Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

När blev en ny Skoda Octavia för 300" en bra affär

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Nickebonne (trådstartaren)

#1 » 13:12:36, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ibland när jag tar av mig fantomendräkten (overallen) o går klädd som en vanlig man blir jag tvungen att umgås med min frus bästa vän o hennes man. Det är inget ont i honom förutom att jag inte kan med hans tjat.
De sista 2gångerna vi träffats har han tjatat länge o väl om sitt nya bilköp ett riktigt kap enligt honom.
Bilen en ny Skoda Octavia med 250 hästars bensinmotor och stylad av en 17 åring (svarta lmfälgar, sportstolar m.m)
Kalaset gick på det fantastiska priset 300"jämnt. Billigt!!!???
Då båda troligen har ganska låg/normala löner finansierades kalaset med billån vilket var överlägset (enligt honom) privatleasing om man har bilen i tre år... Här skulle månadskostnaden för själva bilen landa på 3500kr i månaden (?).

I min värld kan man köpa en fin stor BMW, Volvo V90 eller Audi A6 för de pengarna förutom att de är 1år gammla o rullat 2-4000 mil... för 200" kan man köpa en VW passat som gått 4000 mil o är 2 år gammal.

Jag tycker det låter som en riktig skitaffär o värdeminskningar borde vara 50% på tre år.
Att privatleasing är mycket dyrare än billån tror jag inte heller på om man bara har bilen i tre år.

Är jag ute o cyklar eller???
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

1 person gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs



uppland2

#2 » 14:17:09, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ganska vanligt att folk har behov av självsuggestion för att efteråt motivera affärer de gjort, och en del behöver även bekräftelse ifrån sin omgivning. Om det är viktigt för någon att ha en bil som ingen annan kört innan är det helt OK för mig (även om jag nog ligger närmare dina värderingar), men då kan man väl säga det också. För många är bilen någon form av statussymbol, för andra är det viktigt att ha en fru med modellutseende. Objektivt finns det undersökningar som visar att boendet är viktigare som statusmarkör.

Personligen är jag skeptisk till privatleasing. Riktar sig antagligen till samma grupp människor som köper tilläggsförsäkringar på alla småprylar. Vill minnas att Bil Sweden uttalat sig om att den marknaden är mättad nu, och att de inte räknar med någon ökning i försäljningsandelen.

3 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

magloman

#3 » 15:04:07, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köpa ny bil har väl aldrig varit bra affär. Bäst är väl att köpa en som gått 1000-4000mil då har den tappat halva värdet.
Men kan ju kännas tryggt o köpa nytt och få den "servad" på märkesverkstad och lite stämplar i nån bok osv. Garantier finns ju också ett tag från att den är ny.

Har man inget annat att lägga pengar på så är det ju ett bra val. Skönt när det är nytt o fräscht. Dock är det ju mycket pengar så det är ju som uppland2 skriver; man söker bekräftelse på att man inte är helt dum i huvudet. Speciellt om man vet med sig att man kanske betalat lite för mycket.

Vad gäller finansiering så spelar det ju ingen roll vad det är för nåt. Bilen skall ju betalas oavsett och inga finansbolag jobbar ju gratis.
Merkostnaden utöver bilens inköpspris brukar bli detsamma oavsett vad man väljer i slutändan.

Ska man ha bilen i minst 5 år eller helst 10 så är det nog bra affär o köpa nytt. På 10 är ju värdeminskningen per år inte så stor.

De flesta människor vill ju gärna åka i nytt blankt o fint också. Skulle inte klaga på nya bil. Har man god karaktär kan man åka i nåt gammal mög.....tänkte på mig själv just nu. Haha, åker nåt rostigt skit från -98 just nu men det får gå så länge :lmao:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer

#4 » 15:17:00, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Ibland när jag tar av mig fantomendräkten (overallen)...

:mrgreen:
Nickebonne skrev:Är jag ute o cyklar eller???

Cyklar, nej, det beror väl på vad man har för utgångspunkt.

Är det babblet om affärens förträfflighet mot bakgrund att det står Skoda i fronten, kontra priset på denna, som stör? Hade det varit mindre besvärande om det stått BMW, Mercedes eller... Subaru i fronten, med samma pris och typ av bil?

