Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fiat panda

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

262c78v6 (trådstartaren)

#1 » 23:11:32, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min panda är svårstartad i kall väderlek. Verkstaden har bytt spjällhus och databox men problemet kvarstår. Någon vet kaske. Det är en twin air turbo 85 hk/ Tobbe

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
262c78v6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:31, 21-10-2017



torbjorn_forsman

#2 » 23:39:07, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Årsmodell?

Är det bara temperaturen som spelar roll eller har luftfuktigheten också betydelse (är den t ex svårare att få igång när det är blött och nollgradigt än om det är hög och klar luft och -20 grader)? Är det bra fart på startmotorn? Startar den lättare om man rullar igång den än om man använder startmotorn, eller är den lika besvärlig då också? Går motorn bra när den väl har startat eller är den besvärlig en stund efter kallstart också?

Jag skulle föreslå en översyn av tändsystemet i första hand - kolla att tändstiften ser bra ut och är av rätt typ, inga tendenser till avbrott i tändkablarna, tändspolarna friska. Det är tydligen inte helt ovanligt på Fiat med dubbeltändspolar, att det blir överslag mellan primär- och sekundärlindning, det ger dels svag gnista på minst ett tändstift och dels risk att tändmodul/styrdon skadas om man kör länge med en halvdålig tändspole.

En annan sak som kan vara värd att kolla är att koppla in en OBD-kabel och läsa av värdena på motor- och lufttemp då bilen är helt utkyld, och kolla att de verkar stämma med verkligheten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

262c78v6 (trådstartaren)

#3 » 23:26:22, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Årsmodell 2014
Det räcker med ett par minus. Fukt inga problem. Ibland hackar den efter start. Ges gas efter start inga problem men gasar man inte dör den. Stift ok har gått 3000 mil nya stift vid senaste servicen. Jag har ingen koll om det är rätt stift men det borde den auktoriserade verkstaden ha. Vad för slags stift ska det vara?/ Thorbjörn

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
262c78v6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:31, 21-10-2017

torbjorn_forsman

#4 » 08:03:38, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm...om jag söker på kända tändstiftsrekommendationssajter så hittar jag ingen motor som heter "twin air turbo 85 hk". Vad heter motorn egentligen? Och är det en ren bensinare eller bensin/LPG? Några beteckningar att välja bland:
312 A2.000
312 A4.000
312 A5.000
312 A6.000
312 A7.000
169 A4.000

Men jag tycker nog att det mest låter som ett temperaturmätningsproblem här, så ta en OBD-kabel och kolla om motortempvärdet verkar stämma med verkligheten då motorn är helt utkyld.
Har du kollat om den är lättare att rullstarta än att starta med startmotorn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#5 » 09:50:17, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det kollat så den inte drar tjuvluft i insugningssystemet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Torbo

#6 » 13:41:52, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg byttet nettopp bensinpump på en slik bil. Billig hos Autodeler uí Tyskland. Dyrt i Sverige ogs Norge.
Kan byttes ved å ta ut baksetet.
Det ligger noe om dette på youtube, og jeg måtte til med noen ekstra tips for å få ut pumpen.
Det er visst en svakhet på disse, og felet kan være periodisk og vanskelig å feilsøke.
Stoper den helt, kan du sparke på tanken og se om den går litt til, eller høre om pumpen går?
tenkte å legge om bypass bensinsystem, men rør og slanger var av stiv uhåndterlig plast så det ville blitt for mye jobb
Nå går den fint.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

262c78v6 (trådstartaren)

#7 » 13:47:03, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint tipps med bränsle pumpen den har jag inte kollat det ska jag göra . Jag tittar även på klipp på Youtube / Thorbjörn

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
262c78v6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:31, 21-10-2017


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se