Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

MB W210 motorelektriskt fel

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Aron99 (trådstartaren)

#1 » 15:43:46, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan! Jag är en gymnasieelev som pluggar fordon och är i behov av hjälp med felsökning. Som rubriken lyder, har jag en Merca (W210) med en 320 CDI motor i.

Vad som skett är att jag fått upp ett EPC meddelande i panelen, vilket betyder att jag fått ett motorelektriskt fel. Symptomen är att bilen går att starta- går i c.a 15 sekunder och sen stendör. Den dör även om jag snuddar vid gasen. En 2:a start går inte att genomföra- det är isådanafall nästa dag/ väldigt lång tid.

Det jag undrar är ifall någon har haft liknande problem, om det finns ett "typiskt" problem för denna motor 00:a, (om613).

Undrar även om någon har tillgång till elschema, som kan skicka det till mig, samt någon som har koll på vart databox/ styrenhet till motorn är placerad.
Jag har påbörjat en enkel felsökning och kollat så det är jord vid kontaktstyckena, men kommer inte mycket längre utan hjälp/ elschema.

Mottager tacksamt all möjlig hjälp!!
/Aron
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700



torbjorn_forsman

#2 » 15:55:07, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att koppla in en diagnoskabel till OBD-uttaget och läs av felkoder. Om det är en Mercedes av den generation som inte har standard OBD-kontakt utan ett runt diagnosuttag i motorrummet, så finns det adapterkablar för några tior på eBay.

Jag har varit med om en Mercedes av ungefär samma generation som hade stora mängder konstiga hyss med både motor och automatlåda men den var trots allt körbar. Det visade sig att den hade hundratals felkoder lagrade i alla olika styrenheter, många som hade med under- eller överspänning i elsystemet att göra och som troligen hade kommit till i samband med start med dåligt batteri eller tvivelaktiga hjälpstartare. Efter att ha raderat felkoder i samtliga system så gick den nästan normalt, efter någon veckas körning hade ett par felkoder återkommit men de visade sig ha att göra med "riktiga" fel som var lätta att åtgärda respektive inget att bry sig om.

Vet ej var styrenheterna är gömda på W210 , men på E-klasse från tidigt 90-tal så sitter motorstyrenheten i luftintagslådan ( "torkardiket" ), strax till höger om mitten. Den styrenheten (tillverkad av VDO) lider av att den är vattentät utom längst upp vid kontaktdonen, så den kan bli vattenfylld om man motortvättar med högtryck. Och vattnet rinner inte ut av sig självt.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Aron99 (trådstartaren)

#3 » 21:14:42, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Torbjorn, och tack för tipset! Jag har haft möjlighet att ta hem skolans diagnosdator med obd kabel och har idag diagnoserat bilen. Den hade en hel del felkoder, där de viktiga dokumenterades genom att ta kort och därefter raderades samtliga felkoder. Bilen startade fortfarande inte men jag fick några intressanta värden och felkoder att utgå ifrån.

- 2 felkoder på luftmassemätarn. Men som jag förstått det ska en motor klara av att gå- med en kass luftmätare, men gå som en pötta skit?

-1 Felkod på bränslerörstryck, samt när jag kollade realtidsdatan- låg bränsletrycket på 5 bar. Rätta mig om jag har fel, men borde inte trycket- oavsett var det mäts upp vara betydligt högre- även med avstängd motor, på en common rail diesel?

Mer felsökning kommer att ske, men hjälp mig gärna på traven med ideer och spekulationer på felet! :grin:

MVH.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

vazman 67

#4 » 21:45:12, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en sån där för några år sedan..en -00,som startade när den ville,och inget syntes på felkoderna....Fick tips om att byta kamaxelgivare och vevaxelgivare,sen funkade den perfekt den tid jag hade kvar den. Blev billigaste givarna som hittade på nätet.

För övrigt en jäkla skön och bra bil förutom rosten då..och skatten!
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

torbjorn_forsman

#5 » 21:59:51, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att de kvarstående felkoderna på den merca som jag höll på med rörde luftmassemätaren, gaspedalgivaren och dieselvärmaren (den var för övrigt bortplockad).

