Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Opel Astra G med lysande oljelampa

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Andy80 (trådstartaren)

#1 » 20:25:54, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag kallstartade bilen häromdan vid minus 25 grader ville inte oljetryckslampan sluta lysa. Vad kan vara fel? Givare? Nått som frusit etc? Körde bilen varm och den slocknade i perioder. När jag startade bilen igen på kvällen lyste lampan åter igen. Denna gång ville den inte slockna. Tycker även det tickar mer från motorn än vanligt.
Bytte olja och filter samt körde in nått rengöringsmedel i oljan. Blev dock ingen skillnad. Lampan fortsätter att lysa.
Har fått tid för koll av oljetryck nåsta onsdag. Till dess försöker jag att använda bilen så lite som möjligt.
Nån som har idé vad som kan vara fel? Då motorn tickar mer än vanligt verkar den ju inte få rätt oljetryck. Dock går den ju att köra med..
Jag vill helst inte ha kommentarer om hur dum jag är som kör med lysande oljelampa. Bara konstruktiva tipps.
MVH
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B



torbjorn_forsman

#2 » 20:57:35, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igensatt sugsil kanske? Är det möjligt att det har funnits vatten i oljan (t ex om bilen bara har körts i småkörningar på sista tiden så oljan inte har blivit så varm att kondensvattnet har kunna koka bort)? I så fall kan det ha blivit fullt med iskristaller eller någon trögflytande olja/vatten-emulsion i sugsilen. Det borde dock synas på spilloljan om det var onormalt mycket vatten i den.
Vid varmkörning, så tänk på att det tar mycket längre tid för oljan att bli varm än för kylvattnet att bli varmt. Räkna med minst en halvtimmes körning för att få oljetråget genomvarmt. I just det här fallet kan det nog vara idé att ställa in bilen i varmgarage med en kupévärmare som får blåsa mot oljetråget.

Det KAN naturligtvis vara fel på oljetryckskontakten (det är säkert bara en strömbrytare, "kontakt" eller "vakt, eftersom bilen tycks ha lampa för oljetrycket och ingen analog mätare), men inte värt att ta någonting för givet. Eller för den delen kabelfel. Om oljetryckskontakten är lättåtkomlig kan man prova att gänga ut den några varv med motorn på tomgång och kolla om det verkar komma ut olja med rejält tryck ur gängorna.

En del Opel har en oljetryckskontakt med dubbel funktion - en pol som styr kontrollampan och en annan pol som styr något som behövs för att motorn ska gå, t ex bränslepumpen om det är en bensinare med insprutning. På sådana bilar kan man vara säker på att det är något elfel om oljetryckslampan okynneslyser men motorn fortsätter gå normalt. Det bör synas i elschemat för bilen om din modell har en sådan lösning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andy80 (trådstartaren)

#3 » 21:46:48, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar.
Körde över en halvtimme med bilen idag. Det blev varken bättre eller sämre. Lampan lyser och det tickar mer från motorn än normalt.
Ibland varvar inte motorn upp som den ska heller. Verkar vara nån elektronisk varvstopp som slår till ibland vid drygt 3000 varv. Kanske pga för lågt oljetryck.
Oljan såg bra ut när jag bytte. Inget vatten i den vad jag kunde se. Däremot var den väldigt svart då jag slarvat och inte bytt olja på typ 6000 mil
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

tracker

#4 » 21:54:36, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

fjädern som brustit till överströms/tryckventilen p.g.a. kylan kanske...

http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... d_install/

borde finnas under en plugg på pumpen.
Senast redigerad av tracker 22:05:45, 07-02-2018, redigerad totalt 1 gång.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

torbjorn_forsman

#5 » 22:01:13, 07-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:fjädern som brustit till överströms/tryckventilen p.g.a. kylan kanske...


Mycket möjligt!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#6 » 08:34:15, 08-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga kommentarer! :-D
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

magloman

#7 » 10:49:20, 08-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den tickar och har gått länge på oljan så är det nog sugsilen eller oljekanalerna/kanalen till toppen som är tät.

Går lyftarna utan olja så tickar dom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andy80 (trådstartaren)

#8 » 11:26:49, 09-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fortsatt att köra med bilen till och från jobb. Den verkar inte låta värre iallafall, den tickar lite mer än vanligt bara. Enligt sprängskisser som länkades verkar pumpen drivas av kamremmen. Verkar krångligt att ge sig på den skruvningen själv. Får invänta vad verkstaden säger.
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

Andy80 (trådstartaren)

#9 » 22:06:58, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På verkstaden konstaterades att bilen hade 0 i oljetryck. När man gasade kunde man ana ett knappt mätbart tryck. Beslut togs att lyfta ner tråget. Det visade sig att tråget och silen var igensatt med tjock smörja. Allt rengjordes sen ny olja och filter. Nu har den oljetryck igen och har slutat knacka. Verkstadskillen trodde att bilen möjligtvis förlorat nått liv då jag körde utan oljetryck i flera dar. Men det må vara hänt :)
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

nimbus

#10 » 11:14:11, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

6000mil mellan oljebytena! är ett bra sätt att döda motorer på..
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

torbjorn_forsman

#11 » 11:20:40, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:6000mil mellan oljebytena! är ett bra sätt att döda motorer på..


Är det inte det som kallas longlifeservice?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#12 » 12:12:59, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nolifeservice
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimbus

#13 » 12:24:40, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
nimbus skrev:6000mil mellan oljebytena! är ett bra sätt att döda motorer på..


Är det inte det som kallas longlifeservice?

:mrgreen:
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Andy80 (trådstartaren)

#14 » 18:30:56, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen som är en 02:a gav jag 4000 för när jag köpte den för 4 år sen. Så har inte tänkt att det gör så mycket om den går sönder
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se