Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Opel Vivaro startar inte

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Pejreus (trådstartaren)

#1 » 20:19:06, 25-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 2010 2,0 CDTI, som först fick upp "check injektion" på instrumentet samtidigt som den tappade ork och drog väsentligt mer diesel.
Efter avläsning med diagnosinstrument kom felkod "P0003" upp, som anger fel på bränslevolymregulatorn. Antog att man med detta menar trycksensorn som i det här fallet var lokaliserad i gaveln på common railröret.
Denna byttes, och efter detta går det inte att starta motorn.
Min känsla är att det finns luft kvar i common railröret och att den därför aldrig får upp rätt tryck, och därmed inte öppnar spridarna.
Har fått för mig att dessa nyare motorer skall vara i princip självluftande?
Finns dock en handpump i form av en blåsa och ett transparent rör med vad som troligen är en backventil i änden, denna slang påverkas vid handpumpning och diesel samt luftbubblor kunde ses vid pumpning.
Någon som har en idé om hur man kan gå vidare?
Behöver sensorn kodas in?
Motorn var lättstartad innan byte av trycksensor.
Pejreus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:12, 21-11-2009
Ort: Härad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Bm 840
Takeuchi TB070



Stefan1972

#2 » 08:09:28, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

P0003 anger som sagt tryckgivaren men den varnar ju för felaktigt tryck och således kan det vara pump och regulator också för det är de som bestämmer trycket.
En felkod talar för övrigt om om var man ska börja felsöka, inte vilken del man ska byta. Visst fungerar det ibland att direkt byta en komponent men inte alla gånger.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MartesMartes

#3 » 08:10:34, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Refererar till annan tråd som kan ge hjälp ("samma bil") : https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=3880381#p3880381

MekJan

Om det sitter en pumpblåsa på bränsleledningen tror det var på en trafic jag rotade med , så var det vissa problem att få tag på ny som reservdel . Fick köpa på biltema första gången som höll en stund iaf , det var backventilen i blåsan som var krånglande troligen ! :smile:
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

VonKasta

#4 » 23:15:47, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle gissa på att en spridare läcker igenom såpass att trycket aldrig stiger så högt i railen att motorstart tillåts.
Koppla in ett diagnosinstrument och läs av railtrycket så slipper du gissa.
VonKasta
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:18, 03-03-2018
Ort: Vadstena
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Iseki TS2220


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Tracdoc och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se