Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Lura tidrelä till glödstift.

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

Loke (trådstartaren)

#1 » 01:10:37, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju en vw lt35 (diesel) med ca 160 hk motorn, den är inte rolig att få igång när det är kallt. Motorn i sig själv är väl säkert sliten, motorvärmaren verkar trött, värmaren sitter i bakkant på motorn och orkar inte värma hela motorn när det är 20 grader kallt, halva toppen är iskall.
För att jag få igång skiten får jag lägga en filt över motorn, har jag tur startar den efter 3-4timmar med motorvärmare med filtstöd samt att jag får vrida av och på tändningen några gånger för att få lite ljummet på stiften, Sista steget är att dutta in lite startgas nere vid luftfiltret, då brukar den slutligen starta.
Och ja, jag har fullkrämat batteri.

Felet på det här är egentligen tiden som glödstiften går, detta sköts automatiskt och lampan för glödningen lyser endast en kort stund (någon sekund) vid tändningsläge. Styrningen till glödstiften måste ju styras av någon givare och tydligen tror den styrenheten att motorn är varm då lampan för glödningen bara tänds och släcks direkt när motorvärmaren är inkopplad.

Frågan är alltså, tror eller vet någon om det skulle gå att koppla bort givare/relä till glödningen och koppla så man kan köra glödningen manuellt från en knapp inne i hytten, det är alltså alldeles för kort glödtid (obefintlig) när datatjosan tror att motorn är tillräkligt varm fast halva motorn är iskall.

Är hundra på att alla startproblem skulle lösas om jag kunde glödga manuellt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Janson1

#2 » 02:39:05, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödreläet tar aktuell motorvärme från en tempgivare (NTC motstånd) jag tror någonstans på topplocket. Om man bryter den anslutningen tror glödreläet att motorn är askall och är gång mycket längre tid... Det skulle ju gå att prova och lyfta av denna anslutning. Ett annat alternativ är ju att själv agera glödrelä med hjälp av en tryckströmbrytare modell lite större.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#3 » 08:44:23, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett relä sköter till och från samt tid, när den används,

En simpel metod är att plocka loss reläet och sätta återfjädrande knapp som sluter kretsen till spöken, med tanke på effekt är det lite svårt med gul kabelskohane, det går istället att skrota ett relä för att få tag på bottenplatta med stift, finns lösa relähållare också, så behöver det inte se sopigt ut.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Loke (trådstartaren)

#4 » 09:21:41, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Glödreläet tar aktuell motorvärme från en tempgivare (NTC motstånd) jag tror någonstans på topplocket. Om man bryter den anslutningen tror glödreläet att motorn är askall och är gång mycket längre tid... Det skulle ju gå att prova och lyfta av denna anslutning. Ett annat alternativ är ju att själv agera glödrelä med hjälp av en tryckströmbrytare modell lite större.


Jo, jag har tänkt precis i de banorna men det jag är lite orolig för är att jag kommer och få några typer av felkoder så ställer till så bilen inte startar alls eller går ned i någon typ av "halta hem" läge.

Bilen startar ned till ca 15 grader med bara motorvärmare, under den gränsen blir den tjurig och det är filten och i värsta fall en dutt med startgas som gäller.

Givare och glödstift verkar ju sitta under en plastkåpa över motorn, (jäkligt trångt runt motorn överhuvudtaget) hålla på och laborera med det i kylan på vinst eller förlust känns inget vidare. Så är det någon som vet hur man kan göra på just de här bilarna så vore det väldigt tacknämligt.
Ska tillägga att jag har ingen kunskap överhuvudtaget om det mekaniska på just den här bilmodellen, i övrigt så är mekning inget problem.


Michael Meier skrev:Ett relä sköter till och från samt tid, när den används,

En simpel metod är att plocka loss reläet och sätta återfjädrande knapp som sluter kretsen till spöken, med tanke på effekt är det lite svårt med gul kabelskohane, det går istället att skrota ett relä för att få tag på bottenplatta med stift, finns lösa relähållare också, så behöver det inte se sopigt ut.


Jag har tänkt på om det skulle gå att göra något liknande, men det är det här med motorstyrning/felkoder jag är orolig för. Hade det varit en gammelbil där jag visste att det inte fanns någon eventuell databox som kan påverkas har nog det här problemet redan varit under behandling.

Visst bilen funkar ju att få igång, visserligen med lite knep men det är jäkligt irriterande att man måste hålla på detta sättet bara för att styrenheten är lite korkad och missuppfattar temperaturläget. Motorvärmaren har jag ingen lust att byta i det här läget även om den kanske är trött och inte orkar med, verkar vara enklare att gå vägen med tvångstyrning av glödstiften. Som nämnts vill jag veta hur jag kan göra utan att ställa till med ett elände.

