Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 945 -96

137 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 22:13:38, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min trotjänare som rullat 41 tusen utan att knorra, börjar nu att protestera :sad: . Det är en 2,3 liter lättryckare. Symtom: Vid kallstart går den orent som om ett stift lagt av. Har provat att lossa stift för stift men det verkar vara nåt annat.Har motorvärmare inkopplad minst 2 timmar . När den fått gå någon minut går den hur bra som helst. Vad kan det vara? Servar den regelbundet själv enligt schemat.


Gå till lösningen

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



igelkottar

#2 » 22:26:56, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som om det vore termosensor eller vad den nu heter, i alla fall den sensorn som skickar temperaturen
på vattnet till databoxen. Inte den som går till instrumentet som du tittar på.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

BM425

#3 » 22:49:14, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det symptomet kan komma när fördelarlocket och rotorn börjar bli slitna/spruckna. Sprickor äter upp gnistan när det är kallt o fuktigt.
Jag hade samma problem ett tag innan jag bytte de delarna. Den gick helt ok när den var varm men kallstarter i fuktigt väder gillade den inte.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

5 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#4 » 01:27:32, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:Låter som om det vore termosensor eller vad den nu heter, i alla fall den sensorn som skickar temperaturen
på vattnet till databoxen. Inte den som går till instrumentet som du tittar på.


Minst lika vanligt som fel på tempgivaren är fel i kablaget på vänster sida av motorn. I synnerhet på bilar som har gått mycket långt och/eller där det har varit oljigt i motorrummet. Det kan löna sig att ta ut hela insprutningskabelstammen, skära upp skyddsslangen på den bit som har legat vid motorblocket, och kolla om det finns spröd och söndersprucken isolering eller andra dåligheter därinne. I synnerhet är det vanligt att klammern som håller kabelstammen vid motorblocket nertill ställer till med skada.
Det brukar inte vara lyckat att försöka byta den där kabelstammen, pinningen i kontakterna där den ansluter till övriga kabelstammar i bilen verkar kunna skilja från exemplar till exemplar, även av samma årsmodell. Bättre att lägga ner jobb på att reparera originalkabelstammen om det behövs. Det är vanligt på Volvo att kabelfärgerna - framför allt på tvåfärgade ledare - inte stämmer med elschemat.

Tänk på att det är en dubbel tempgivare - två NTC-motstånd, båda har ena änden jordad i motorblocket via gängan, och andra änden är ansluten till insprutnings- respektive tändstyrdon som alltså mäter temperaturen var för sig och inte kan samsas om en elektriskt sett gemensam givare.
Eftersom den jordas via gängan får man INTE använda gängtejp, tätningsmassa eller liknande på givaren. Den ska täta via kopparpackning.
Givaren för motorstyrsystemet är den som har en flatstiftskontakt av samma typ som spridarna.
Givaren för tempmätaren har en stor D-formad rundstiftskontakt, samma typ som Volvo använder på bl a spolarpumpar.

Andra möjliga problem är störningar om tändkablar ligger an mot annat kablage, dålig jordning till tändmodulen, problem med strömförsörjning till insprutningen. Det är vanligt med dåliga lödningar i dubbelrelät som sitter i elcentralen. På vissa exemplar (dock tror jag det framför allt gäller 740 omkring '88) matas hela insprutningskabelstammen via en hängsäkring som sitter väl gömd någonstans bakom batteriet, och som brukar ärga sönder.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#5 » 12:12:31, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var fördelarlocket som var sprucket. Ramlade isär när jag tog loss det. Det och rotorn byttes till Volvo original (Bosch?) för 8 år sedan. Kanske det drogs för hårt (av mig) så det sprack? Eller om det inte var i rätt läge.Lite svårt att se där på baksidan om ventilkåpan.

3 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

BM425

#6 » 12:55:22, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak som är väldigt enkel att förebygga är jordfel. Tag loss o rengör jordpunkter, rostskydda/skydda mot ärg.
Min började plötsligt dra mer bensin, när jag rengjorde alla jordpunkter jag kunde hitta å blev det bra igen. Jag tror det var jordpunkten till styrdatorn nere vid högra främre dörrstolpe som var dålig.

