Jag har ju en vw lt35 (diesel) med ca 160 hk motorn, den är inte rolig att få igång när det är kallt. Motorn i sig själv är väl säkert sliten, motorvärmaren verkar trött, värmaren sitter i bakkant på motorn och orkar inte värma hela motorn när det är 20 grader kallt, halva toppen är iskall.
För att jag få igång skiten får jag lägga en filt över motorn, har jag tur startar den efter 3-4timmar med motorvärmare med filtstöd samt att jag får vrida av och på tändningen några gånger för att få lite ljummet på stiften, Sista steget är att dutta in lite startgas nere vid luftfiltret, då brukar den slutligen starta.
Och ja, jag har fullkrämat batteri.
Felet på det här är egentligen tiden som glödstiften går, detta sköts automatiskt och lampan för glödningen lyser endast en kort stund (någon sekund) vid tändningsläge. Styrningen till glödstiften måste ju styras av någon givare och tydligen tror den styrenheten att motorn är varm då lampan för glödningen bara tänds och släcks direkt när motorvärmaren är inkopplad.
Frågan är alltså, tror eller vet någon om det skulle gå att koppla bort givare/relä till glödningen och koppla så man kan köra glödningen manuellt från en knapp inne i hytten, det är alltså alldeles för kort glödtid (obefintlig) när datatjosan tror att motorn är tillräkligt varm fast halva motorn är iskall.
Är hundra på att alla startproblem skulle lösas om jag kunde glödga manuellt.
Loke