Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 945 -96

137 inlägg • Sida 2 av 10
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 21:32:44, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om luftmassemätare, så brukar den lägga av helt och hållet så att bilen går i limp home-läge, om elektroniken har gått sönder eller varmtråden gått av.

Om den mäter fel och verkar halvdålig, så brukar orsaken vara att det har fastnat smuts på varmtråden för att man t ex har kört utan luftfilter eller bytt ut pappersfiltret mot ett oljeindränkt s k sportluftfilter, som släpper från sig mikroskopiska oljedroppar som bränner fast i LMM.

På Volvo 740 med sugmotor gick det åt många LMM pga att den sitter på lägsta punkten på slangen mellan luftrenare och gasspjällhus. Det gör att t ex kondensvatten och smuts från vevhusventilationen kan samla sig i LMM, vilket den inte tycker om. Där är det viktigt att luftförvärmningen fungerar, för att LMM ska hålla sig torr och kondensfri. På bilar som har liknande LMM högt placerad (t ex Saab 9000) håller den mycket bättre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Peter Persson

#17 » 21:46:14, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är beskrivningen jag gick på, rätt enkel, värt att testa
http://www.felkoder.nu/2015/07/10/las-u ... bd2-uttag/

Detta plus att mäta tempgivaren "på riktigt" (som torbjörn forsman beskriver) måste vara en bra början nu när du gjort grundservice. (bytt tänddelar osv)
Och kolla vad volten ligger på under normaldrift (så du inte har Loke felet med skenande generator)
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Loke

#18 » 22:08:06, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är länken om min 945 som höll på och gjorde mig gråare än grå i håret innan jag fick till den.
Handlar om ett märkligt fel som inte var så enkelt att lösa, men grunden till mina probs var nog en generator som överladdade som i sin tur ställde till med en mängd följdfel.

Om inte annat finns det många tips i tråden om vad som kunde orsaka spökerierna.

Igenpluggad 945

Efter byte av generator, lambda och luftmassemätare har bilen gått helt felfritt fram till dags datum.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

torbjorn_forsman

#19 » 22:22:07, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Den här givaren för motortempen har väl inga rörliga delar inuti sig vad jag kan förstå, hur kan den då gå sönder? Om det är en bimetall som rör sig kan jag förstå, men annars :klia: . Det känns ju lite onödigt att byta den om den är riktig.


Ofta blir det glapp i givaren. Det temperaturberoende motståndet är en liten bricka med metallbeläggning på båda sidor, anslutningstrådar är fastlödda på den. Vad som kan hända med tiden är att metallbeläggningen flagnar av och inte gör kontakt med brickan längre. Men jag har en känsla av att den svarta dubbelgivaren som sitter på Volvo med LH 2.4 brukar vara ganska driftsäker, de flesta sådana givare som byts ut är det egentligen inget fel på. Det är mer krångel med den ljusblå eller gula enkelgivaren som bl a finns på Volvo med LH 2.2 och många 80- och 90-talsbilar av andra märken med Bosch motorstyrsystem (Saab, Opel, BMW, Citroën, Peugeot osv).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#20 » 18:33:43, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag provat två olika metoder att felsöka. 1. Lossade kabeln till luftmassemätaren efter start med kall motor och motorn började hacka o nästan stannade. 2.Lossade kabeln till motorns tempgivare (den bakre) och ingen reaktion varken med kall eller varm motor. Det tyder väl på att det är den givaren som är trasig? Kostar runt 500 Kr så det är ju bara att hoppas på att det är den som är felande.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Loke

#21 » 20:32:49, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju så man felsöker om man inte har tillgång till felkodsläsare, uteslutningsmetoden. Låter som givaren kan vara boven, du har inte någon bilskrot i närheten, bara det finns en likadan bil inne borde dom ju nästan slänga givaren efter dig om du förklarar att du håller på med felsökning av bilen kan man tycka. Kanske kan plocka ur den ur skrotbilen själv, givare och såna grejer kan dom ju aldrig lämna garanti på om dom inte testat dom tycker jag, bemödar dom sig ens att plocka ur sånt från motorerna?

För övrigt undrar jag om man inte ska kunna felsöka själva givaren på något sätt. Mäta när den är kall och sen vid värme, blir det ingen skillnad så lär den ju vara skrot. Vad man ska mäta för värden vet jag inte men det lär det väl gå att få reda på via webben.

Hemskt irriterande om man köpt grejer och så visar det sig att det inte var det felet.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

torbjorn_forsman

#22 » 00:27:51, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tempgivaren är ju lätt att ohmmäta. Men ännu säkrare är att mäta spänningen som jag föreslog förut, då får man ju med eventuella kabelfel i samma mätning. Om det behövs resistansvärden för att mäta på lös givare så kan jag återkomma med dem, för sent att leta på dem i kväll.

