Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo V70 2,5 TDI mk1 -00

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

DT-239 (trådstartaren)

#1 » 17:21:33, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Köpte par månader sedan en V70 Classic. Problemet är att det blir inte varmt i kupén. Motortemperaturen stiger till mitten av temperaturmätaren. Slangarna som går till värmepaketet är ungefär lika heta, returslangen en aning kallare. Jag märkte att bilen saknar friskluftsfilter (kupéfilter). Det verkar också som att det kommer en aning varmare luft på förarsidan. Bilen har rullat 515 000 km, börjar det bli dags att byta värmepaketet? Vattenpumpen byttes i samband med kamremsbyte

Bilen är också utrustad med ardic men inget sker när man försöker starta den.

Skickat från min NEM-L21 via Tapatalk
DT-239
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:17, 07-03-2016
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 856 XL och MF 35



magloman

#2 » 20:03:21, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske värmepaketets flänsar är täta med skit? Hinner ju bli lite på dom milen.
Går det ta isär o blåsa med tryckluft innifrån skulle det nog inte skada
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 21:44:59, 12-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har flera gånger råkat ut för att dålig värme - eller andra konstiga problem med värme och ventilation - har berott på att löv och skräp som har kommit in i luftintaget hindrar värmespjällen från att röra sig. Det är också inte alls ovanligt att servomotorer för klimatanläggningen krånglar. Ofta går det att pilla isär dem och smörja kuggväxlar, rengöra kolbana i lägesgivare mm, om en ny är otrevligt dyr.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Patrik440

#4 » 10:02:42, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DT-239 skrev:Motortemperaturen stiger till mitten av temperaturmätaren.


Skulle kunna tro att det sitter lite elektronik mellan givaren och temperaturvisaren vilket gör att den kan peka på mitten mellan typ 75grader till 100grader. Inte som förr alltså när man kunde avläsa på temperaturmätaren om man körde i uppförsbacke eller nedförsbacke.

Plugga in en OBD-läsare å se vad den säger om tempen.

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Joe

#5 » 10:58:33, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tempen är inget problem, det cirkulerar alltid genom värmepaketet.
Sen så sitter det två spjäll, en för föraren och en för passageraren som styr förhållandet kall/varm luft.

Vad händer när du vrider upp tempreglaget max till rött?

Däremot så kan det vara så att kupétempmätaren är full med damm, den sitter under passagerarens värmereglage (om jag inte missminner mig) känns igen på 3 horisontella spår/öppningar.
Test och sätt dammsugsmunstycket emot för att få ut dammet.
Ev så kan den lilla fläkten innanför vara paj.
Senast redigerad av Joe 11:00:19, 13-02-2018, redigerad totalt 1 gång.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

torbjorn_forsman

#6 » 10:59:02, 13-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik440 skrev:
DT-239 skrev:Motortemperaturen stiger till mitten av temperaturmätaren.


Skulle kunna tro att det sitter lite elektronik mellan givaren och temperaturvisaren vilket gör att den kan peka på mitten mellan typ 75grader till 100grader. Inte som förr alltså när man kunde avläsa på temperaturmätaren om man körde i uppförsbacke eller nedförsbacke.

Plugga in en OBD-läsare å se vad den säger om tempen.

Mvh Patrik


Volvo 700- och 900-serie, kanske även 240 från ca 1987 och framåt, har ännu större dödband i tempmätaren. Där står den rakt upp mellan ungefär 45 och 110 grader motortemp. En del andra bilmärken har också en sån där funktion. På VAG-bilar från sent 90-tal kan man , om man vill, stänga av den via OBD-uttaget. Det kanske går på Volvo av motsvarande generationer också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DT-239 (trådstartaren)

#7 » 17:52:22, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Köpte idag en kupéfilter, ska sätta dit den ikväll. Till höger om knappraden på chaufförssidan var infovredet är finns det 3 horisontella öppningar. Ska också försöka dammsuga öppningen. Var sitter fläkten till tempgivaren?

Planerade i något skede att ta ut värmepaketet och försöka rengöra den eftersom bilen har använts i många år utan filtret. Vad är det enklaste sättet att putsa "luftkanalerna" utan att plocka isär hela instrumentbrädan?

Skickat från min NEM-L21 via Tapatalk
DT-239
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:17, 07-03-2016
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 856 XL och MF 35

td70

#8 » 18:17:46, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I denna tråd finns några tips.
Volvo 850 nå småfel

Skickat från min K10000 Pro via Tapatalk
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

Joe

#9 » 18:20:38, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte på V70n ifrån -00...
Har du ECC eller manuell temperaturstyrning? Dvs graderad i grader celsius eller färgade fält?

Fläkten sitter innanför öppningen (på V70n med ECC) tror inte man ser den utifrån.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

DT-239 (trådstartaren)

#10 » 18:46:47, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Graderad i celsius. Kupévärmegivaren är hel och fläkten fungerar. Märkte att luften blir lite varmare på hög motorvarvtal.

Så här ser "kontrollpanelen" utBild
Bild
Senast redigerad av DT-239 22:01:04, 16-02-2018, redigerad totalt 1 gång.
DT-239
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:17, 07-03-2016
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 856 XL och MF 35

Joe

#11 » 21:26:36, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då har du en fläkt innanför gallret (brevid infovredet)

Bild
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

DT-239 (trådstartaren)

#12 » 12:42:05, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet löste sig!! Bytte värmepaketet och nu kommer det varmt.

Skickat från min NEM-L21 via Tapatalk
DT-239
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:17, 07-03-2016
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 856 XL och MF 35

Mattias Petterson

#13 » 13:04:50, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det knepigt att komma in till värmepaketet?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

DT-239 (trådstartaren)

#14 » 18:06:03, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Var det knepigt att komma in till värmepaketet?
Nej, den var bytt på ca. en timme.

https://youtu.be/cD7L9hzHtNoBild

Skickat från min NEM-L21 via Tapatalk
DT-239
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:17, 07-03-2016
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 856 XL och MF 35


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se