Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dieselvärmare Opel Combo

42 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

magirus (trådstartaren)

#31 » 13:23:33, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmaren startar inte förrän motorn är i gång, samt när en tempgivare läser av kallare än 5 plusgrader, det senare nåt jag läst nånstans. Har sett att man må köra motorn 1-2 minuter innan värmaren börjar gå. Värmaren ska ju hjälpa upp motortempen under kyliga förhållanden.

Tydligen går det att komplettera med startur o cirk-pump för att få en parkeringsvärmare.

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 



AN

#32 » 13:30:41, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Trodde den kunde köras som parkeringsvärmare, hade nog inte läst tråden.

Fick för mej att man på min Peugeot bara kompletterade med tidur om man ville ha parkeringsvärmare, att cirk-pump redan var monterad, men det är väl olika på olika bilmärken.

Har du läst ur något ur värmaren?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magirus (trådstartaren)

#33 » 13:36:09, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå, det verkar som de är mycket hemlighetsmakeri runt "tillsatsvärmaren" :sad: har kontakt med f.d. opelmek och han har väl mer eller mindre bekräftat mina funderationer.

Med "Hemliga lådan" kunde vi inte få ut nåt nu, däremot vet jag sedan i vintras när värmaren i den Vita Combon bråkade att man kan få fram koder om värmaren i kombinatoin med motorkoden "P1125" samt en tilläggskod. Tyvärr skrev jag aldrig upp tilläggskoden.
Nåväl, felsökningen ska iaf fortsätta nån gång inom 14 dagar då Eber-mannen kunde ha tid att läsa själva värmaren :grin: så, fortsättning följer!! :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Ludde eriksson

#34 » 14:53:25, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar när värmarna o dess funktion blir föremål för myndigheternas intresse?
Dels för deras insatser vad gäller drifttemperaturen på motorn o därmed följande miljöpåverkan, dels för hur funktionen är gällande förbränningen i värmaren? :klia:
Tycker den jag har i caddyn osar rätt duktigt :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

igelkottar

#35 » 15:17:28, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

+1 Ludde :grin:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

mathiast

#36 » 15:25:58, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osar dom och luktar illa är det servicedags,när dom går som dom ska är dom nästan luktfria

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

63an

#37 » 15:27:43, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha alltid hopprep i bakluckan :dancing_geek:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#38 » 22:13:09, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Undrar när värmarna o dess funktion blir föremål för myndigheternas intresse?
Dels för deras insatser vad gäller drifttemperaturen på motorn o därmed följande miljöpåverkan, dels för hur funktionen är gällande förbränningen i värmaren? :klia:
Tycker den jag har i caddyn osar rätt duktigt :vissla:


Det sägs att det pågår ett forskningsprojekt kring avgasutsläpp från dieselvärmare på någon svensk högskola eller forskningsinstitut, det kanske dyker upp en avhandling så småningom.
Och myndigheterna har varit intresserade av diesel- och bensinvärmare i många år. Redan på 60-talet var det ju krav att de skulle vara typgodkända av dåvarande Sprängämnesinspektionen i Sverige, och någon liknande myndighet i Tyskland. Det skulle förvåna mig om det inte finns någon EN-standard eller ECE-reglemente för säkerhets- och utsläppsregler för värmare.

Om någon har tillgång till instruktioner och andra papper som har följt med en lös eller efterhandsmonterad någotsånär ny värmare, så kan det vara intressant att se om det ligger med någon tillverkardeklaration för CE-märkning. I så fall står det på det papperet vilka standarder och direktiv som tillverkaren intygar att värmaren uppfyller.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

runewilliam_merc

#39 » 22:48:54, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får ikke staten inn nok penger på tilleggsvarmere med tanke på at dieselen/bensinen man varmer opp bilen med faktisk er betalt veibruk avgift for?

Veien blir vel ikke mer slitt av at tilleggsvarmeren brukes?

Hilsen Rune

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

magirus (trådstartaren)

#40 » 20:12:51, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trots idoga försök att få tag på nån som kan läsa koder i värmarna i närområdet har det inte lyckats.
Kontaktade GM centralt o fick höra att det inte fanns någon auktoriserad GM verkstad i närområdet, inte ens i Östersund!!! :huh:
Närmaste är Örnsköldsvik o Sundsvall :-x så då tarvas en färd på 25 mil enkel väg i bägge alternativen.
Så, vad göra :klia:
Jag tog den värmare som jag sett över och monterade, provkörde bilen, Inte ett liv i den värmarn heller :aaargh:

Tog då och hoppade på den Vita Combon, vars värmare fungerar, bytte med den som jag köpt från skroten, inget liv där heller, dvs värmare är defekt/låst sig.

Monterade då värmaren från den vita i den röda (tjorvigt nu) :mrgreen: men DÅ blev de liv i luckan :hurra:

Så, nu plockar jag i hop den röda bilen och fortsätter leta efter kunnig person med rätt grejor för att låsa upp de andra två värmarna.
Ska innan dess öppna dem o byta bla glödstift o den lilla hylsan av metallnät som ska vara därikring.

Återkommer framgent när det hänt nåt att uppdatera med :grin:

6 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

igelkottar

#41 » 11:23:12, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är riktigt, inte ge sig i första taget eller ens tredje. :grin: :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

texas5020

#42 » 11:33:14, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du pratat med Innosund i Oviken? Dom reparerar visst dom flesta dieselvärmarna.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se