Se upp så att det verkligen är tempgivaren för motorstyrsystemet du mäter på. Den har fyrkantigt kontaktstycke, svart, smala flatstiftskontakter. Samma typ av kontakt som på spridarna. Om inte någon har bytt givaren mot en piratdel så bör den heta Bosch 0 280 130 032.
Givaren för tempmätaren, som inte alls är intressant i det här fallet har, snarare ett D-format kontaktstycke, kan ha lite olika färger, rundstiftskontakter. Samma kontakttyp som på t ex Volvos spolarpumpar, blinkerslyktor mm. Originalgivaren brukar vara tillverkad av VDO.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#23 » 23:19:53, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, jag vet att det är den bakre tempgivaren på blockets vänstra sida som det gäller. Nu förstår jag inte riktigt hur du menar med att mäta spänningen på tempgivaren. Kan den ensam ge ut spänning? Däremot kan jag inse att ohm-mätning är ett sätt att se hur givaren ändrar resistans beroende på omgivande temperatur.
Har nu beställt en ny givare från min lokala BDS-butik som har kanonbra priser (ej att jämföra med utlandspriser).
Tänkte mig ta bort den gamla givaren och ohm-mäta den innan ett ev. byte sker.
Eftersom motorn inte reagerar på när jag lossar kabeln till givaren, borde det ju vara den som är felande. Men det kan ju även vara något i förbindelsen från givaren till datahögkvarteret som spökar.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#24 » 11:06:38, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givaren ger inte spänning själv. Styrdonet tillför 5 V till den via ett motstånd, så spänningen över givaren beror på förhållandet mellan dess egen resistans och motståndet i styrdonet.
Ofta blir det mer eller mindre glapp i en dålig givare, så den krånglar när den utsätts för vibrationerna från en motor som är igång men verkar helt frisk om man mäter på den med motorn stillastående.
Mät i kontakten på LH 2.4 -styrdonet, det är ju lättare att komma åt att rigga upp för en mätning under körning där. Då slipper man dra in provisoriska kablar från motorrummet till kupén.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#25 » 11:33:10, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart hittar man denna kontakt till LH 2,4 styrdonet?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#26 » 12:46:34, 22-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter i höger A-stolpe under instrumentbrädan. Man får ta loss sidoklädseln för att hitta det.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#27 » 19:13:27, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Här är beskrivningen jag gick på, rätt enkel, värt att testa
http://www.felkoder.nu/2015/07/10/las-u ... bd2-uttag/

Detta plus att mäta tempgivaren "på riktigt" (som torbjörn forsman beskriver) måste vara en bra början nu när du gjort grundservice. (bytt tänddelar osv)
Och kolla vad volten ligger på under normaldrift (så du inte har Loke felet med skenande generator)

Detta tips fungerade kanonbra :buga: . Blinkningarna blev 1-2-1, vilket betyder luftmassamätaren.
Hade nog hoppats på något billigare fel :sad: , men är nöjd ändå att jag fick en fingervisning i alla fall.
Kan man till 100% lita på att det är detta fel? Vill ju inte köpa en lm-mätare för dyra pengar om den inte är felande. Kanske man för att vara säker, ska åka till Volvoverkstaden för att göra en kontroll. Min lokala BDS-verkstad lyckades inte läsa felkoderna då bilen är för gammal :eek: . Det konstiga är att motorlampan har inte lyst som den gjorde på min förra bil,740 -89, som gick jätterisigt då.
Mätte spänningen på batteriet när motorn var igång och det låg o pendlade runt 14,2 Volt.
Undrar om den har spätt oljan? Det luktade inte bensin men tycker oljan var tunn. Det droppade av oljestickan o det brukar det väl inte göra :klia: . Men minnet är ju kort. 10W/40 olja fylldes i September för 500 mil sedan.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Peter Persson

#28 » 19:22:52, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan vara säker på att något är fel med signalerna från lmm men att just den är defekt är inte 100% men rätt troligt, lättast är ju att prova en från en skrot och se om det blir skillnad

Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#29 » 21:42:17, 28-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att avsyna luftmängdmätaren och kolla dels att det är rent och torrt och fritt från ärg i kontakten (kräng av gummiskyddet och kolla hur det ser ut på den sidan också), och dels att varmtrådarna är hela och någotsånär rena. Tänk på att diagnosfunktionen inte kan skilja ett kabelfel från ett "verkligt" fel på luftmängdmätaren, den svårt utsatta kabelsträckan på vänster sida av motorblocket kan nog vara misstänkt även här.
Det finns ju fortfarande så gott om såna här bilar att det borde gå bra att kastbyta LMM med ett annat exemplar och se om felkoden följer med.
Jag har förmodligen en begagnad LMM liggande, men den är svår att komma åt innan snösmältningen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#30 » 10:34:12, 01-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är ju givetvis att provbyta luftmassemätaren med en som man vet är fungerande innan köp.
Men det är tydligen viktigt att det är exakt samma typ, dvs att det är rätt nummer på lmm, det är vad jag hört då det varit strul med mina.

Som torbjörn forsman nämner så kolla så det inte är något fysiskt fel på lmm. Man ska även kunna rengöra de hårstrågrova trådarna inuti har jag hört, hur man bäst går till väga för detta får du söka upp på webben.
Testa alla tänkbara sätt i felsökningssyte innan du köper en ny.

Jag har då aldrig hittat ett "fysiskt" fel på mina lmm, (undrar vad som egentligen händer med dom) och genom att man trots inringande av felet, dvs att det lutat åt lmm så har det inte känts så aptitligt att köpa en original då jag fått för mig att dom är onödigt dyra på Volvo. På skrotarna här i närheten (Sundsvall) har det inte funnits någon kvar genom att bilarna rensas på dessa grejer redan innan dom kommer innanför stängslet, därför har det blivit en Biltema, den sista har gått klanderfritt än så länge...peppar, peppar.

Annars finns dom väl hos Mekonomen, Ad-bildelar samt övriga fysiska reservdelsfirmor, hur det är med eventuell kinakvalite vet jag ej. Beställa från nätet blir ju nästa drag, men då vet man ju inte alls vad man får, i synnerhet om det är småfirmor som ligger lite mot webbens mörka utkant så att säga.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hans@imazo.se, JPEG och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se