Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

När blev en ny Skoda Octavia för 300" en bra affär

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

gaffa

#16 » 21:27:17, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ryser bara av namnet Skoda någon ruggig öststatare, en bil ska ju ha en V8 motor. Frågan var om köpet av denna sminkade gris kan vara en bra affär så är svaret nej.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson



Wizzman

#17 » 22:09:03, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En nyare bil är aldrig en bra affär som nån sa... Själv tillhör jag dem som köper 3-4 år gamla bilar som gått 6-10k mil, det är en väldig massa pengar men jag tycker ändå att det är värt det. Det är kul att meka, men inte när det blir ett måste. Och jag vill ha vissa bekvämlighet som ac, dieselvärmare mm. Sånt blir ofta omotiverat dyrt att hålla igång på en billig bil (i förhållande till värdet).

Men jag tycker att inköpspriset är ganska oväsentligt - det intressanta är vad det kostar att köra mina 2000 mil varje år när allt är inräknat - värdeminskning, skatt, försäkring, bränsle, service, reparationer, eventuell ränta osv. Om jag får lägga 20k extra i inköp för att få en bil som drar 1dl/mil mindre och har 2000kr mindre i årsskatt kommer jag spara ca 5000kr/år, om jag då ska ha bilen i 5-6 år är det en bättre affär än att köpa den lite billigare bilen som var dyrare i drift.

För många år sedan fick vi ut info på jobbet, man kunde nyttja företagets rabatter och skaffa en ny förmånsbil. Det lät ju bra så jag kollade lite närmare på det. En v70 d4 vettigt utrustad skulle kosta drygt 7000kr/månaden. Iofs inkl skatt, försäkring och service, men ändå... Aldrig i livet att jag betalar de summorna för en bil.

2 personer gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Scania bonden

#18 » 10:44:56, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har alltid varit det där korta mellanspelet i ett fordons liv, strax innan skroten. Dock körde jag väldigt mycket med egen bil några år, ca 3000 mil om året, som förtroendevald i div lantbruksföreningar. Har också alltid hävdat att en bra bil får man för Max 8000.
Själv köpte jag en ny Berlingo, skåpmodell, 2010, för ca 135' å har nu kört drygt 20 000 mil med den. Har inte gjort speciellt mycket förutom ordinarie underhåll, bromsar, filter, olja från faten här hemma, nån Drivknut å lite sånt Lämnade visserligen in den för ett kamremsbyte och nån ABS givare. Så säg att jag har lagt en 7-8 000 i inköpta tjänster. Att stoppa i en sats bronsbelägg, byta olja o filter när man ändå skiftar däck känns inte som någon uppoffring.
Sen har jag tydligen haft en ryslig tur med min lille bil. Att den är snäll och går bra. Dock kommer den nog att få sluta sitt liv här också, men jag tror inte att det kunde blivit så mycket billigare för mej än på detta viset. Ha väl kört för 13-14 kr milen tot ex bränsle. Men visst den är ju inte mycket till statusmarkör.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

gaffa

#19 » 12:08:37, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske missförstod frågan men jag tolkade att Skodan även skulle vara någon typ av "kul bil" med en del av kostnaden på nöjeskontot, därav mitt tidigare svar.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

busholle

#20 » 13:33:37, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För egen del har jag hämtat ut två nya golf kombi de senaste 8 åren och med rätt förutsättningar så är det en okej affär att köpa en ny bil. Förutsättningarna då var ca 5500mil om året varav minst 4000 var i tjänsten och som jag resonerade då blev milpengen acceptabel då den landade på ca 18 kr för mina privata mil.
Visst det är inte det billigaste sättet att äga bil men tryggheten gör det värt det.
Nu är situationen annorlunda då jag är nere i 2500 mil om året varav knappt 1000 är i tjänsten, därför nöter jag på med min golf sportscombi från -14 och nu drar det mot 17000 nästan problemfria mil. Bilen kommer jag behålla i flera år till om den fungerar som den gjort hittills
Det jag vill ha sagt är de egna förutsättningarna är helt avgörande för sin egen bilekonomi och att nyköp visst kan vara en bra lösning för vissa. Men i detta fallet tror jag problemet snarare ligger på det sociala planet än på det ekonomiskt vettiga med en 300' Skoda.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BengtP, Ivar Risslén, nogge, Peter08 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se