innan man plockar bort den, om man inte ska sätta tillbaks den i samma bil sedan.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Jan-Gunnar Malmquist och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se