Jag gissar att du inte tycker det utan mera att man kan få en... "lämpligare" bil för de slantarna. Kanske en lämpligare bil för mindre mängd slantar. Håller med.
Själv är jag ju en sån som söker "most bang for your buck" som jänkarna säger. En Skoda för 300 papp låter inte som det fyller det kriteriet. Vill understryka att jag inte har nån aversion mot Skoda, känns som något marginellt sämre än WV nu förtiden. Jag gillar VW och har tittat men inte gjort affär på Skodor förut. Men en Skoda känns ändå inte som en "status"-bil om det nu är det han söker. Men.. å andra sidan, det ska väl jag skita i, det är ju MIN syn på saken. Om nån annan vill lägga en massa stålar på en bil, har råd med det, och det ger en skön känsla för denne, ja ok, go for it!

Vidare anser jag också att man kan inte göra en "bra" bilaffär, man gör bara dåliga, sämre, usla och förhoppningsvis inte katastrofala bilaffärer. Hur man än vrider på det kostar bilen en massa pengar. Mer eller mindre. Själv försöker jag hålla mig till mindre. Tror det dröjer lååååång tid tills jag skulle lägga mer än 100 papp på en bil. 300? Det finns inte. Det vore i så fall om man på något mirakulöst sätt kom över så mycket pengar att man kunde torka röva med 100-lappar utan det märktes på kontot.
Folk kommenterar min gamla Saab med löje och belåtet flin ibland där de står lutade mot sitt blänkande schabrak i solen. Då brukar jag fråga om det är deras bil eller bankens? Sen knackar jag på plåten i den smårostiga framskärmen på Saaben och konstaterar att den här kärran, den det är MIN bil...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Alrik

#5 » 16:04:25, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer med dig Nicke!

En ny bil är grymt svårt att motivera i min värld när man får grymt mycket bil för pengarna som är 2-3år gammal och inte rullat så många mil. Om man planerar att ha bilen i 5-6 år så skulle jag lägga 20-30k mer på en bil som inte rullat så långt. I nästa steg när bilen säljs/byts in är de skit samma om de är en -10 eller -11 men inte om den rullar 15k eller 25k mil.

Har själv bytt bilar ganska friskt under mina år och de nyaste jag ägt vad 1,5 år som jag på något underligt vis enbart tappade 60k på 1,5 år. Äldsta är från -81. Oftast bilar mellan 6-8 år gamla. Få bilar jag ångrar att jag sålt med en är 244 tic samt Ascona b med 1,9s motorn.

Nu åker vi xc70 från 2012 som vi haft i 3 år och planerar att ha i några år till.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

jonnordvall

#6 » 16:10:22, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilar är alltid dyrt:)
Köper mest det jag råkar komma över själv. Kör ett år år och försöker få tillbaka inköpspengarna sedan. Skatt å förs är ju svårt att komma undan å lite lagningar gjorda av mig själv eller kompis blir det alltid. Men köper man en billig skitbil så slipper man iaf värdeminskningen å den tycker jag är sjukt sur.
Min enda bil som var av värde köpte jag för 150 loppor. Å när jag sålde hade den sjunkit med 2300 kr per månad. Fy bubblan.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

osla

#7 » 16:30:12, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer aldrig lägga stora pengar på en bil, fast jag är bil intresserad, men jag gillar inte nya bilar, man kan inget göra själv utan en dator, blir problem med lysande lampor på bess som inte alls har med saken att göra. Trångt och jävligt och grejerna är inte gjorda för att hålla.
Så nej, någon bra affär är det inte, men vill man och har råd så varför inte. Själv fortsätter jag med gamla mb dieslar så länge det går att hitta fina W124:or

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

bmrobban

#8 » 16:49:10, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det är ett gemensamt drag hos oss maskinister att hellre ha en gammal bil som man kan reparera själv o lägga resten på maskiner som nybilsfolket inte kan förstå att man betalar så mycket för? :mrgreen:

8 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Nickebonne (trådstartaren)

