Nja, det är exakt samma givare kring LH 2.4 på alla Volvo 700 och 900-serie. Den enda avvikande LH 2.4 -installationen vad jag vet är på 2,3 l sugmotorn i Saab 9000 omkring 1990, den har
analog lägesgivare för gasspjället istället för gasspjällkontakt samt en tomgångsventil med dubbla lindningar (samma typ som normalt användes ihop med LH 2.2) .
De skillnader jag känner till mellan äldre och nyare styrdon för LH 2.4 är ganska oväsentliga. Elektroniken förenklades för att göra tillverkningen billigare någon gång i början av 90-talet, men nyare och äldre hårdvara är helt kompatibel på den punkten. Förmodligen gjordes det en del programvaruändringar med anledning av de strängare avgaskrav som kom 1993. Det var ju då de flesta sugmotorer i Volvo 900 fick
EGR, dock styrs det systemet inte av insprutningsstyrdonet utan av tändstyrdonet.
Programvaran är självklart olika beroende på motorns cylindervolym, styrdon från B200-motorer (sällsynta i Sverige men förekommer på privatimporterade bilar) bör inte förväxlas med dito för B230. Eventuellt kan det också finnas skillnader mellan manuell och automatlåda.
Det kan dock vara värt att lägga märke till att de allra äldsta LH 2.4 -styrdonen som förekom på vissa Saab omkring 1987-88 (alltså medan Volvo fortfarande hade LH 2.2) har lite fler avvikelser. En helt annan
koppling för att ta hand om signalen från luftmängdmätaren, lägre klockfrekvens för processorn (6 istället för 12 MHz), diagnosinterfacet är inte fullt bestyckat utan
saknar en del komponenter (dock finns det plats för dem på kretskortet).
Skillnaden mellan 500 och 900-nummerserierna är helt enkelt den att mikroprocessorstyrda insprutningsstyrdon hos Bosch från början fick nummer från 0 280 000 500 och uppåt. Alla LH-jetronic samt VW Digijet, troligen även en del styrenheter för elektroniska
förgasare låg i samma serie. När man hade kommit upp till 0 280 000 599 så var 600, 700 och 800-serierna redan upptagna av andra slags elektronikenheter, så därför fortsatte man på 900.