En diesel kan, till skillnad från de flesta bensinare, gå felfritt även helt utan luftmassemätare. Men som regel blir den svag och kan eventuellt dra mycket bränsle, utan luftmassemätare har styrsystemet inte koll på hur mycket luft motorn verkligen får i sig och begränsar därför maxbränslemängden för att den inte ska riskera att svartryka. Det kan också hända att den "för säkerhets skull" styr ner laddtryck och/eller senarelägger insprutningstidpunkten. Allt beroende på vad programmerare och motorutvecklare fick för sig just den dagen.

Jag tycker att motorn rimligtvis inte ens borde gå att starta med så lågt bränslerörstryck, om nu mätningen stämmer med verkligheten.
Finns det någon möjlighet att logga det mätvärdet till ett diagram och se hur bränsletrycket varierar under start och de 15 sekunder som motorn går?
Dubbelkolla också att enheten verkligen är bar, och inte MPa eller något sånt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Aron99 (trådstartaren)

#6 » 22:42:54, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Jodå jag är riktigt nöjd med bilen annars, denna bilen är inte så mycket rost på och trevlig bil. Men var i behov av en fungerande bil, så införskaffade eftergångarn w211 :) så säljer nog den gamle efter reparation, tyvärr.

Ska ha ditt tips i åtanke vid felsökningen, i värsta fall fraktar jag upp den till skolan och tar hjälp av lärarna! :)


Torbjörn : Okej, det var intressant information! Vi har nämligen haft problem med laddtrycket på mercan tidigare att den laddade lite när den ville och i slutändan inte laddade alls. Turbon konstaterades vara kass, byttes och den gick bra igen, men började sedan krångla lite igen (man kunde trigga igång laddningen genom att bromsa hårt och sen gasa igen). Misstänkte då intercoolern, alltså att luften inte blev ordentligt kyld och att effekten därmed blev ordentligt sämre. Misstänkte att luftmassemätarn inte borde påverka starten- eftersom dieslar har mycket jämnare luftflöde än bensinare- men att laddtrycket kunde påverkas av luftmassemätarn låg inte i min kännedom, intressant! Får undersökas vidare om jag får igång bilen!

Angående bränsletrycket, är det fotat, och enheten bar stämmer. När en common- rail diesel är "igång" så ligger ju trycket på över 1000 bar, och före den pumpen ligger väl trycket runt 150- 300 bar?
Men hur är det när den stängs av? Det borde väl ligga däromkring även om motorn är avstängd?
Det finns inga tydliga dieselläckage, så mina misstankar går mot kass pump, eller någon kass givare, alltså att den inte vet vad trycket är?
Idag startade inte ens bilen så får se hur möjligheten är med att logga det i ett diagram.

Tackar för bra och intressanta svar, mycket lärorikt att få hjälp med detta!
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Turbodiesel

#7 » 23:30:08, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket brukar falla till noll med avstängd motor, normalt inom en minut. För att den ska starta insprutningen brukar det krävas runt 100bar för många c-r system, innan dess ger inte motorns styrbox någon ström till spridarna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

anders.andersson

#8 » 21:15:11, 08-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om du har nått förmatningstryck från tanken, har för mig att MB CR är dåliga på att suga bränsle själva.
Mvh Anders
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

Aron99 (trådstartaren)

#9 » 23:48:56, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för rekomendationerna!
Jag har lite annat att göra framöver, men uppdatering på hur det går med felsökningen kommer att komma i sinom tid :)
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Aron99 (trådstartaren)

#10 » 22:03:18, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll alla maskinister.
I helgen har bilen fraktats upp till skolan och felsökts under måndagen och idag (tisdag.
Bränslesystemet luftades med en vaakumsug och försök av start. Den startade inte- men när vi gjorde ett eget system med provisorisk tank- så orkade han sputta igång- men samma symptom uppnådes som innan snudd vid gas=död.
Observera att den provisoriska tanken placerades efter filtret vilket kanske inte var så bra, men när vi byggde före filtret orkade den inte suga.

