Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 945 -96

137 inlägg • Sida 7 av 10
Diskutera bil-teman här

kimmen

#91 » 23:00:14, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Provade idag med att nypa ihop slangen mellan tomgångsmotor och röret till spjällhus. Motorn stannade. Jag lossade kontaktstycket vid tomgångsmotor och då ökade varvet till ca 1000 v/min. När jag då klämde ihop gummislangen gick varvet ner och motorn nästan stannade.
Konstigt nog händer inget om jag lossar kontaktstycket bakom spjällhuset. Klicket kan höras om än svagt vid avstängd motor.


Din motor får för lite luft ( referensluft)
Vrid upp gasspjället och rengör ordentligt glipan mellan spjäll och hus, du kan få skrapa lätt med en kniv ( ta inte bort spjällhuset) Rengör ordentligt nippeln i insugningsröret, för den lilla slangen till vevhusventilationen, man byter slang och det lilla fästet för flamskyddet ( innehåller koksavlagringar som släpper och täpper till nippeln), det måste vara fri luftläckage här ( ingår i referensluften ) Ur och i säkring 1..

Gör om "nyptestet", nu kanske motorn inte stannar lika snabbt som förut, kanske det räcker för att köra vidare, rör inte grundinställningen på spjället, är en knepig procedur
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Stefan Lundberg

#92 » 00:15:38, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Jag fotade styrenheten, men vet inte hur man flyttar bilderna från telefonen till pc:n. Att det inte ska gå o göra en sån sak så en "dataidiot" klarar det ! :aaargh: . I alla fall står det Bosch, made in Spain 9 135 591 på denna enhet.


Ser den ut så här?

Bild
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

meken49 (trådstartaren)

#93 » 20:01:17, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, så ser den ut. Fästet skymde Bosch-numret. Är det den långa plinten som sitter på bakre gaveln som ska lossas ? Den sitter säkrad med en torxskruv som sitter väldigt svårt till. Om det är på den som nummer 13 är instansat, har jag letat på fel plint. Det sitter ett annat kontaktstycke som är löst. Det var där jag sökte. :???:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#94 » 21:14:32, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är den långa 35-poliga kontakten som det ska mätas på pinne 13 i. Den är låst med bladfjädern som syns till höger på bilden av styrdonet, om man lättar på den kan man svänga ner höger sida och kroka loss kontakten till vänster, när den väl är lös kan man lossa skruven i änden och ta av kåpan så man kommer åt att mäta på kablarna. Ev måste man klippa bort något buntband eller linda av tejp där kabelstammen går in i kontakten också.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#95 » 18:09:27, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, inga nummer att gå efter. Lossade den långa kontakten, men det finns inga nummer på den vad jag kunde se. Vart är denna plint n:o 13 någonstans ? :???: Flera av dem är tomma.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

d557017

#96 » 18:22:30, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Jaha, inga nummer att gå efter. Lossade den långa kontakten, men det finns inga nummer på den vad jag kunde se. Vart är denna plint n:o 13 någonstans ? :???: Flera av dem är tomma.

Tog du bort den lilla skruven så du fick dän kåpan på kontaktstycket?
Jag vet med 100% säkerhet att det finns numrering :wave:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

meken49 (trådstartaren)

#97 » 18:42:47, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:
meken49 skrev:Jaha, inga nummer att gå efter. Lossade den långa kontakten, men det finns inga nummer på den vad jag kunde se. Vart är denna plint n:o 13 någonstans ? :???: Flera av dem är tomma.

Tog du bort den lilla skruven så du fick dän kåpan på kontaktstycket?
Jag vet med 100% säkerhet att det finns numrering :wave:


Ska kåpan på kontaktstycket tas isär? Fattar nog inte :???:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#98 » 18:53:15, 16-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ser jag att Torbjörn skriver att man ska ta bort skruven och ta bort locket över kontaktstycket för att där mäta. Då blir det genast enklare. Funderade hur man skulle kunna få in en kabel bakom k-stycket, men nu fattar jag :buga: .

