Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hur går det med VWs uppdateringar av dieselbilar

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Göran Ekman (trådstartaren)

#16 » 09:35:18, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

VAG gav upp efter ett tag det vart ingen uppdatering. Det jag tror mig förstå är att avgasreningen på rätt många VW dieslar med krånglande EGR ventiler mm.är under all kritik.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



dc_lindberg

#17 » 10:56:06, 23-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omöjliga och orimliga politiska krav... leder till konstruktiva lösningar... men när de synas... då kollapsar båda delarna lika hårt...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#18 » 13:35:52, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju intressant i sammanhanget att de flesta andra tillverkare av dieselpersonbilar har lyckats uppfylla de här avgaskraven utan större problem. Dock till lite högre produktionskostnad än vad VAG:s chefer ville kosta på.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#19 » 13:53:56, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl så med allting. Snålar man i början blir det surt efteråt.

Tyvärr styrs alldeles för mkt av ekonomer idag.

Skulle tekniker få styra skulle allt funka bättre, men kanske med fler konkurser då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ivar Risslén

#20 » 15:27:02, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fler tyska biltillverkare som har åkt på samma sak men det har varit mera tyst om de för de har inte velat ha en ny dieselgate på halsen. Kolla bl.a. Mercedes.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Alrik

#21 » 17:22:04, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar
Precis, Merca var de samma visa med. Var väl dock VAG som fick största smällen eftersom dom blev upptäckta först.

Intressanta är att uppdateringen som gjordes efteråt skulle räta till miljöaspekten samtidigt som inte effekt och förbrukning påverkades.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Murre o2

#22 » 18:40:32, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som att ha jobbat på forskning och utvecklings avdelning så förstår jag VAG ingenjörerna, här tog de fram en billig och effektiv programvara som klarade myndigheternas tester samtidigt som motorerna mådde bra och var pigga och bränslesnåla :grin: Enda nackdelen var att det var tveksamt om det var lagligt, men det var ju upp till ledningen att ta beslut om att använda den eller inte. Så klart använde de den, de måste räknat med att myndigheterna inte skulle upptäcka den finessen i programvaran. Nu trodde de fel och det blev dyrt. Men som sagt, fler biltillverkare har liknande trix i programvarorna fast kanske bättre dolda, men när en biltillverkare avslöjas så kommer ju luppen fram...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

dc_lindberg

#23 » 21:15:12, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att staten ändrar spelreglerna i efterhand har blivit norm... att staten dessutom ändrar dem retroaktivt är synnerligen beklagligt...

VAG, MB, osv har alla uppfyllt till punkt och pricka de krav som staten ställde!
Att politikern är ... som inte begriper... har liksom inte med saken att göra - DE ställde kraven! Kraven följdes! Att "alla andra" "tolkade" betydelsen av kraven på ett helt annat sätt (det sätt som politikerna -borde- ha formulerat kraven) ledde till "folk skandal" och politikerna passade då på att hämnas för att de tappat ansiktet!

Innan dessa krav infördes så sa industrin ifrån att kraven inte bara var orimliga utan fullständigt omöjliga att uppnå! ...ingen lyssnad i maktens korridorer...
Det var på en nivå så man undrade om de vid maktens ens hade genomgått grundskolan - fysiken som lärs ut på högstadietiden (om motsvarande ålder i andra länder) räcker för att förstå att kraven var rena utopier! Kraven som ställdes var i princip att förbränningsmotorer skull fungera utan bränsle... Tro inte för ett ögonblick att dessa el-motorer kommer att komma undan i framtiden!... när man -inser- hur skadliga de är, så blir det ett ramaskri om dem!...
Vårt sätt att skapa den energi som vi vill ha, kostar!... Vi har inte lyckats finna sätt som inte har en hög "prislapp" än. Tesla var något på spåren, men f.ö. så bygger all produktion av energi på att vi betalar med annan energi och får rätt stora förluster i den "transaktionen"...

Det är mer så att man undrar över vem/vilka som låg bakom attacken på VAG... lite som "likvideringen" av SAAB... Man har inte råd som nation att göra det som Tyskland gjorde mot VAG... och Sverige mot SAAB (och Volvo)...