Denna bilen har ingen pump i tanken utan har en sugpump precis innan högtryckspumpen, som vi då misstänkte var kass- eftersom den inte verkade orka suga förbi det motstånd som uppstod i filtret. Vi satte tryckmätare på utgången av sugpumpen, och mätte upp 2 bar när vi körde på starten, vilket det ska vara, enligt toleransdata.
Nu går misstankarna mot elektriskt fel, eftersom den orkar suga bränsle och tillräckligt högt tryck för att starta.

Så morgondagen startar med att ta kamaxel & vevaxelgivare från min nya benz och sätta på den gamle för att se om det är felet. :grin:
/Aron
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Janson1

#11 » 23:00:30, 06-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen hit Aron!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Aron99 (trådstartaren)

#12 » 19:08:23, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Välkommen hit Aron!

Tack så mycket "Janson!!"

Angående felsökningen idag:
Kamaxelgivaren passade och sattes på plats, tyvärr var det inte samma konstruktion på vevaxelgivare, så det kunde inte bytas. Hur som helst luftades systemet igen med bromsluftare. Sedan satte vi bromsluftaren på returen efter filtret och hjälpte den att suga bränsle samtidigt som vi körde den på starten. Poof- så var den igång!!! Jag fick ge den gas, så allt verkade frid och fröjd- men när jag sen släppte gasen för att låta den gå på tomgång så dog den. Denna form av uppstart kunde vi göra ytterligare 2 gånger, men inte mer sen.

Det verkar trots allt som att kamgivaren vart en del av problemet, eftersom det gjorde nytta att byta den. Angående att den dör på tomgång, kanske kan innebära att den suger luft någonstans, väldigt lite vilket gör att den orkar gå på gas men inte tomgång? Men det känns ändå väldigt konstigt, eftersom den orkade gå på tomgång de 10 första sekundrarna själv (observera att även bromsluftaren kopplades bort vilket innebär att den orkar suga själv). Kanske någon ventil som jäklas också?
Våra misstankar rör sig nu mot en tryckventil, som sitter i slutet på spridarbryggan, innan returen börjar. Denna ventilen ska, enligt min ena lärare öppnas vid c.a 50 bar, för att sedan regleras när motorn är igång.
Mer uppdatering kommer efter vidare felsökning i morgondagen!!

Vi kunde nu även utläsa nya felkoder med datorn, (dock får jag inte längre läsa realtidsdata av någon konstig anledning). De intressanta var ju att EGR:en kom tillbaka, samt "Bränslefördelarrör Tryckgivarkrets, fel". Tryckgivarkretsen är jag inte så förvånad att den ger utslag på- med tanke på all luft som vart i systemet och alla dessa startförsök. Egr:en kan ju också ha triggats av detta. Tyvärr kunde vi inte utgöra ifall det faktiskt är fel på givaren- eftersom det inte var samma gängor som på den nya benzen!!
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

d557017

#13 » 19:16:40, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det ett spjällhus och öppnar i så fall det som avsett, d.v.s får motorn luft?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Janson1

#14 » 20:34:06, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aron: På din startförsöksbeskrivning låter det faktiskt som den suger luft någonstans... Dieslar är jättekänsliga för detta med luft. Och sen som du skriver så kan det bli en del felkoder som bara beror på just luft. Ett gasspjäll som d557017 skriver om bör ju kollas. Dom gamla mercorna hade ju spjällhus för den aktiva gasregleringen via vacuum.
Sen försvann spjällhusen för att komma tillbaka som antingen för att få en mjukstopp genom att helt enkelt stänga av lufttillförseln, (nu vet jag inte om denna har det eller ej) På nyare motorer som eran Subaru så hade den två fullt reglerade luftspjäll, en som skötte "gasläget" och en som skötte avgasåterföringen. Som sagt var, jag har ingen aning om din bil har sådana prylar men det kan ju vara värt att kolla...
edit: om du vill ha lite moraliskt stöd så får du väl höra av dig!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Aron99 (trådstartaren)

#15 » 22:59:10, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Skall kolla detta med spjällhus imorgon!

Tack Janson, jag hör av mig ifall det är någonting!

1 person gillar det här inlägget.
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mange313, marive och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se