Jag instämmer i att det nog är de relativt korta körningarna som är den största boven i dramat.
Om du ser till att det blir en längre körning (minst 2 timmar i sträck på landsväg) åtminstone varannan vecka, så minskar nog risken för problem drastiskt.
Det lönar sig också att se till att motorn blir varm så fort som möjligt vid de dagliga småkörningarna:
Använd
motorvärmare om möjligt, dra inte igång kupévärme/fläkt/klimatanläggning innan motorn är helt varm (om vindrutan immar igen katastrofalt kan man förstås få köra defrostern 20 sekunder då och då). Stäng av klimatanläggningen någon minut innan du är framme och stänger av bilen, så att alla servomanövrerade spjäll hinner stänga och även returvattnet från värmepaketet blir varmt, då kallnar motorn långsammare tack vare att det blir mindre självcirkulation.
Om motorn har tendens att dra
olja kan det också få
EGR att gro igen. Sådant kan bero på igenkletad
vevhusventilation, som ofta rensar sig själv om man börjar med regelbundna långkörningar och byter olja relativt ofta.