Ludde eriksson skrev:Har sett det där fenomenet på fler ställen.
Lyset på min släpkärra blinkar till då o då när bilen är avstängd
Brorsan har ständig
ström i röret fram till lampan över matsalsbordet, den går vidare till vägguttag på nästa vägg.
Vid byte till ledlampa i armaturen över matbordet så blinkar den till ibland.
Min teori är att det svaga kraftfält som omger strömförande
kabel ändå räcker för att få en ledlampa som är ansluten till en parallell kabel att blinka till då o då
Vad säger expertisen?
I fasta elinstallationer med växelström så brukar det bero på kapacitiv
koppling mellan ledningar som går intill varandra. Typiskt är om ständigt spänningsförande fas till strömbrytaren och tändtråd från strömbrytaren till lampan går i samma kabel eller rör ett par meter.
Det finns flera bra sätt att slippa ifrån detta:
1) Se till att fas och tändtråd inte går tillsammans. Istället för att göra en avgrening från kopplingsdosa och bara dra ett rör ner till strömbrytaren, så får kabeln/röret med fas och nolla passera via strömbrytaren, så går sedan tändtråd och nolla vidare därifrån till lampan.
2) Byt ut strömbrytaren mot en trappomkopplare, och koppla den så att tändtråden kortsluts till nollan då lyset släcks.
3) Lägg en lämplig belastning parallellt med LED-lampan.
Till att börja med bör man dock kolla att strömbrytaren verkligen bryter fas till lampan och inte nolla. Det är (alltför) vanligt med nolltändning i äldre
hus där installationerna gjordes innan ledarfärgerna började bli standardiserade. Förekommer också i hus nära järnvägar som från början matades med 3 x 230 V utan nolla från Banverkets hjälpkraft men konverterades till "normal" 400/230 V på 90-talet.