Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Startproblem XC 70

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Bygert (trådstartaren)

#1 » 17:38:28, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo XC 70 2003, D5, common rail

Startar för det mesta som den ska. Men den har börjat med nåt skit, ibland har den inte lust att starta utan i stället kommer det upp en förhatlig inforuta, "startförsök avbrutet, försök igen". Försöka igen kan man ju men det är ju inte så enkelt att den startar då, det blir bara malande utan att nåt händer. Problemet löses genom att vrida på strömmen och avvakta till det hörs att bränslepumpen baktill slår av, sen är det bara att starta. Oftast. Är det riktigt eländigt kan det blir till att göra om det där fem - tio gånger innan den sen startar som den aldrig gjort annat. Startar till slut har den ju hittills gjort men det tar sin tid det där.

Inte sett nåt system i det, den kan starta normalt tio gånger i rad och sen krångla några gånger och sen ok igen. Inte sett att det spelar nån roll hur länge den stått eller temperatur eller nåt annat, verkar slumpartat.

Jag har nån tanke om det är nån backventil eller pump som läcker ibland så den tappar bränslet. Men var i så fall? Nån som kan ge mig nån bra ide om vad man angriper i det här läget?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



*pettson*

#2 » 23:08:14, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är inte särskilt komplicerat , och det går inte riktigt åt det håll du föreställer dej.

Först och främst beror ditt problem på.att bilens startspärr inte släpper. Den godkänner helt enkelt inte nyckeln.
Summan av det är att den gör sitt jobb och vägrar dra igång bensinpumpen.. och följderna av det är ju kända.

När du dragit på nyckeln och hör pumpen, så är nyckeln godkänd. Voila.. så går det att starta.

Hursomhelst så har du tre saker det kan vara i normalfallet. Jag lägger dom i prioritetsordning.

1 kablaget till antennen runt tändningslåset, kablaget är lite dumt draget och skavs ibland öppet innanför rattkåpan. Plocka av rattkåpan och följ kablaget från tändningslåset bakåt tills det ligger mot rattstångsinfästningen. Syna det NOGA. Inget ovanlligt att en ledare ( blå om jag inte missminner mej) är skavd just i isoleringen.

2 antennringen har tjänat sittt syfte lite för länge och är på upphällningen. Har dock väldigt lite förståelse för vad som går sönder eller glappar upp sej. Det är i princip bara en spole och den är inplastad..
Finns att köpa ny eller beg. Föreslår en ny. Men INNAN DU BYTER ANTENNRING: prova reservnyckeln.. det händer.. om än sällsynt, att nyckeln inte mår bra.

3 Du är för snabb ibland helt enkelt. Systemet hinner inte läsa av.nyckeln helt enkelt...

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Bygert (trådstartaren)

#3 » 11:42:08, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tack för svar och det kan ligga nåt i det men jag får inte till det med att hela förklaringen ligger i startspärren. Jag har provat med en nyckel utan elektroniken och den kör igång dieselpumpen bak vid tanken och lite annat, den ger även felmeddelandet om startförsök avbrutet. Men, den kör inte startmotorn, den är död när jag vrider till startläge. Följaktligen bör startspärren vara hävd när den ibland mal på startmotorn men inte tänder. Inte heller borde problem med startspärr lösas av att avvakta länge och flera gånger.

När jag tänker på det fick jag för ett tag sen ett felmeddelande om att larmsystemet behöver service. Fast då blir ju frågan, kan det bli ett problem som gör att startspärren blir hävd så vitt gäller startmotorn men att insprutningspumpen inte har fått ok på att köra igång? Verkar udda men kanske möjligt?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

mats_o

#4 » 18:55:02, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du andra saker hängande i nyckelringen? Det kan faktiskt räcka för att störa ut startspärren på en Volvo. (egen erfarenhet )
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#5 » 22:06:46, 27-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läs ut felkoder. Kan nog finnas en del
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Loke

#6 » 00:40:24, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst någonstans att om man har reservnyckel i närheten så kan startspärren strula. Till och med nycklar med startspärr till andra fordon ska visst kunna störa om man har otur. Tex en nyckel till andrabilen på samma knippa, eller i fickan ska kunna räcka.

Batterifel ska också tydligen vara en felkälla till strulande startgspärr.

På LT35:an så börjar varningslampan blinka om batteriet blir svagt, tex om man glömt innerbelysning på under natten. I värsta fall startar inte motorn alls, varken lampan eller spärren går att återställa enkelt, behövs visst dator och kunskap för att nollställa skiten.

Min startspärrslampa blinkar nu genom att det blev lite väl lite kräm i batteriet under ett startförsök en kall vinterdag. Men det fixades med eltejp över lampan så länge. :grin:

Han jag köpte bilen av trodde detta var motorlampan då han blixtrade lite tokigt då han kopplade på startkablar, han hade turen att det bara var lampan som varnade, han fick fara in och fixa bort blinkandet på verkstad.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 07:53:19, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Har läst någonstans att om man har reservnyckel i närheten så kan startspärren strula. Till och med nycklar med startspärr till andra fordon ska visst kunna störa om man har otur. Tex en nyckel till andrabilen på samma knippa, eller i fickan ska kunna räcka.
Loke


Inte bara bilnycklar, utan Volvos startspärrar är känsliga för allt som innehåller s k RFID-kretsar av samma typ som de har använt. T ex nyckeltaggar, passerkort, busskort, tvättstugepoletter, bibliotekslånekort...
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skru'are

#8 » 11:20:20, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Du skall inga andra gudar hava jämte mig. "

4 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bygert (trådstartaren)

#9 » 11:22:43, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering: Inget extra hängande vid startnyckeln. Men jag får nog konstatera att jag var på fel spår, det är inte bränslesystemet som bråkar. Provade annan nyckel och trodde ett tag att problemet var löst men sen började det igen. Det jag spårat nu är att problemet uppkommer när bilen inte varit låst. Därför har jag provat när problemet uppkommer att ta ur nyckeln, låsa bilen och sen låsa upp. Det kommer då upp en ruta om att larm behöver service men bilen startar (hittills) snällt efter den manövern. Nånting med larm och startspärr alltså. Men tveksamt om brist i läsning av nyckeln orsakar detta, det borde väl vara samma problem om bilen varit låst?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Skru'are

#10 » 13:43:31, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som med andra datorer: Stäng av och slå på igen..... Fullt normalt således. :grin:
Det kan vara så att backuppbatteriet i larmenheten är slut. Sitter/satt uppe i höger framskärm, svåråtkomligt, i en sluten (nåja) plåtlåda.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

MN

#11 » 18:41:08, 03-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo kan stänga av larmet permanent om du inte vill byta batteriet.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Bygert (trådstartaren)

#12 » 12:09:54, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske ska rapportera också att problemet är löst. Det där med startförsök avbrutet alltså. Boven visade sig vara den där lilla fjädern som ska hålla startnyckeln utfälld, den har ju gett upp. Alltså kan man försöka starta med nyckeln delvis infälld, typ nyckel - hus i 90 grader. Det är det som avläsningen uppenbarligen inte tycker om, bara man har nyckeln rak så som den automatiskt blir om spärren funkar, så slipper man det där problemet.

Mycket huvudbry för en sån skitsak. Hittade lösningen på nåt volvoforum, känns som god ide att sprida den vidare kanske nån slipper fundera på det här.

10 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

BM 4 ever

#13 » 13:24:32, 03-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suveränt att du avslutar tråden med att berätta om lösningen !
Allt för många struntar i det !
:thummar: :thummar:
Slava Ukraini !

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se