Generatorn klarar utan vidare av att ladda dubbla batterier. Lämpligen kopplar man in ett skiljerelä och styr det från D+ ledningen (den som går från generatorn till laddningslampan), om bilen har en "normalt" byggd
generator med magnetiseringsdioder på tyskt sätt. Skulle det däremot vara så att konstruktörerna utsattes från Chrysler-influenser under DaimlerChrysler -tiden, kan det tänkas att den
saknar magnetiseringsdioder och normal laddningsregulator, och att motorstyrsystemet har tagit över laddningsregulatorns funktion.
Lämpligen börjar man med att titta i
elschema för bilen, för att se hur den fabriksmässiga inkopplingen av extrabatteriet är gjord.
Man kan också fundera på om det är rimligt att dieselvärmaren skulle dra ur originalbatteriet om både batteriet är i bra skick och laddningen fungerar som den ska. Det kan ju tänkas att det finns en enkel orsak till det hela -
batteri i halvdant skick, spänningsfall någonstans etc - och i så fall är det ju bättre att åtgärda det felet än att lägga ner en massa arbete på att koppla in ett extra batteri, vilket kanske ändå inte blir bra så länge det ursprungliga felet finns kvar.