Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mitsubichi l200-00 4d56 ventilinställning med kall motor?

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 19:11:14, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen har klapprat en del i ventilerna den sista tiden. Verkstadshandboken vill att jag ska ställa dom med varm motor men jag undrar om det är direkt olämpligt att ställa med kall motor och vilka mått det ska vara om det går att ställa med kall motor?

Undrar eftersom det vore lättast att ställa ventilerna där bilen står nu. (verkstan, 10 grader varmt i den rådande vintekylan)
Kan vara så att oljan är kall men jag tycker att efter 2 mils körning så borde den vara varm. Dessutom använder jag ju motorvärmare. Har varit ner mot 30 minus en del mornar.


Har dessutom fått lite problem med oljeläckage från motorn. Tror det kommer från bakändan av motorn. Är nervös för att det läcker bakom kopplingen eller på nått annat jobbigt ställe.

Imorgon ska den iallafall få ett nytt luftfilter. Då blir den nog glad!!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 22:57:03, 03-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen ökar ventilspelen litegrann då motorn är kall, i synnerhet på avgasventilerna, men det är svårt att säga hur mycket. Jag antar att motorn har överliggande kamaxel, och det som då avgör hur ventilspelet ändrar sig med temperatur är hur värmeutvidgningen hos toppen respektive ventilskaften förhåller sig till varandra.
Så jag föreslår att du varmkör motorn före kontroll/inställning om bilen överhuvudtaget är körbar som den är nu.
Vill du ändå kolla ventilspelen vid kall motor, så bör du inte minska spel som är för stora, i synnerhet inte på avgasventilerna. Det kan dock vara intressant att mäta upp alla spel och se om det är enstaka ventiler som avviker eller om alla har ändrat sig lika mycket.
Ljud från ventilmekanismen kan ju också bero på andra saker än fel ventilspel - t ex nedsliten kamaxel, vipparmar som glappar på sina axlar, grader på anliggningsytan mellan vipparm/justerskruv och ventilskaft.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mimeck (trådstartaren)

#3 » 08:34:25, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen är helt körbar. Kör den varje dag.

Hörde ventilslammret nu i veckan. Ska lyssna lite mer idag och höra om det är för jämnan eller bara när den är kall. Den står ju i varmgrader nu så den borde låta ganska normalt vid start.

Det har ju varit riktigt kallt ute så jag funderar på om oljan är för trögflytande men jag har kört med samma olja i flera år. (Inte samma hela tiden. Jag har ju bytt den till samma typ några gånger. Agrol mega truck 5w-40 tror jag den heter. Samma som till traktorerna.)
Har inte hört ventilerna förut. Inte så här iallafall. Helt ljudlösa har dom ju aldrig varit. Renoverade toppen mm. för ca. fem år sedan. Ställde in ventilerna då och sedan har jag bara kört.

Nu ska jag glo på början av Vasaloppet.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se