Sist jag läste om det problemet var i en Yahoo Grupp i USA för 15år sedan ungefär.
Ökänt problem!
Går tydligen att byta drevning till ngt som sitter i en Audi-modell => betydligt lägre
varvtal på motorvägen (5an).
Minns jag -helt- rätt så är det -bara- 5ans drev som glappat upp sig => byt det å det blir bra.
Arbetet går att utföra med lådan monterad i transportern skrev de.
...du kör väl inte på VAG G50
olja heller?...
De -kallar- den för hypoid 75W/90...mellan mina fingrar så får jag ingen bärande oljefilm... så i min värld är det riktigt -dyrt- -vatten!-... Kört på Omega 690 80W/90 klätterolja i 14 år, motorn har gått ca 55 000 min, hade gått 43 600 när jag köpte VWn. Har senaste ca 4 åren kört på 50/60 690 och 693(? - känner inte igen numret) helsyntetisk hypoidolja:
http://www.magnagroup.com/products_list ... c2=9&id=71Visst kärvar det att få i 1:an innan oljan rörts på - tar ca 500m och några korsningar; se'n är det inga problem.
G50 = totalt omöjligt att motorbromsa! Låter som en
svarv med slöa svarvstål!
690 = mjukt och lent samt prefekt motorbromsfunktion; absolut -tyst- från lådan
Bytesintervall: kör inte längre än kring 4000mil blandad körning! Inte ens med Omegaoljan! (
www.smorjteknik.se)"Filled for Life" - ...jo jo... VAGs överlevnadskalkyl för Transporter bilarna är -max- 20 000 mil eller 8-10 år... så därav "filled for Life"...dvs man -vill- att lådorna skall haverera så man får sälja nya eller nya kärror... Synism!
Tror Yahoo gruppen heter Euro-Van.
https://groups.yahoo.com/neo/groups/VW-Eurovan/info