Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Lura tidrelä till glödstift.

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

mathiast

#16 » 13:53:07, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödningen styrs garanterat av motordatorn,glödlampans tid och hur länge glödstiften är spänningsatta hänger inte ihop heller.
Tar du loss kabeln till tempgivaren kommer du bara få en felkod.
Som sagt glödstiften är inte ditt primära problem
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



Janson1

#17 » 14:17:35, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är glödstiften hela? Dom är ju parallellkopplade så man måste lossa anslutning för anslutning vid mätning.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Loke (trådstartaren)

#18 » 14:55:35, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det glöder bara då lampan lyser, kör jag på starten direkt när "datorn" tror att motorn är varm tänder motorn bara på de första varven, alltså så länge glödningen är varm. Urusel konstruktion tycker jag, i synnerhet om grejerna börjar bli slitna.

Efter att skrivit det sista inlägget beslutade jag att gå ut och testa hur det uppförde sig utan motorvärmare vid 15 minus, under 20 i natt. Dumt prov, jag vet men ville se hur länge glödningslampan lyste samt att det är enkelt att koppla på batteriladdaren efter startförsöken.

Hur som helst, lampan lyste med svinkall motor ca 10 sekunder, och när jag provstartade var det precis att motorn skulle börja gå av sig själv men då tar värmen från glödningen slut och motorn slutar att tända.
Nu tände motorn på alla cylindrar verkade det som och har jag haft starthjälp från ett extrabatteri så jag kunnat provat fler starter eller eventuellt haft någon till hjälp som duttat i lite startgas direkt när lampan slocknat har den med all sannorlighet startat, var alltså väldigt nära att den skulle börja gå för egen maskin.

Nu är det som nämnts 15 grader kallt så det var kanske lika bra att den inte small igång, men mitt problem verkar vara precis som jag nämner att grejerna blir lurade att motorn är varm fast den inte är det, kanske lösningen vore en bättre motorvärmare så hela motorn blir varm, får väl se till sommaren om man uppgraderar till något bättre.

Ska tillägga att om motorvärmaren är inkopplad upp mot 4 timmar och med filt vid svinkyla startar motorn lätt, behöver i regel inte startgasen heller. Men har den bara suttit i 1, 2 eller 3 timmar så hamnar det liksom i ett limbo som varken är för kallt eller tillräckligt varmt, jag tycker det tyder på en svag motorvärmare i kombination med en motor som gått många mil.

Ska vid lämplig temperatur och väder fundera på att försöka hitta givaren som styr tiden för glödningen och se om det går att göra något där, det värsta är att jag inte har en susning vart grejerna sitter, man ser inte ett dugg under plastkåpan över motorn.

Det jag mest oroar mig över är om det kan bli felkoder om man laborerar med detta, om det kan bli några konstigheter med motorstyrningen.
Problemet med glödningstiden är inte heller livsviktigt då bilen hittills har startat om än med lite förberedelser. Det som är besvärligt att man hela tiden måste planera om man ska iväg när det är svinkallt, komma ihåg filten över motorn, dra ur kupevärmare så den inte står och dunkar i 4 - 5 timmar osv, och inte minst komma ihåg att starta om startklockan, den går ju endast i 3 timmar.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#19 » 15:03:28, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Glödningen styrs garanterat av motordatorn,glödlampans tid och hur länge glödstiften är spänningsatta hänger inte ihop heller.
Tar du loss kabeln till tempgivaren kommer du bara få en felkod.
Som sagt glödstiften är inte ditt primära problem

Är nog fullt medveten om att inte glödningen (glödningstiden) är själva problemet. Frågan är om man på något sätt kan lura systemet att tro att motorn är kall trots att motorvärmaren varit inkopplad.

Tror också på att man kan få felkoder och skit om man laborerar med sånt här, men om någon har kunskap hur man enkelt skulle kunna gå till väga för att kringgå problemet vore det ju toppen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

osla

#20 » 15:13:56, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stäng inte av den då de är kallt, en diesel ska gå på knack :mrgreen:.
Skämt å sido, dit med en slangvärmare med cirk pump på 2000w, då borde den starta efter nån timma i värmaren

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Michael Meier

#21 » 15:58:05, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2.8l AUH


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Loke (trådstartaren)

#22 » 16:21:50, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Stäng inte av den då de är kallt, en diesel ska gå på knack :mrgreen:.
Skämt å sido, dit med en slangvärmare med cirk pump på 2000w, då borde den starta efter nån timma i värmaren

Får väl låta den gå dygnet runt, eller ut och köra ett varv var fjärde timme, kärringen och jag kan ju gå skift, snacka om livstil tack vare bilen alltså. :grin:

Ja, det blir nog någon typ av slangvärmare.

I värsta fall just nu kan man ju lätt pula ner kupevärmaren i motorutrymmet när det är svinkallt, det har man gjort förr när motorvärmarna lagt av. Som sagts, det som skulle lösa allt för stunden är det som frågan gäller, går det på ett enkelt sätt lura systemet så att det skulle gå att "glöda" manuellt.

Michael Meier skrev:2.8l...

