Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 945 -96

137 inlägg • Sida 9 av 10
Diskutera bil-teman här

RD350

#121 » 20:42:07, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har kanske packningen gått så dufår in vatten i en cylinder, därför går den dåligt på dencylindern när du startar. Att packningen går på högersidan ungefär mellan ettans o tvåans cylinder så det rinnerut på grenröret är mycket vanligt. Brukar erga i toppen där det läcker. Plana toppen, blanda glykolen med destillerat vatten! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350



torbjorn_forsman

#122 » 21:01:58, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och en sak till är ju att om det kommer in vatten i en cylinder, så följer det med mycket vattenånga i avgaserna. När motorn går på tomgång och avgastemperaturen ändå är låg, kan den vattenångan räcka till för att kyla lambdasonden så pass att den och lambdaregleringen slutar fungera.

Att kosta på destillerat vatten till kylarvätska är helt onödigt med den goda kvalitet på dricksvattnet som vi brukar ha i Sverige (det är en annan sak i länder som har större problem med vattenkvaliteten, t ex Frankrike och USA), i synnerhet om man dessutom använder märkesglykol av en sort som är lämplig för motorn i fråga.
Däremot kan det vara bra att kolla att kylaren verkligen är elektriskt isolerad från jord i bilen. Den ska ju vara isolerad via gummibussningar, men det kan bli problem med galvanisk korrosion om den ändå får kontakt med jord av någon anledning (plåt som ligger an, någon som har försökt jorda nån elutrustning i kylaren etc).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#123 » 21:44:33, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
:klia:
Hur i helskotta kan en kylare riskera ha kontakt med jord på golven i kupen?

Via filimasardioden? som en tv-reparatör drog till med ibland, när han inte begrep sig på.

:svettas:
- Å andra sidan har flera bilar en termogivare / elektrisk termostat fastskruvad i kylaren ( t ex Saab 99 - 900).
Är denna elektriskt isolerad från kylarens metallgavel?

Detta måste jag kolla vid tillfälle...
Ingår i nödigt vetande.


Förresten tror jag mig komma ihåg att flera bilars kylare som jag haft, var direkt bultade i motorrummet, utan gummin.

Gummislangar används väl i stället för rör. Rör skulle brytas sönder av motorns vibrationer och rörelser.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#124 » 22:00:50, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termokontakten för elfläkt som kan sitta i kylare har ingenting elektriskt ansluten till gängan, strömbrytardelen är helt isolerad i den. Likaså det förkopplingsmotstånd för halvfart på fläkten som sitter fast i ett clips bakom kylaren (mitt i luftdraget från fläkten) på en del franska bilar.

Om det är en "modern" kylare med plastgavlar, så behövs det ju ingen mer isolering om kylaren sitter fast med t ex fästöron på gavlarna. Men cellpaketet bör hållas isolerat.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#125 » 22:02:33, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skojar du Volvot24 ? :smile:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Volvot24

#126 » 22:12:11, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Jupp :lmao: I vart fall i den första meningen... och nästan i den andra.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

meken49 (trådstartaren)

#127 » 19:11:39, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu är topplocket borttaget. Gjorde rent packningsytan med fint vattenslippapper och mätte för att kontrollera ev. skevhet efter att kylarvattnet forsat ut. Jag använde en lång stållinjal på högkant. Vid mätning diagonalt från hörn till hörn blev det en liten glipa mitt på längden. Ett bladmått på 0.05 mm fick plats däremellan. 0.1 mm blev för mycket.
Frågan är om jag klarar mig från att plana toppen. Borde inte detta lilla gå igen när man drar topplocksbultarna ? Aluminium är ju lite elastiskt till skillnad mot gjutjärn.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

magloman

#128 » 21:26:24, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Springer du på en rätt styrbox så byt den oxå. 591 är till 740. Din bör heta 962 eller nåt på 900 iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

meken49 (trådstartaren)

#129 » 23:38:59, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Springer du på en rätt styrbox så byt den oxå. 591 är till 740. Din bör heta 962 eller nåt på 900 iaf.

