meken49 skrev:Provade idag med att nypa ihop slangen mellan tomgångsmotor och röret till spjällhus. Motorn stannade. Jag lossade kontaktstycket vid tomgångsmotor och då ökade varvet till ca 1000 v/min. När jag då klämde ihop gummislangen gick varvet ner och motorn nästan stannade.
Konstigt nog händer inget om jag lossar kontaktstycket bakom spjällhuset. Klicket kan höras om än svagt vid avstängd motor.
Din motor får för lite luft ( referensluft)
Vrid upp gasspjället och rengör ordentligt glipan mellan spjäll och hus, du kan få skrapa lätt med en kniv ( ta inte bort spjällhuset) Rengör ordentligt nippeln i insugningsröret, för den lilla slangen till vevhusventilationen, man byter slang och det lilla fästet för flamskyddet ( innehåller koksavlagringar som släpper och täpper till nippeln), det måste vara fri luftläckage här ( ingår i referensluften ) Ur och i säkring 1..
Gör om "nyptestet", nu kanske motorn inte stannar lika snabbt som förut, kanske det räcker för att köra vidare, rör inte grundinställningen på spjället, är en knepig procedur