Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 945 -96

137 inlägg • Sida 8 av 10
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#106 » 22:28:56, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lambdasondens referensspänning är ungefär 0,5 V (varierar litegrann beroende på årsmodell, de äldsta lambdareglerade Bosch-insprutningssystem som vi har sett här i Sverige ligger på ungefär 0,45 V ,och jag har en känsla av att spänningen har ökat allteftersom, så 0,56 V är nog fullt normalt på en bil från mitten av 90-talet).

Teoretiskt borde spänningen på pinne 13 bli 4,6355 V då ingen tempgivare är ansluten. Pinne 13 matas med 5 V via ett motstånd på 2,87 kohm, och så ligger ett motstånd på 36,5 kohm från pinne 13 till jord. Men 5 V-spänningen ligger knappast helt exakt utan kan variera några % hit eller dit, och vardera motståndet kan avvika 1 % från rätt värde, så spänningen på pinne 13 kan nog få variera några tiondels volt utan att det är något att oroa sig för.

På en del LH 2.4 -styrdon kan man komma åt 5 V-spänningen på pinne 10 och/eller pinne 23. Jag har dock inte koll på vilka styrdon som verkligen har den ansluten (den finns definitivt framdragen till pinne 10 på bilar som har analog givare för gasspjället istället för gasspjällkontakt, t ex Saab 9000 2.3i omkring 1990). Det kunde vara intressant att se om den spänningen varierar också, om den går att komma åt.

På tal om LH 2.4 - egenheter: finns det händelsevis någon som följer denna tråd, som är bra på programmering (8051-assembler) och känner för att försöka disassemblera en del programkod och begripa vad den gör? Jag misstänker nämligen att LH 2.4 och andra samtida Bosch-system egentligen har stöd för att släppa ifrån sig mer diagnosdata än bara de enkla blinkkoderna, men åtminstone Saab och Volvo verkar aldrig ha utnyttjat de möjligheterna för service utan bara - kanske - för utvecklarna.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



kimmen

#107 » 22:34:52, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Kimmen Vart menar du att jag ska mäta? Vid lambdasondens elanslutning?

Har nu mätt spänningen vid det 3-poliga kontaktstycket till lambdasonden.
Det var 0.56 Volt mellan den svarta och gröna kabeln.
Den gröna ansluter mot svart kabel från sonden. Svart kabel ansluter mot vit kabel från sonden.

Jag säger som Loke. Jag blir ännu mer gråhårig an dessa mystiska fel. :ohnej: Nu helt plötsligt reagerar motorn inte när jag lossar kontaktstycket bakom spjällhuset. Tidigare gick den upp till dryga 1000 v/min. Det måste ha gått troll i detta :sad: .


Ett tag sedan jag jobbade med det här, men det skall ligga en referensspänning till givarna och till lambdasonden, spänningen mäts med frånkopplat kontaktstycke, med tändning på

Tips. Kolla alla kontaktstycken, inget fett till kontaktstycket till lambdasonden, referensluften går i kardelerna till sonden
Sedan skulle jag kolla att allt fungerar. Fungerar bl.a EGR-ventilen? Motorn är servad med rätt prylar
Rengör spjällhuset som jag beskrev. Fungerar det inte då, är det enklare att hitta felet
Du kan inte leta elfel när det kanske bara är ett skitigt spjällhus/vevhusventilation. Ja.. Det var ett stort problem på dessa motorer och vid senare V70 också för den delen

Kom att tänka på, sitter det inte ett svart relä till insprutarna, satt framtill på motorn ( spridarna matas kont. med pluss, regleras med minus från datorn) som kunde spela ett spratt, kolla lödningarna på detta
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#108 » 22:39:17, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

EGR finns väl inte på turbomotorerna, bara på sugmotorerna '93 och framåt?
Det där extrarelät tror jag bara fanns på någon enstaka årsmodell. Normalt sköts allt av dubbelrelät som sitter i elcentralen i mittkonsolen, och även det brukar behöva lödas om med 5-10 års mellanrum.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#109 » 22:46:37, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:EGR finns väl inte på turbomotorerna, bara på sugmotorerna '93 och framåt?
Det där extrarelät tror jag bara fanns på någon enstaka årsmodell. Normalt sköts allt av dubbelrelät som sitter i elcentralen i mittkonsolen, och även det brukar behöva lödas om med 5-10 års mellanrum.


Har du rätt i, kanske inte fanns EGR på turbmotorerna, men reläet sitter nog där, hö. fram, under strålkastaren, kolla..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

meken49 (trådstartaren)

#110 » 15:48:52, 19-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Det var som du skrev 5 Volt på stift n:o 23. Stabilt utan fluktuation.

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#111 » 19:27:45, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej Kimmen, inget relä finns framme vid högra strålkastaren. Vad skulle detta relä i så fall styra för något ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#112 » 19:57:44, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Nej Kimmen, inget relä finns framme vid högra strålkastaren. Vad skulle detta relä i så fall styra för något ?


