Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 740, B230A maskin, startade ej, går nu dåligt

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Patrik440

#16 » 11:54:07, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev:
Således B230A är motorn.

Och delen som bytts ut heter "packning VO 3501513 "

" .


Då är det nog bara packning mellan insug och förgasaren som bytts mot en ny vid återmontering av förgasare.

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige



Loke

#17 » 18:12:00, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i bakhuvudet en viss aning om att vid igensatt "flamfälla" till vevhusventilationen på gamla 240/740 så kunde det bli oförklariga fel ibland. Nu tycker jag ju inte att symptomen på bilen tyder på detta fel men det är något att kolla upp när bilen lämnas på verkstad.

Kan bli väldiga tråkigheter om detta fel får fortgå,
bla oljeläckage och sånt genom att det bildas ett övertryck som blåser tätningar/packningar.

Flamfällan ser ut som toppen på ett saltkar och sitter i slangarna till vevhusventilationen.
Bilder på flamfälla:
https://www.google.se/search?rlz=1C9BKJ ... iveQrmQ%3D

På turbomodeller ska det inte sitta någon flamfälla.

Ändrat:Lagt till
Tror mig även minnes att det kunde bli följdfel om detta filter/fälla var igenkletad då oljan som egentligen skulle dras ned till vevhuset i stället hamnade i övriga grejer som hade med vacum att göra.

Denna flamfälla skulle för övrigt bytas/kontrolleras vid viss flermilaservice hos volvoverkstan på tiden detta begav sig har jag för mig.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

rallejohansson (trådstartaren)

#18 » 19:27:33, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla, nu skickar jag snigelbrev till damen.
Hör av mig senare när något nytt hänt i ärendet. :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#19 » 21:35:35, 26-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den riktigt ökända flamfällan/oljeavskiljaren som Loke nämner, är den som sitter på B21/B23-motorerna, där vevhusventilationen är ansluten till ventilkåpan. B200/B230 har en större oljeavskiljare som sitter i en ficka i motorblocket, baktill på vänster sida. Och den tycks inte bli igensatt lika lätt. Förmodligen för att den alltid håller sig lika varm som motorn och inte kyls av fartvind och luftdrag från fläkten som den gamla sorten gör. Det gör att - åtminstone när motorn har blivit varm - är det ingen risk att vattenånga från vevhusventilationen kondenserar och bildar något segt tillsammans med oljedropparna, som sätter igen det hela.
Men på bilar som bara går i korta körningar och aldrig får bli riktigt genomvarma, kan vevhusventilationen gro igen hur välkonstruerad den än är.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM

#20 » 15:26:15, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Den riktigt ökända flamfällan/oljeavskiljaren som Loke nämner, är den som sitter på B21/B23-motorerna, där vevhusventilationen är ansluten till ventilkåpan. B200/B230 har en större oljeavskiljare som sitter i en ficka i motorblocket, baktill på vänster sida. Och den tycks inte bli igensatt lika lätt. Förmodligen för att den alltid håller sig lika varm som motorn och inte kyls av fartvind och luftdrag från fläkten som den gamla sorten gör. Det gör att - åtminstone när motorn har blivit varm - är det ingen risk att vattenånga från vevhusventilationen kondenserar och bildar något segt tillsammans med oljedropparna, som sätter igen det hela.
Men på bilar som bara går i korta körningar och aldrig får bli riktigt genomvarma, kan vevhusventilationen gro igen hur välkonstruerad den än är.

Har jag fel! Men det sitter väl något litet filter mellan slangen och stora svarta plastkåpan (oljeavskiljaren)?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

torbjorn_forsman

#21 » 15:34:33, 27-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osäker. Jag har för mig att allt finns inne i plastkåpan, men det kan ju skilja mellan olika B230-utföranden (A, E, F, K osv) och mellan årsmodeller.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dsimila

#22 » 19:11:23, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt ett par förgasarmembran på senare år. Det räcker ett litet pyshål för att bilen skall gå skit.
Membranet som sitter runt kolvgrejen upptill på förgasren alltså.
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

rallejohansson (trådstartaren)

#23 » 15:45:13, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Hej

Idag fick jag snigelbrev av bilägaren.Hon hade tagit kontakt med en annan firma i Fagersta på Lövparksvägen13.Auto-Center.