Bedrövligt med de här nya bilmodellerna...2003:a :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

kimmen

#5 » 09:24:08, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glödstift på bilar är lätta att bränna sönder, kan bli dyrt, testa försiktigt, manuellt funkar nog inte
Iden tycker jag är ok på en gammal motor,
Hardu kollat att det är ordentlig kontakt i tempgivarna och i kabelhärvor

Om du testar med tempgivarna, kolla först om funktionen är med NTC eller PTC . Dom har ett motsatt reglerhåll
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

63an

#6 » 09:40:33, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har du hittat skarvkontakten/na till glödstiften isåfall spraya å motionera, ska väl bara finnas 1 gemensam matning där :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Janson1

#7 » 09:43:34, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken årsmodell är det egentligen? Det kan vara så också att om nu tempgivaren sitter i bakkant ungefär på samma ställe som motorvärmaren gör så ju mer motorvärmaren står på ju mindre glödtid blir det kvar, lite moment 22... Om det nu är en nyare bil typ 2005-6 framåt så kan glödstiften vara 6 volts och pulsas via ett "specialrelä" och då får man vara lite försiktig med eget lab.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

texas5020

#8 » 10:04:14, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev lite längre upp att det är en 2003a...
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Loke (trådstartaren)

#9 » 10:07:42, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Vilken årsmodell är det egentligen? Det kan vara så också att om nu tempgivaren sitter i bakkant ungefär på samma ställe som motorvärmaren gör så ju mer motorvärmaren står på ju mindre glödtid blir det kvar, lite moment 22... Om det nu är en nyare bil typ 2005-6 framåt så kan glödstiften vara 6 volts och pulsas via ett "specialrelä" och då får man vara lite försiktig med eget lab.


Det är en 2003:a VW LT 35 med 116kw (158 hk). Bilen går bra och är lättstartad i vanliga fall, det är när det kryper under 15 minus den börjar bli tjurig. Vid motorvärmare påkopplad och jag känner på motorn (toppen) är halva motorn iskall, i övrigt kan man förnimma en liten temperaturökning, är som att motorvärmaren inte orkar värma upp grejerna riktigt under 15 minus.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

mathiast

#10 » 10:44:33, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är väl en direktinsprutad motor? Dom ska klara sig utan glödning till säkert -10 utan problem.
Det kanske till och med är en commonrail motor och då bör bränslesystemet funka till 100% annars öppnar den inte ev inte ens spridarna.
Glödningen är nog inte ditt huvudproblem

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Janson1

#11 » 10:58:04, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom nya direktinsprutade motorerna har ju mycket mer turbulens i förbränningsrummen än gamla dito. Jag tror detta påverkar kallstartsegenskaperna högst drastiskt. Vi har direktinsprutade dieslar från Merca (A200 ?) på jobbet på våra 6 flygplan (8 motorer) och ingen går i gång om glöden inte funkar när det är runt 0:an. Nu går dom i och för sig på JETA1 som är i det närmaste fotosken och jag vet inte hur stor skillnad det är i cetantalet. Så därför tror jag en ny miljödiesel är i det närmaste tvärdöd utan glöd vid så kallt som - 10 eller mer... Sen så hade ju gamla dieslar en rejäl överrikning av bränsle precis vid start för att just få igång dom. Det tillåter väl inte avgasreningen överhuvudtaget i dagens motorer?
Men, jag skall verkligen inte säga att jag har rätt utan det är bara lite tankar...
Loke: Vad är det för typ av dieselmotor i din bil?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Loke (trådstartaren)

#12 » 12:52:37, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag fattat det så ska 116 kw motorn vara en common rail.

Vi ska inte glömma att bilen gått över 30 tusen, så det är klart att motorn är sliten och därav tjurig att få igång vid sträng kyla. Den startar hur bra som helst ner till några minusgrader utan värmare och startar bra ner till 10 - 15 minus med värmare men blir det kallare orkar liksom inte motorvärmaren med.

Vid start vid 20 minus så tänder den på låt säga två cylindrar, och efter några sekunder så tänder den inte alls. Det kan gå bättre om jag snabbt vrider på och av tändningen tre fyra gånger och sen snabbt startar.
Är som nämts övertygad om att bilen skulle smälla igång om jag kunnat glödga den lite längre tid.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

d557017

#13 » 13:07:05, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ingenting om VW, men är det inte motorstyrenheten som dikterar för glödreläet/glödstyrenheten hur länge det ska glödas som på andra modernare bilar?
Och så brukar det ju vara så att glödningen upphör inte när lampan slocknar, det är bara en indikation till föraren att nu är det dags att starta :wave:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

AN

#14 » 13:07:37, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du inte glödningen redan nu går mycket längre än lampan visar? För avgasreningens skull. Vi hade en indikatorlampa på glödstiften på en passat TDI, när den började bränna sönder glödstift. Skulle kolla så att inte gödningen hängt upp sej, och den glödde bra länge efter att bilen startat. De skulle tydligen vara så.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ivar Risslén

#15 » 13:18:17, 25-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att lossa kabeln till tempgivaren och se om den glöder en längre tid då.
Lyser den längre med tempgivaren bortkopplad så får du göra någon fulkoppling med en manuell strömbrytare.

Det är lika med min Passat -96. Har jag motorvärmaren på så lyser glödlampan bara någon sekund men har jag inte motorvärmaren inkopplad så vill den nästan inte sluta att lysa.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se