Minns jag rätt så är det optimala 14:1 på bensinmotorn och 18:1 på dieselmotorn.
Ändrar man det optimala förhållandet så -kostar- det i ökad mängd dålig förbrända avgaser.
Vätgas är väl snarast den energi som ger minst farliga avgaser, om man nu kan acceptera produktionen av CO2 förstås...
Senast redigerad av dc_lindberg 10:57:21, 25-12-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#24 » 22:51:26, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, visst har det byggts ottomotorer med kompressionsförhållande uppåt 14:1, men det är alldeles för högt för bensin med normalt förekommande oktantal. Däremot låg kompressionsförhållandet omkring 13-14:1 på de gigantiska masugnsgasdrivna motorer (vanligtvis dubbelverkande 1- eller 2-cylindriga fyrtaktsmotorer, både cylinderdiameter och slaglängd ofta över en meter, effekter i storleksordning 0,5 - 3 MW, varvtal omkring 100 r/min) som användes för bl a elproduktion och drift av blåsmaskiner vid stora stålverk i början av förra seklet. Motorer med samma grundkonstruktion som avsågs drivas med "fetare" och mer knackningskänsliga bränslen som t ex naturgas, fick något lägre kompressionsförhållande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#25 » 23:10:00, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Minns jag rätt så är det optimala 14:1 på bensinmotorn och 18:1 på dieselmotorn.


Lät lite högt ja, för bensinare. Låter kanske mer som lambda-värden
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#26 » 23:54:33, 24-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, möjligen AFR-värde för en bensinare. En diesel går ju som bekant alltid med stort luftöverskott, som dessutom varierar kraftigt med belastningen eftersom den normalt alltid suger in så mycket luft den kan för att hålla ner pumpförlusterna, så där kan man aldrig tala om något bestämt blandningsförhållande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN

#27 » 00:10:34, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nja, möjligen AFR-värde för en bensinare. En diesel går ju som bekant alltid med stort luftöverskott, som dessutom varierar kraftigt med belastningen eftersom den normalt alltid suger in så mycket luft den kan för att hålla ner pumpförlusterna, så där kan man aldrig tala om något bestämt blandningsförhållande.

Jo AFR menade jag.
Jo men när dieseln går på fullast verkar den vilja ha runt 18, för att prestera bra. Annars som du säger går den ju med luftöverskott. Då kan den vara uppe väldigt mycket högre. Så jag tror nog att man vid belastning strävar efter ett max-förhållande, för att det bla inte ska sota.
Men anledningen till inlägget var mer att jag tyckte DC siffror mer motsvarade AFR fast jag felaktigt skrev Lamda. :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

d557017

#28 » 09:39:57, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
torbjorn_forsman skrev:Nja, möjligen AFR-värde för en bensinare. En diesel går ju som bekant alltid med stort luftöverskott, som dessutom varierar kraftigt med belastningen eftersom den normalt alltid suger in så mycket luft den kan för att hålla ner pumpförlusterna, så där kan man aldrig tala om något bestämt blandningsförhållande.

Jo AFR menade jag.
Jo men när dieseln går på fullast verkar den vilja ha runt 18, för att prestera bra. Annars som du säger går den ju med luftöverskott. Då kan den vara uppe väldigt mycket högre. Så jag tror nog att man vid belastning strävar efter ett max-förhållande, för att det bla inte ska sota.
Men anledningen till inlägget var mer att jag tyckte DC siffror mer motsvarade AFR fast jag felaktigt skrev Lamda. :smile:


Talar vi bensindrift så är 14,7 delar luft på 1 del bränsle (vikt) just Lambda 1 så helt ute på Monarken är du inte
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

dc_lindberg

#29 » 10:53:33, 25-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luft - bränsle blandningen, inte kompressionsförhållande.

När det gäller kompressionsförhållande så är det -svårt- att nå mycket högre än 10:1 för bensin även om det finns motorer med mer än 12:1.
På diesel är jag inte inläst.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: P806 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se