Över alla "grejer" på sidan av ventilkåpan sitter det en plastkåpa så det går inte att se någonting, hur kåpan sitter fast vet jag inte, får väl kolla på detta vid mildare väderlek.

Har faktiskt inte rotat i den här bussen något överhuvudtaget då den sattes i tjänst direkt när vi anskaffade den. I somras/höstas gick den oavbrutet som bevattning/trädgårdsskötselbil och kördes av en annan person, själv hade jag min körning/jobb med lastbilen. Sen kom vintern med stormsteg med allt vad det innebär så jag har helt enkelt inte hunnit med att bekanta mig med bilen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mathiast

#23 » 16:33:15, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där ser ut som en commonrail,förmodligen är det datorn som klipper bränsletillförseln när du tror att stiften slutar glöda.
Datorn kräver rätt mycket för att tillåta motorstart tex tillräcklig spänning/rätt railtryck/rätt signaler från ett otal givare bla ett flertal rotationsgivare.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#24 » 17:05:39, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På moderna dieslar är det oftast inte bara ett relä som styr matningen till glödstiften, utan det brukar finnas någon form av spänningsregulator som drar ner till kanske halva spänningen under den "efterglödning" som sker sedan motorn har startat.

I och med att det är en VAG-bil, så bör det vara ganska lätt att hitta verkstadshandböcker och tekniska beskrivningar för motorn. Förmodligen finns det ett blått "självstudiehäfte" i A4-format som beskriver allt som är värt att veta om styrsystem och kringutrustning för just den här motortypen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke (trådstartaren)

#25 » 17:31:08, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Det där ser ut som en commonrail,förmodligen är det datorn som klipper bränsletillförseln när du tror att stiften slutar glöda.
Datorn kräver rätt mycket för att tillåta motorstart tex tillräcklig spänning/rätt railtryck/rätt signaler från ett otal givare bla ett flertal rotationsgivare.

Det ska vara en common rail i bussen vad jag har förstått, om det sen är exakt en sån motor som på bilden som sitter i min buss låter jag vara osagt.

Varför vrångar sig motorn bara när det är svinkallt? Med värmaren på och vid 15 minus så startar den ganska enkelt, över 10 inga som helst problem, det är ju först ned mot 20 minus och värre som den blir tjurig. Jag tycker det verkar som om motorvärmaren som sitter i motorn inte orkar med helt enkelt, att motorn har börjat gjort sitt förstår jag.

När jag testade att starta den idag vid 15 minus utan motorvärmare så lyste glödningslampan i ca 10 sekunder, sen var det precis på gränsen att den skulle börja och gå för egen maskin, den tände även på alla cylindrar vilket den inte gör när motorvärmaren varit på och lampan bara tänds ett ögonblick.

torbjorn_forsman skrev:På moderna dieslar är det oftast inte bara ett relä som styr matningen till glödstiften, utan det brukar finnas någon form av spänningsregulator som drar ner till kanske halva spänningen under den "efterglödning" som sker sedan motorn har startat.

I och med att det är en VAG-bil, så bör det vara ganska lätt att hitta verkstadshandböcker och tekniska beskrivningar för motorn. Förmodligen finns det ett blått "självstudiehäfte" i A4-format som beskriver allt som är värt att veta om styrsystem och kringutrustning för just den här motortypen.

Jag förstår att det är mycket med styrningen av grejerna i en modern bil, därför vill jag inte börja rota i blindo, man kan nog lätt ställa till med ett elände om man inte vet vad man sysslar med.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Michael Meier

#26 » 17:44:12, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grunden verkar vara en ATA, där sitter om jag inte minns fel stiften under ventilkåpan, med Bosch cr system, så det är säkert mye ombyggt sedan ATA.

Mer som kontrolleras av temperaturen är värmeslingan som sitter i motorns kylmantel, den ska bryta förr eller senare, fungerar glödstiften överhuvudtaget ?

Kanske bara dags att byta ut dom,

Relä till ATA 0 281 003 038, om du hittar det någonstans.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#27 » 20:46:53, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillslag av j52 (glödrelä) kontrolleras av j248 (bränslestyrenheten) med hjälp av signal från g28 (hastighetssensor) och g62 (kylvätsketemp)
inget tillslag över +9 grader C på kylvätskan, lampan i kupé endast signal att kunna starta, glödstiften fortsätter jobba även efter start.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#28 » 20:53:37, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förutsätter att ingen som helst kontroll sker av bränslestyrningen om att glödstoften överhuvudtaget fungerar.

Med andra ord är det fel väg att gå, visst går det att tvångsköra eventuellt fungerande glödstift, men det enda som händer är att dom som fortfarande är hela blir överhettade om man inte använder sei av tempstyrda stift, nyttan med arbetet är liksom bortkastad, bättre då att kontrollera funktionen på stiften som sitter i nu.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

drabant

#29 » 21:13:55, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min bil må jeg gløde 2 ganger, DVs skru av tenningen ett øyeblikk og gløde videre før start(ikke vw)
drabant
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:50, 17-05-2014

mathiast

#30 » 21:34:20, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt väg att hå är att koppla upp en dator och kolla vad för värden som är tokiga men det kräver utrustning och kunskap
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se