Det skulle i så fall styra matningen till spridarna. Om bilen inte har något relä där, så matas spridarna från samma relä som bränslepump mm, alltså ena halvan av dubbelrelät i elcentralen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#113 » 20:04:23, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egr finns även på några av turbomorerna beroende på årsmodell. Insprutarnas avstörningsrelä sitter vid expantionskärlet. Det finns på alla årsmodeller. Har bilen ac sitter även relät för den där.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

kimmen

#114 » 20:35:52, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Nej Kimmen, inget relä finns framme vid högra strålkastaren. Vad skulle detta relä i så fall styra för något ?


Nu ska jag inte svamla, har kollat i ett gammalt originalschema jag har kvar till din bil ( 940 -96 )
Reläet sitter mitt på vä. sida vid skärmkanten, det matar förkopplingsmotståndet till spridarna, det sitter längst fram på vä. sida
Reläet kallas för radioavstörningsrelä på volvospråk? Och matar spridarna kontinueligt med pluss, sedan jordar styrenheten spridarna för öppning
Byt det inte för en du kollat lödningar och kontakter i relät, jag mins inte hur det såg ut. Vill minnas att felet bl.a gav plötsliga startsvårigheter

Har du en telefon som jag kan skicka kopplingsschemat till dig, kan inte skicka bilder med min dator, ( får inte in bilderna i datorn)
Du kan PM a mig ditt nummer
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

meken49 (trådstartaren)

#115 » 21:18:28, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följetongen fortsätter.....
1. Har rengjort alla slangar till vevhusventilationen, 2. Har haft loss spjällhus o rengjort det ( bara lite sot), 3. Bytt luftmassemätare (samma Boschnummer) från en som garanterat var riktig, 4.Tagit loss, rengjort , smörjt o kollat tomgångsmotor, 5. Kontrollerat spänningen till lambdasonden som var korrekt, 6.Mätt motståndet i tempgivaren som styr insprutningen. Det ändras rätt efter temperaturen, 7. Kollat "klickljudet" vid spjällhuset som fungerar, 8. Kollat spänningen vid plint nr 23 som var stabilt 5,01 Volt, 9.Kollat generatorspänningen = ok, 10. Rengjort jordpunkter. Plus att jag nog missat något.

Det som förbryllar mig är att spänningen pendlar hela tiden 0.3 till 0.6 Volt mellan plint 13 och plint 5 med varm motor. Om jag lossar kontaktstycket vid tempgivaren o tändningen är på, pendlar spänningen mellan 4.63 och 4.66 Volt med samma intervaller som felkoderna blinkade. :klia: .

Tillagt 8/4 : Inga felkoder är registrerade numera. Det jag syftade på, var att dessa pendlingar har perioder som påminner om felkodernas perioder. T.ex blink-blink-uppehåll-blink-blink.
Senast redigerad av meken49 10:28:28, 08-04-2018, redigerad totalt 1 gång.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Janson1

#116 » 21:31:01, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl lysdioderna som drar strömmen som får spänningen att sjunka 0,03 volt, förmodligen försumbart.
Det har varit lite flummigt, eller är det jag. Men vilket av felen är det som du jagar?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

meken49 (trådstartaren)

#117 » 23:09:24, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har snart skrivit en följetong här om min 945:a som inte fungerar med bränslematningen. Vet snart inte vart jag ska söka :sad: . Den går bra, med rätt färg på stiften, men pendlar på tomgången och går orent första minuten på tomgången.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Janson1

#118 » 06:29:37, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och drar verkligen inte tjuvluft någonstans runt insugssystemet?
Edit: Har du provat att med hjälp av en rundtång att klämma ihop slangarna till tex kolkanistern under drift för att se om det blir någon skillnad? Det kan man ju prova helt "random".

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

meken49 (trådstartaren)

#119 » 10:34:16, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, ingen tjuvluft verkar komma in vid insuget. Kollade detta för en tid sedan med startgas i riklig mängd runt insugsröret o slangar som är kopplade dit. Ska kolla detta med kolkanistern, fast det är väl inte så troligt då det enda jag gjorde var att byta de "murkna" slangarna mellan kanistern o insuget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#120 » 20:25:56, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en förklaring börjar att närma sig......... . Jag har tidigare upptäckt lite rök som kommer fram bakom avgasgrenröret när jag startar motorn. Var så säker på att grenröret hade spruckit ( inte ovanligt), att jag dumt nog beställde ett begagnat från skroten. Nu när jag startade såg jag att det kom små droppar med kylarvätska som droppade ner på grenröret och förångades. Det tyder ju på att topplockspackningen har blåst. :ohnej:
Förmodligen hände nog det i samband med att den övre slanganslutningen till kylaren gick av. Den var köpt på skroten och nu vet jag att man aldrig någonsin ska köpa något sådant begagnat. Plasten var väl gammal och skör.
När slangen lossnade märkte jag det på att värmen helt plötsligt försvann. Stannade så fort det gick och öppnade huven. Det sprutade för fullt, så säkert hade flera liter försvunnit på dom sekunderna. Men den hann aldrig koka vad jag hann uppfatta. Nästa vecka har jag fått tid hos en erfaren Volvomek, så då får jag klart besked.


Detta inlägg har valts som lösning

meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se