Ja.... på 5:ans
växel, går motorn som trögast... både vid motorbroms och acceleration.
Alltså vrider sig motorn i motorkuddarna mer då än på låga växlar vid normal körning.
Kolla motorkuddarna. Är väl besläktade med Passat. Någon gång har bultarna eller
bult till vänster kudde! lossnat med gnirk o brak som följd. Någon annan gång hade det blivit punka på, som det var på Passaten,
hydraulisk vänster motorkudde. Ett sprucket
fäste på motorn där ena motorkudden satt fastbultad. Riktigt jamade inne i bilen vid motorbroms.
Luftburken som inte låg riktigt i gummifästena.
Så kan det givetvis vara nåt annat som bänar på 5:an. T ex spricka i grenrör eller dålig flexdel på avgassystemet. Dålig upphängning av avgassystemet.
Kolla hur motorn vrider sig, när någon i bilen på t ex 1:an gör
"dragläge" med handbromsen dragen upprepade gånger.
Senaste mystiska ljuden, på högre växlarn, på min Skoda, kom sig av att stenar letat sig in över hasplåten (av stål).
När motorn vred sig, tog sten i mellan motor och hasplåt.
Oj, vad det skorrade, trodde lådan gått åt fanders.
Vilket det i o f s var en annan gång, som berodde på för lite
olja i lådan. 5:ans drev o
axel ligger högt upp och ett nålager tog stryk, fick jag se när jag rev ur.