Vaffö då då ? :klia: Inge fel på min.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

magloman

#130 » 08:55:27, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

900 boxarna har bättre elektronik och reagerar snabbare på mätvärden mm. De är oxå bränslesnålast.
De sista hette 984 och hade startspärr tom. Men går kringå med annan mjukvara.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

meken49 (trådstartaren)

#131 » 10:02:02, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, inte tror jag att det är värt besväret. Så länge den nuvarande fungerar, får den hänga med. Tror nog inte att vi vet mer om bilens elektronik än dom som en gång konstruerade den.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

magloman

#132 » 10:38:16, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

500 boxarna var de första i lh2.4 och va inte så snabba.
De kom på 740.

Alla 940 ska ha boxar i 900-serien. Att nån tidigare ägare satt dit en äldre box är beklagligt. Enl volvo kan/får man sätta dit en nyare men inte äldre. Inte säkert den gamla klarar av de nyare givarna mm.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#133 » 11:02:18, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det är exakt samma givare kring LH 2.4 på alla Volvo 700 och 900-serie. Den enda avvikande LH 2.4 -installationen vad jag vet är på 2,3 l sugmotorn i Saab 9000 omkring 1990, den har analog lägesgivare för gasspjället istället för gasspjällkontakt samt en tomgångsventil med dubbla lindningar (samma typ som normalt användes ihop med LH 2.2) .

De skillnader jag känner till mellan äldre och nyare styrdon för LH 2.4 är ganska oväsentliga. Elektroniken förenklades för att göra tillverkningen billigare någon gång i början av 90-talet, men nyare och äldre hårdvara är helt kompatibel på den punkten. Förmodligen gjordes det en del programvaruändringar med anledning av de strängare avgaskrav som kom 1993. Det var ju då de flesta sugmotorer i Volvo 900 fick EGR, dock styrs det systemet inte av insprutningsstyrdonet utan av tändstyrdonet.
Programvaran är självklart olika beroende på motorns cylindervolym, styrdon från B200-motorer (sällsynta i Sverige men förekommer på privatimporterade bilar) bör inte förväxlas med dito för B230. Eventuellt kan det också finnas skillnader mellan manuell och automatlåda.

Det kan dock vara värt att lägga märke till att de allra äldsta LH 2.4 -styrdonen som förekom på vissa Saab omkring 1987-88 (alltså medan Volvo fortfarande hade LH 2.2) har lite fler avvikelser. En helt annan koppling för att ta hand om signalen från luftmängdmätaren, lägre klockfrekvens för processorn (6 istället för 12 MHz), diagnosinterfacet är inte fullt bestyckat utan saknar en del komponenter (dock finns det plats för dem på kretskortet).

Skillnaden mellan 500 och 900-nummerserierna är helt enkelt den att mikroprocessorstyrda insprutningsstyrdon hos Bosch från början fick nummer från 0 280 000 500 och uppåt. Alla LH-jetronic samt VW Digijet, troligen även en del styrenheter för elektroniska förgasare låg i samma serie. När man hade kommit upp till 0 280 000 599 så var 600, 700 och 800-serierna redan upptagna av andra slags elektronikenheter, så därför fortsatte man på 900.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#134 » 18:04:56, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:500 boxarna var de första i lh2.4 och va inte så snabba.
De kom på 740.

Alla 940 ska ha boxar i 900-serien. Att nån tidigare ägare satt dit en äldre box är beklagligt. Enl volvo kan/får man sätta dit en nyare men inte äldre. Inte säkert den gamla klarar av de nyare givarna mm.

Magloman Jag tror du nog är ute o cyklar :???: Jag har aldrig bytt någon styrbox. Vad har du fått det ifrån ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

magloman

#135 » 19:01:54, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den skulle heta 500 på slutet har jag läst nånstans :klia:

Boschnumret bör/ska va nåt på 900(de tre sista)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se