Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot 407 Generatorproblem

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#1 » 22:26:02, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen började varna för att generatorn slutat ladda.
Mätte laddningen direkt på batteriet, och den kom igång när jag knackat lite på generatorn.
Blir nog en från skroten.
Men har en liten fråga, är banorna som kolen går emot, helt släta fån början, utan nedsvarvning där kolen ligger emot?
Köper man en på skroten, vet man ju inte vad länge den går, så ska man sätta in ett par nya kol i den gamla å ha som reserv?

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 22:28:51, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, släpringarna är helt släta från början. Om man ska byta kol i en gammal generator, bör man svarva släpringarna så de är släta (eller ännu hellre byta dem, om det går att dra loss släpringspaketet från axeln och går att få tag i som reservdel). Nya kol kan slitas ner på nolltid mot gamla repiga och orunda släpringar, i all synnerhet om det nedslitna spåret inte hamnar riktigt mitt för det nya kolet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#3 » 08:45:40, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går inte att svarva dem när de ser ut så där. Materialet är för tunt. Valeo är urk att hålla på med också för man måste klippa statorlindningarna för att få isär dem. Eller diodbryggan och sen byta densamme också. Det är bara slitosläng. Bosch är enklare för där får man isär allt och kan byta släpring ganska enkelt.
Det där är för övrigt standardfelet på de flesta moderna generatorer. Det är så lite diameter på släpringen så det är nog inte tänkt att gå nå länge överhuvudtaget.
En begagnad från skroten med många mil är nog inte bättre den heller. Då ska man ju hitta en som man verkligen ser är bytt nångång då. Nya kol hjälper inte länge heller efetrsom man allt som oftast har nötit igenom så kolen går i plasten och det leder inget bra.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Trondos

#4 » 09:21:25, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litt konstigt det der, enkelte generatorer har sleperingene i kopper, mens andre bruker stål. Jeg byttet lager i en gammel Mitsubishi generator en gang, bilen hadde gått 23000 mil, sleperingene var i stål, og omtrent som nye! Var såvidt mulig å kjenne en liten kant med neglen.
Bosch generatoren i min gamle 240 så ut som det over, på slutten gikk kolen bare 3000 mil, fikk byte noen ganger, men bilen gikk på skroten med 33000 mil og orginal dynamo. :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Stefan1972

#5 » 09:25:17, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det finns i stål och med större diameter men de håller troligen för länge. Man får inte sälja nå reservdelar då.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#6 » 09:59:29, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte bilen när den gått 18000mil, nu har den gått 40000mil, så det borde väl vara origial-generatorn?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Blockstens trollet

#7 » 11:11:24, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att yttre kollektorn bort nött vid renovering bytts den delen ny kolektor
brygga på axel änden det brukar va pulserande ström ut innan den slutar
ladda hörs i bil radion då är kollektor halv kvar=pulsering
Mvh Trollet på N.S.G.AB
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Stefan1972

#8 » 11:38:13, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är säkert originalgeneratorn. Visst, allt går att laga men kostar släpring,lager, kol och diodbrygga ganska mycket i förhållande till en ny generator så är valet sällan svårt. Fabriksrenoveringar är en helt annan sak, då har de tillgång till delar för kaffepengar och att klippa sönder anslutningar för att få isär dem görs regelmässigt. Står man själv och fnular och delarna kostar 1000 totalt och en ny generator 1495 så ska det ju mycket till innan man lagar.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#9 » 11:43:30, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får bli en från skroten. Såg att det fanns billiga repsatser på ebay, men tror jag skippar det.
1495:- vad är det för märke? Det är väl ungefär vad original Kolhållare/diodbrygga kostar?
Utbytes ligger väl över 4000:- inkl moms.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#10 » 11:44:35, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Får bli en från skroten. Såg att det fanns billiga repsatser på ebay, men tror jag skippar det.
1495:- vad är det för märke?Inkl remskiva med koppling?
Det är väl ungefär vad original Kolhållare/diodbrygga kostar?
Utbytes ligger väl över 4000:- inkl moms.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stefan1972

#11 » 12:25:20, 19-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har du för nå nummer på den så kan jag kolla vad min lev tar. Priserna jag skrev var ju bara typexempel, inte just till den där.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#12 » 22:39:24, 20-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo kunde ju vara intressant att se vad ny kostar. Numren är :
96 463217 80
CL15

Blev en från skroten, behövde ju bilen lite snabbt.
Kom från en nyare, och då hade man tydligen gått över till Bosch. Vet inte om de är bättre eller sämre.

Men funderade lite när jag grejade, det skiljer ju en del på remskivediametern mellan vev och generator, så det är väl ganska bra snurr på generatorn?
Ser man i teknisk litteratur på generatorer brukar det ju stå motorvarv på diagrammen, då måste det ju vara en standardutväxling eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stefan1972

#13 » 09:24:36, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla de jag köper av ersätter den till en nyare av boschtyp så jämförelsen blir lite haltande. Det var allt mellan 2500 och uppåt för en ny.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se