Kul o bra att du hittade felet! :thummar:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#7 » 16:07:32, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm...hela insprutningssystemet är vad jag vet jordat i en jordpunkt på insugningsröret. LH 2.4 har ju två helt separerade jord till styrdonet - en kraftjord för utgångsstegen som styr spridare, tomgångsventil och reläer, samt en signaljord för styrdonets egen strömförsörjning, givare mm. Eftersom en sån här Volvo har en "tretråds" lambdasond, som är jordad via gängan till avgasröret, så måste även styrdonet vara jordat till motorn för att inte lambdaregleringen ska luras av spänningsfall i jordfläta mellan motor och kaross, störningar från generatorn mm.

Tändsystemet är jag inte säker på när det gäller jordningar. Styrdonet sitter ju vid rattstången under instrumentbrädan, och tändmodulen långt fram till vänster i motorrummet. Om inte även det är jordat i insugningsröret så skulle jag kunna tänka mig en kraftjord antingen nära tändmodulen eller vid tändspolen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#8 » 13:22:56, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr blev det inte riktigt bra trots byte av rotor, fördelarlock, tändkablar samt tändstift. Motorn går orent några minuter efter start ungefär som om man dragit ut choken på en förgasarmotor. Luktar mycket bensin från avgasröret några minuter, sedan blir allt som det ska vara.Det är så även om jag använder motorvärmaren flera timmar. Kan det vara temp-givaren? Går det att se någon felkod på detta ? Eftersom det är en 96:a finns det inte den gamla typen av felkodläsare med blinkkoder, utan det sitter ett uttag under botten av facket mellan framstolarna.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Peter Persson

#9 » 13:43:43, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Tyvärr blev det inte riktigt bra trots byte av rotor, fördelarlock, tändkablar samt tändstift. Motorn går orent några minuter efter start ungefär som om man dragit ut choken på en förgasarmotor. Luktar mycket bensin från avgasröret några minuter, sedan blir allt som det ska vara.Det är så även om jag använder motorvärmaren flera timmar. Kan det vara temp-givaren? Går det att se någon felkod på detta ? Eftersom det är en 96:a finns det inte den gamla typen av felkodläsare med blinkkoder, utan det sitter ett uttag under botten av facket mellan framstolarna.
Går bra att kolla felkoder på den, du kopplar in dej i obd uttaget, finns trådar om det på div Volvo forum, jag lödde en kabel som passar men det är onödigt med en diod modifierad för 12v och lite kabel fixar du det lätt

Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#10 » 15:46:55, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock blir det ingen felkod för tempgivaren om den "bara" mäter fel. Felkod blir det först vid total kortslutning eller avbrott i givaren.
Ett säkrare sätt att upptäcka en halvtrasig givare är att mäta spänningen på insprutningsstyrdonets ingång för tempgivarsignal (pinne 13 på LH 2.4) under körning, helst utgående från kallstart, och kolla att spänningen sjunker jämnt och fint medan motorn värms upp. Plötsliga ryck och fladder i spänningen tyder på kabelfel enligt vad jag skrev tidigare i tråden, eller möjligen - men mindre troligt - glapp i givaren.
Se kurvan med markeringar (inte den släta kurvan) i filen jag skickar med här.

Samma koll kan man också göra på tändsystemets tempgivare om man mäter på det styrdonet, dock har jag inte uppgifter om vilken pinne och exakt karaktäristik framme just nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#11 » 17:00:57, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla felkoder är en bra ide, kan vara värt stålarna detta kostar på en bilverkstad. Jag har haft väldigt märkliga fel på min Volvo 945 96:a lättryckare, dvs lika som din, bla som du nämner att den gått som en bil med choken utdragen. Varje gång som bilen har jäklats har det varit luftmassamätaren som varit boven, har faktiskt bytt tre gånger.

