VAG gav upp efter ett tag det vart ingen uppdatering. Det jag tror mig förstå är att avgasreningen på rätt många VW dieslar med krånglande EGR ventiler mm.är under all kritik.
Göran i Björnarbo
torbjorn_forsman skrev:Nja, möjligen AFR-värde för en bensinare. En diesel går ju som bekant alltid med stort luftöverskott, som dessutom varierar kraftigt med belastningen eftersom den normalt alltid suger in så mycket luft den kan för att hålla ner pumpförlusterna, så där kan man aldrig tala om något bestämt blandningsförhållande.
AN skrev:torbjorn_forsman skrev:Nja, möjligen AFR-värde för en bensinare. En diesel går ju som bekant alltid med stort luftöverskott, som dessutom varierar kraftigt med belastningen eftersom den normalt alltid suger in så mycket luft den kan för att hålla ner pumpförlusterna, så där kan man aldrig tala om något bestämt blandningsförhållande.
Jo AFR menade jag.
Jo men när dieseln går på fullast verkar den vilja ha runt 18, för att prestera bra. Annars som du säger går den ju med luftöverskott. Då kan den vara uppe väldigt mycket högre. Så jag tror nog att man vid belastning strävar efter ett max-förhållande, för att det bla inte ska sota.
Men anledningen till inlägget var mer att jag tyckte DC siffror mer motsvarade AFR fast jag felaktigt skrev Lamda.
Användare som besöker denna kategori: P806 och 13 gäster