Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Laddstolpe

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 15:18:04, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man är snål och man kan få bidrag (50%) på installation av laddstolpe så detta behöver undersökas eftersom jag troligtvis kommer att köpa en elbil i framtiden samt att man kan ju få besök av en elbil...

Som det framgår i andra trådar så gillar jag 3fas.
Jag gillar också mina "små" huvudsäkringar på 16 A men gillar inte att proppen går.

Har pratat med Garo i dag och från dom så skall man då köpa följande
En laddstation smart för 32A 3fas E24 493 16
För att få denna laststyrd så behöver man en elmätare i mätarskåpet E09 001 35
Kabel mellan elmätare och laddstation typ ELAKY 2x06 (partvinnad, skärmad) 100meter är inget problem.
Om man vill elmätning vid laddstolpen E09 001 34 (ryms tydligen i bidraget)
laddkabel typ 2 E24 497 89. Det är en typ2 kontakt i laddstolpen och denna sladd är typ2-typ2. Typ2 är då det vanligaste just nu.

Man kan alltså inte ansluta motorvärmare i dessa laddstolpar, är någon form av överenskommelse i branschen att separera platser för värmare och laddning.

Har inget pris på detta men max bidrag är 10,000

Är det någon som vet något om detta ämne?
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



magloman

#2 » 17:17:59, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att 32/64 huvudproppar är dyrt o ha
Sen kabel från elnätet som klarar 32a har knappt en gård idag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#3 » 18:11:47, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

men att laddstationen klarar 32A betyder inte att den kommer att lämna 32A
Man kan ställa strömbegränsningen i steg från 6A
Men ställer man 13A med en huvudsäkring på 16A så kommer säkringen att gå en vinterdag, därav elmätaren som då kollar övrig belastning och sänker laddstationen eller att laddstationen byter fas. För bilen får bara enfas.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_ (trådstartaren)

#4 » 18:15:24, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 10mm2 från mätarskåpet till maskinhallen. Man drar väll inget mindre idag när man lägger kabel i mark.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman

#5 » 18:17:00, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ladda elbil med mindre än 3-fas 25a är inte mkt o ha. Tar evigheter o ladda med enfas. Ska man ha till eget bruk så kan det funka om den får stå över natten
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

QV_ (trådstartaren)

#6 » 18:22:15, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev: Ska man ha till eget bruk så kan det funka om den får stå över natten


Ja där är vi överens, Det är så de flesta bilar laddas.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Rubert

#7 » 20:23:25, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som det finns laddboxar med 3-fas in och 1-fas ut. Det vill säga laddbox med inverter för omvandling av 3 X 400V till 1-fas 32A.
Jag har en Nissan Leaf med en 6,6kW 1-fas laddare.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Edis

#8 » 21:24:42, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört elbil i över 3 år, har kört Nissan Leaf 1 år och BMW i3 REX i 2 år, sammanlagt runt 6000mil.

Jag har klarat mig utan laddbox (även om jag har byggt en egen), laddar fullt över natten på 1-fas och brukar ladda på 9A (ca 2kW), men så har de bara haft batteri på 24 resp 21kWh. Större batteri "kräver" 3-fasladdning om man har kört 20-30mil och vill ha fulladdat dagen efter. Elbilarna idag drar mellan 1-3kWh/mil, grovt räknat. En E-Up, Zoe eller Ioniq kanske kommer ner på 1kWh per mil under perfekta förhållanden och kanske 2kWh när det är kallt och jäkligt. En större Tesla kanske drar runt 2kWh per mil på sommaren, såg en som kört på skidsemester nyligen i en Model X, den drog runt 3kWh/mil. Så då kan man lätt räkna på vad man kan behöva för effekt.

Har jag skaffat mig en Tesla, kört 20mil, förbrukat 2.5kWh/mil, så behöver jag således 50kWh. Tre-fasladdning, 9A per fas ger 6kW/h, behöver således ladda i lite över 8 timmar.

Clever har lite info och har även en vettig laddare som går att söka stöd för:
https://clever.nu/ladda-hemma-stod-bidr ... box-hemma/

Min nästa elbil kommer troligtvis ha 3-fasladdning, men vill ju helst inte säkra upp, har 20A idag. Men med luftvärmepumpar, bergvärme i planeringsfasen och ev. någon mer elbil, så kommer det att krävas att man planerar fördelningen väl och har en smart effektstyrning.

Jag skulle vilja ha solceller, ett batteripaket med minst samma storlek som elbilen som fylls antingen med solcells-el eller med el när den är som billigast, sedan drivs gården och bilen laddas med lagrad, billig el. I förlängningen tror jag att man kommer att köra till jobbet med sin elbil, plugga in den där och vet man att man inte ska köra speciellt långt senare under dagen så kan man sälja 10-20kWh från bilens batteri när elen är som dyrast. Hjälper till att jämna ut elproduktionen i landet också :thumme:

Till Rupert, många har ställt den frågan och jag har inte sett en sådan lösning till rimliga pengar. Finns ju mindre DC-snabbladdare, men de har ju en saftig prislapp också...
Terri 1020 - Ford 5000 - Fenwick 305C - Neuson 3703 - Holder C30 - Bolens 1250 - Valmet 911.1 - Valmet 805
Min och brorsans Youtube-kanal: Grejar lite...
Användarvisningsbild
Edis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:30:55, 09-08-2008
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 3703

InläggDetta inlägg har raderats av Edis den 22:46:44, 03-05-2021.
Anledning: Felpost


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se