Och de har åtgärdat flera fel.
Skriver nu av kontantnotan som det finns två av.



Felsök av bilen, upplever att det luktar bensin, vill lägga av på tomgång.Uppkoppling och diagnos av felkoder.
Byte av bränsleslang och filter, rengjort motorrum,felsökning tomgång:- tomgångsventil saknar spänning;byte av säkring tomgångsventil:- fungerar nu utan anmärkning, tomgång normal.

NOT:- förgasarens nedre locktätning fuktar bränsle, rek, byte av tätning i förgasare jämte rengöring och uppföljning.( min kommentar:- var det inte denna packning som förra firman bytte?)

Detta paket kostade 690,00 Sek.

Nästa besök då byte av packningen gjordes:-

byte av packning i botten på förgasaren
kontroll ,provkörning:- tätt och fint
kontroll av batteri, bilen svårstartad, ackun laddats under natten


OBS.-
NOT : VEVAXELNS bult har släppt. VEVAXELDREVET för kamremmen har slagits sönder !!!!!!!!!!!


kamrem demontering och montering av nytt drev ( se gammalt drev saknar kil)

miljöavgift:-75,00
O ring - 61,25
tätning - 123,75
drev vevaxel( begagnat) :- 372.00

Total summa denna räkning :- 3377.00


Vad anser ni om vevaxeldrevet och bulten?

Är inte detta ett typexempel på slarv i den förra firman?

Nu går bilen helt ok igen.

Tack för all hjälp bästa medmänniskor och maskinister. :grin:

Och tack till firman som grejade detta

hälsar jag och bilägaren

2 personer gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#24 » 15:59:48, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligen finns det väl en skruv i vevaxeländen, inte en bult (sådana är ju enligt modernt sätt att uttrycka sig inte gängade, t ex en kolvbult).
Vad är det för miljöavgift de har tagit ut?
Hur har de burit sig åt för att läsa av felkoder på en B230A?! Den har ju inga elektronikenheter med stöd för att lagra och presentera felkoder, det kom först i och med andra generationen av B230F på årsmodell '88B.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rallejohansson (trådstartaren)

#25 » 16:18:45, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite info som svar åt Torbjörn.( som har rätt i hur underligt detta är, felkod på en motorn som ej kan ge felkoder)


Uppkoppling diagnos/utläsning av felkoder a 444,95


På andra räkningen Kod Art .nr miljöavgift 75,00


Mera vet jag inte nu .

1 person gillar det här inlägget.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#26 » 17:10:08, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevaxelns främre skruv, M16 har lossnat.
Kamremdrevet sitter med woodruffkil så där är det tryggt, det är på kamremdrevets gavel framåt det är en "knagge" som turar i ett motsvarande spår på remhjulet. Bara en fixering för tändmarkeringarna ska stämma vid kontroll med stroboskoplampa, eller btdc.
Är skruven ordentligt dragen funkar det ändå. (kompisens skruv gängade loss då han varvade över 4000rpm, hoppas damen är en lågvarvig kvinna.
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

RD350

#27 » 17:59:25, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruven i fråga lossar garanterat aldrig om den varit rätt åtdragen. Föregående mekare har gjort fel!

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

maggen

#28 » 18:49:12, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller den före den, eller den före den, osv. Svårt att peka ut nån specifik mekaniker på en typ 30år gammal bil.

Skickat från min Lenovo YT3-X50F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RD350

#29 » 20:04:37, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut, den kan ha suttit lös tidigare då kan det va svårt att få den att bli där utan byte av remskivan pga. slitage.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lillmalen och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se