En klassisk orsak till att man regelbundet får båda felkoderna är om det finns ett läckage/tjuvluft någonstans mellan turbon och insugningsröret. Då blir blandningen för mager då det är stort undertryck i insugningsröret (t ex på tomgång eller om man kör med högt
varvtal och litet gaspådrag), men för fet då turbon laddar, det är övertryck på insugningssidan och
luft som är mätt av luftmängdmätaren blåser ut innan den kommer in i motorn.
Vanliga felkällor är t ex läckande intercooler, trasiga vevhusventilationsslangar (helt oåtkomliga någonstans under insugningsröret och ovanför oljefiltret), lösa slangar till intercooler, om motorn har vakuumstyrda extraspjäll i insugningsröret kan den vakuumdosan ha trasigt membran, trasig
slang till bromsservot, trasig
backventil vid inloppet till bromsservot.
Om du har felkodsläsare som också kan visa mätvärden från OBD, så håll koll på STFT-värdet (short term
fuel trim) och spraya startgas på misstänkta ställen medan motorn går på tomgång. Om du hittar en läcka så ändrar sig STFT inom någon sekund även om det inte märks på motorns gång.