4 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#99 » 18:54:56, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är spänningen på plint 13 uppmätt. Vid helt varm motor pendlar det hela tiden mellan 0.3 och 0.6 Volt. Tyder det på en glappkontakt någonstans ? När jag mäter motståndet i temp-givarna, skiljer det runt 10-15 ohm mellan det främre och bakre stiftet. Men motståndet är stabilt, fladdrar inte. Eftersom det tar en stund att lossa kontaktstyckena hann jag inte få motståndet i givarna samtidigt med spänningen med motorn igång.

Spänningsfallet på jordsidan mellan generator och chassi har jag nu lyckats reducera till bara 0.02 Volt genom att löda ordentligt i båda kabelskorna. Återstår nu att även göra likadant på generatorns B+ anslutning.

2 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

BM425

#100 » 22:31:41, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en gemensam jordpunkt bakom motorns dator, kan vara värt att göra rent där samt klämma ihop flatstiften så de sitter ordentligt. Det brukar bli vit oxid bakom kontaktplattorna.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

meken49 (trådstartaren)

#101 » 22:51:19, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jordpunkten bakom datorn kollades noga. Skruven gick väldigt tungt att lossa. Tyckte mig se att det på tre eller fyra ställen på skruven var utbuktningar. Kan det vara en avsiktlig grej för att säkerställa god kontakt med karossmuttern? Kollade med en gängkloppa och den gick tungt på flera ställen i varvet. Rensade muttern med en gängtapp då det verkade ha varit något på gängorna ( Loctite?) Kontrollerade även dom fyra (?) stiften och dom såg fina ut.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#102 » 23:34:10, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vitt jag vet så är insprutningssystemet inte jordat i den där jordpunkten på A-stolpen, utan i några skruvar på insugningsröret.

Det känns inte riktigt bra att spänningen på tempgivarsignalen är ostabil. Helst bör man mäta den mot styrdonets signaljord, pinne 5, så blir man inte lurad av ev störningar på jordsidan. Du skulle också kunna kolla att det blir ca 5 V på pinne 13 när du kopplar bort kontakten till tempgivaren.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#103 » 13:22:11, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följetongen fortsätter....... Gjorde mätningar idag med kall och avstängd motor. Spänning mellan plintarna 13 och 5 = 3.1 till 3.3 Volt med tempgivaren ansluten. Plint 13 mot datorns fäste blev 3.1 till 3.2 Volt. Det konstiga är att det pendlar med samma intervall som när man avläser felkoderna :klia: .
Med tempgivaren frånkopplad blev spänningen pendlande mellan 4.63 till 4.66 Volt.
Motståndet i tempgivaren blev 1736 ohm på ena stiftet och 1739 på det andra.
När jag läser på diagrammet som Torbjörn så förnämligt bifogade, ser jag att givarspänningen från tempgivaren helt stämmer överens med den temperatur som bilen vistas i.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

kimmen

#104 » 14:47:05, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ligger en referensspänning på, tror den var på 4 volt, samma som till lambdasonden, mät där med tändning på
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

meken49 (trådstartaren)

#105 » 16:21:38, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kimmen Vart menar du att jag ska mäta? Vid lambdasondens elanslutning?

Har nu mätt spänningen vid det 3-poliga kontaktstycket till lambdasonden.
Det var 0.56 Volt mellan den svarta och gröna kabeln.
Den gröna ansluter mot svart kabel från sonden. Svart kabel ansluter mot vit kabel från sonden.

Jag säger som Loke. Jag blir ännu mer gråhårig an dessa mystiska fel. :ohnej: Nu helt plötsligt reagerar motorn inte när jag lossar kontaktstycket bakom spjällhuset. Tidigare gick den upp till dryga 1000 v/min. Det måste ha gått troll i detta :sad: .
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se