Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

MB Vito 109 Dubbla batterier ?

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 09:03:16, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Vito ägare som jag känner har problem med att batteriet dras ur då han använder dieselvärmaren. Normalt borde det väl ha varit monterat dubbla batterier på en sådan men denna har bara ett. Nu till frågan, går det att bara monter in ett extra batteri eller ska det vara en sats med något typ skiljerelä och klarar original generator att ladda tillräckligt eller behöver han byta mot en större? Hur styrs laddningen på dessa relä eller via datorn? :klia: Mycket frågor blir det men tacksam för tips och beskrivningar hur det bör göras.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 09:14:38, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn klarar utan vidare av att ladda dubbla batterier. Lämpligen kopplar man in ett skiljerelä och styr det från D+ ledningen (den som går från generatorn till laddningslampan), om bilen har en "normalt" byggd generator med magnetiseringsdioder på tyskt sätt. Skulle det däremot vara så att konstruktörerna utsattes från Chrysler-influenser under DaimlerChrysler -tiden, kan det tänkas att den saknar magnetiseringsdioder och normal laddningsregulator, och att motorstyrsystemet har tagit över laddningsregulatorns funktion.

Lämpligen börjar man med att titta i elschema för bilen, för att se hur den fabriksmässiga inkopplingen av extrabatteriet är gjord.

Man kan också fundera på om det är rimligt att dieselvärmaren skulle dra ur originalbatteriet om både batteriet är i bra skick och laddningen fungerar som den ska. Det kan ju tänkas att det finns en enkel orsak till det hela - batteri i halvdant skick, spänningsfall någonstans etc - och i så fall är det ju bättre att åtgärda det felet än att lägga ner en massa arbete på att koppla in ett extra batteri, vilket kanske ändå inte blir bra så länge det ursprungliga felet finns kvar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN

#3 » 10:45:42, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batterier i dieslar med parkeringsvärmare går åt med en farlig fart och är det mycket kortkörningar så är det bara ngr dagar innnan strömmen inte räcker att dra startmotorn. Är batteriet ett par år gammalt - byt till kvalitetsmärke och underhållsladda! Använd elmotorvärmare med laddare om möjligt. Bytte batteri 2 ggr i min Xantia under 5 år och hade alltid ett extra batteri löst i bagaget under vintern som backup... Paranoia...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Myhran

#4 » 10:57:21, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet blir sen i att flytta värmaren ev cirkulationspump och den större boven i dramat kupéfläkten från startbatteriet till det nya extrabatteriet, det brukar smaka och kosta mer än det blir bra, rent ekonomiskt bättre att lägga slantarna på en elektrisk motorvärmare med laddare och använda den så ofta som möjligt, skall man driva startmotorn med extrabatteriet så blir det ganska kralliga kablar och skiljereläer om man inte vill flytta det direkt till extrabatteriet.

Men självklart går allt att lösa! Det tar bara lite längre tid och ev till en rätt dryg kostnad,
Själv ger jag stödladdning var 14:e dag då våran superb körs väldigt mkt värmare och väldigt kort körtid då den körs,

Med vänlig hälsning, C
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Fuskmek (trådstartaren)

#5 » 11:45:29, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ungefär lika besvärligt som jag misstänkte, angående dubbla batterier har jag för mig att det skulle ha varit sådana då de satte i värmaren men att de i detta fallet inte gjorde det av någon anledning. Att han vill köra dieselvärmaren beror på att han är ute på många olika ställen på jobb och kan inte räkna med att något vanligt fungerande motorvärmaruttag finns i närheten plus att det blir många korta körsträckor under en arbetsdag.
Tackar för alla svar!
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#6 » 11:55:39, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tänka mig att det blir dubbla batterier om bilen levereras med dieselvärmare från fabrik men att, som redan sagt i tråden, omkopplingarna blir för besvärliga om värmaren installeras i efterhand.

Har man lite bristande strömförsörjning i bilen kan det vara bra att ha en noggrann voltmeter i elsystemet (det finns ju billiga digitalvoltmeterpluggar att sätta i cigguttaget) så att man kan hålla ett öga på batterispänningen och bedöma säkrare om man vågar köra värmaren eller inte, om det är bäst att ställa bilen på laddning över natten osv.
Tänk på att hur kraftig bilens generator än är, så behövs 20-30 timmars oavbruten körning för att få ett urladdat batteri helt fulladdat bara medelst generatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RickardNy

#7 » 13:23:17, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla Vito 638 såldes med tillsatsvärmare som standard.
Parkeringsvärmare var ett tillval.
Således är dubbla batterier mycket ovanligt i dessa.
Som tidigare påpekats så får man använda värmaren efter hur bilen körs.

Sen kan man ju undra lite.
Om det görs många kortkörningar om dagen, hinner bilen bli så kall emellan?
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

Fuskmek (trådstartaren)

#8 » 14:02:53, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RickardNy skrev:
Sen kan man ju undra lite.
Om det görs många kortkörningar om dagen, hinner bilen bli så kall emellan?


Nu var det ju min åsikt om kortkörningar så jag vet inte hur han använder och vilken typ av värmare han har ,han kanske är väldigt frusen av sig så han måste ha värmaren på hela tiden :mrgreen:

En till dum fråga i ämnet, om man bara sätter i ett extra batteri utan något skiljerelä eller dylikt vinner man väl bara problem med att batterierna riskerar att "ta ut" varandra dvs att det sämre batteriet drar ur det nya bättre som kan hända på en del traktorer med dubbla batterier?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

RickardNy

#9 » 14:15:56, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja risken är att de tar ut varandra.
Dessutom blir det dubbelt så mycket att ladda så det löser inte problemet..
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

RickardNy

#10 » 14:21:30, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle kunna tänka sig att koppla om så värmaren och fläkten har ett eget batteri för permanentvärmning under dagen.
Men då får man ändå hänga på laddare över natten...
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

Fuskmek (trådstartaren)

#11 » 16:02:33, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att summera kan man då säga att det mest ekonomiska är att han köper ett nytt så stort batteri av välkänt märke han får plats med och sedan använder en fast installerad smart laddare under natten då detta är möjligt ?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

gixxsu

#12 » 16:31:19, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen så stora problem med bränslevärmaren?
Jag kör dagligen morgon och kväll med min dieselvärmare och fläkten inne, ca 10-15 min bilväg till jobbet. 180W extraljus som utnyttjas flitigt och har inte haft några problem ännu.
Visserligen är bilen bara 3 år gammal och har dubbla batteri.
Särbon har en Focus -13 och gör likadant men i den är det bara ett batteri, hon kör dessutom med eluppvärmd framruta när det behövs.
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

torbjorn_forsman

#13 » 22:06:46, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bara har värmaren och andra stora strömförbrukare igång medan motorn går och generatorn laddar, så är det inga problem. Bekymret är om man kör den som parkeringsvärmare och låter den dra ur batteriet, och sedan inte kör bilen så länge att batteriet hinner bli fulladdat innan nästa värmarkörning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gixxsu

#14 » 22:36:47, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min dieselvärmare går ca 1 h varje dag och totala körtiden med bilen är ca 20-25 min....
Det samma gäller för Focusen.
Focusen är troligen batteriet sedan -13
Vet flertalet av mina kollegor som också kör liknande värmare/körsträckor.

Det kan ju bara var tur också ;)
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

torbjorn_forsman

#15 » 22:48:10, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju tänkas att Ford har lyckats bättre än MB med att åstadkomma en strömsnål värmarinstallation.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se