På tal om luftmassemätare, så brukar den lägga av helt och hållet så att bilen går i limp home-läge, om elektroniken har gått sönder eller varmtråden gått av.
Om den mäter fel och verkar halvdålig, så brukar orsaken vara att det har fastnat smuts på varmtråden för att man t ex har kört utan luftfilter eller bytt ut pappersfiltret mot ett oljeindränkt s k sportluftfilter, som släpper från sig mikroskopiska oljedroppar som bränner fast i LMM.
På Volvo 740 med sugmotor gick det åt många LMM pga att den sitter på lägsta punkten på slangen mellan luftrenare och gasspjällhus. Det gör att t ex kondensvatten och smuts från vevhusventilationen kan samla sig i LMM, vilket den inte tycker om. Där är det viktigt att luftförvärmningen fungerar, för att LMM ska hålla sig torr och kondensfri. På bilar som har liknande LMM högt placerad (t ex Saab 9000) håller den mycket bättre.