Grundorsaken till att luftmassemätarna gått sönder var nog generatorn som laddade för mycket, detta fick nog till följd att styrsystemet inte ville hänga med och av någon anledning så så fick detta i sin tur elektroniken i luftmassemätaren att balla ur. Med nygammal generator som inte vräker ut mer volt än den ska göra så verkar bilen numer funka bra, har inga som helst fel och detta trots en feltema luftmassemätare.

När bilen går dåligt, dra ur kontakten till luftmassemätaren (när motorn går) och testa om det blir skillnad, händer det inget på gången hos motorn kan det vara lmm (luftmassemätare) som är felande. Men, det kan vara lmm som är felande trots att motorgången ändras när man drar ur kontakten, detta hände mig så då uteslöt jag detta fel i första hand, men genom att jag inte hittade något annat fel så bytte jag lmm ändå och sen gick bilen klockrent.

Om du har någon polare som har lika lmm som din så testa att prova att byta för att se om bilen går bra, eller så kollar du felkoder, eller så köper du dig en biltema lmm, tycker faktiskt att det låter som lmm är på väg att ge sig.

När mina lmm har börjat strula har jag nog märkt detta på en vandrande tomgång, sen har det blivit chokfenomenet, sen har den börjat misstända, och gått allmänt dåligt för att nästa dag gått felfritt, har varit väldigt svårt att hitta detta fel då man varje gång skulle till och felsöka så gick biljäveln helriktigt, hade jag kollat felkoder och dom visat på lmmhållet direkt så hade jag kanske varit mindre gråhårig i dag. :grin:

Lagt till: Obs, som jag har fattat det måste det vara en lmm av samma typ, dvs med rätt nummer eller rätt motsvarande nummer (pirat) för att bilen ska funka som den ska.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

meken49 (trådstartaren)

#12 » 17:18:45, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade fel på luftmassemätaren på min förra bil, 740 -89 utan turbo. Men så här uppförde den sig inte. Då tändes den gula varningslampan o den gick urdåligt. Denna 940 går hur fint som helst någon minut efter start. Likaså om jag kört den varm o gör en paus en timme.
Den här givaren för motortempen har väl inga rörliga delar inuti sig vad jag kan förstå, hur kan den då gå sönder? Om det är en bimetall som rör sig kan jag förstå, men annars :klia: . Det känns ju lite onödigt att byta den om den är riktig.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Volvot24

#13 » 18:25:34, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 240 var känslig. Hostade varm som kall.

Detta om jag hade radion på och det meddelades kommande regn.

Var spricka i rotorn.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Peter Persson

#14 » 19:05:53, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Dock blir det ingen felkod för tempgivaren om den "bara" mäter fel. Felkod blir det först vid total kortslutning eller avbrott i givaren.
Ett säkrare sätt att upptäcka en halvtrasig givare är att mäta spänningen på insprutningsstyrdonets ingång för tempgivarsignal (pinne 13 på LH 2.4) under körning, helst utgående från kallstart, och kolla att spänningen sjunker jämnt och fint medan motorn värms upp. Plötsliga ryck och fladder i spänningen tyder på kabelfel enligt vad jag skrev tidigare i tråden, eller möjligen - men mindre troligt - glapp i givaren.
Se kurvan med markeringar (inte den släta kurvan) i filen jag skickar med här.

Samma koll kan man också göra på tändsystemets tempgivare om man mäter på det styrdonet, dock har jag inte uppgifter om vilken pinne och exakt karaktäristik framme just nu.
Men systemet ger ju felkod om bilen inte är varm så det borde täcka in en felaktig givare väl? Andra bilar jag lekt felkoder med gör så iaf

Skickat från min S60 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

torbjorn_forsman

#15 » 21:28:05, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Men systemet ger ju felkod om bilen inte är varm så det borde täcka in en felaktig givare väl? Andra bilar jag lekt felkoder med gör så iaf

Skickat från min S60 via Tapatalk


Modernare insprutningssystem gör så, men tänk på att LH 2.4 har sina rötter i 80-talet och diagnosfunktionerna är lika torveldade på en '96 som på en '88B.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se