#9 » 17:20:15, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar mest få medhåll, mina stora poänger är, för 300 papp vill jag ha en drömbil o inte en halvtrist lite för trång svenssonbil...
Att köpa ny bil är aldrig en bra affär men har man gott om pengar spelar det mindre roll, detsamma gäller väl om man i jobbet ligger o kör 4000 mil/år då kanske skidan är vettig pga låg driftskostnad och självklart driftsäkerhet.
Annars är det nog som med fruntimmer, första turerna kan det ju vara skoj att ingen annan provkört men ganska snart blir det ändå nedsuttet o småtråkigt...
Kör själv en Volvo V70 -09 o ekonomiskt är det omöjligt att motivera några byten, lite törstig kanske men vi kör drygt 1000 mil/år så skitsamma. Lämnar på verkstad o det kostar kanske 5 tusen mer än en sprillans ny att byta utslitna prylar .

Har en granne som själv är bilmek o han skryter med sin Volvo V70 -04 som han köpte för 5 år sedan för 40" han har bytt två bromsskivor annars 0 underhåll, olja o filter var nytt när han köpte så den duger ett tag till, ingen urmaskinist direkt...
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Myhran

#10 » 19:19:23, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Octavia RS för 300k är en bra affär om man skall jämföra med en Audi A4 med samma effekt och utrustning eller en bmw 3 serie med samma effekt och utrustning, eller ja vilken annan premiumbil som helst.

Att jämföra den nya bilen med en beg bil är i min värld som att jämföra äpplen och päron.

En 190hk framhjulsdriven A4 proline sport med s-Tronic i grundutförande listar 409k
Sen om man vill ha lite mer utrustning på det stoppar inte 500k är jag rädd.

Under det avseendet skulle jag säga att octavian va en bra affär, även om jag håller med föregående talare om att en ny bil aldrig kan vara en bra affär.

Jag brukar säga åt mina vänner/bekanta att köp hellre en ny bil med garanti och köp den bilen ni behöver ha istället för den bilen ni vill ha!
Man har 2 val i livet, amortera eller reparera. Den absolut sämsta kombinationen det måste dock vara de som väljer att amortera och reparera! För fel det finns det på alla bilar! Skillnaden är vem som betalar dör att reparera dem.

Men de är just min tanke på problemet.

Med vänlig hälsning, C

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

63an

#11 » 19:39:14, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men säj ifrån när de surrar om ointressanta saker oavsett fruns bekanta, är väl inget att krusa om eller ös på med vad tror du servisarna kostar då???`? :djaevul: Å vad blir de då för slutpris? Sen om man inte gör service så blir de ännu dyrare, boka ska vara full annars är de godbye med nån garanti! :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

SK Racing

#12 » 20:30:26, 07-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smaken är som baken, delad o alla har en.

Jag skulle kunna låna till bil, visst, men då skulle det vara något det stod cosworth på eller annan bil med pondus, typ en Volvo 7-9serien med en bra påskruvad vitfemma i med bra med pulver o turklåda, diff, 4-link, pollybussningar osv, dvs välbyggd :)

Bruksbil/rövtransportör så går det med vad skit som helst, just nu renoverar/iordningställer jag en sur V70 MK1 från 98 med ca 170+ hk som framtida bruksholk, inköpspris några lådor öl o några kr till KL Racing... busat lite med den så den bör ge någon hk mer än std.

Blir felhulsdriften för mycket så har jag kvar brukssierran i ladan nästa vinter om jag vill åka ställ runt div finansbilar :)

Men oavsett så anser jag att ta en finans på en dyr bruksholk är så fel det kan bli, ingen bryr sig om "fina" bilen på uppfarten, men ta ledigt på fredagen o grilla o ta en öl+10 så ska du se på fan att svennesjukan tar grannarna med storm o du framstår som ett j*vla as som inte is jobba din lata jävel... men finansbil som ska betalas har du icke :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

christoffer.gustavsson

#13 » 14:32:13, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Folk värdesätter nog fordon lite olika beroende på vilka ekonomiska förutsättningar som finns samt intresset för fordon.
Jag har en bekant som äger en massa fordon (eller rättare sagt: Hans företag äger fordonen) och han resonerar på samma sätt varje gång ett nytt fordon ska köpas: Garantier. Det ska finnas garantier på ALLT även om de aldrig nyttjas och det gäller såklart alla fordon.
Resonemang nummer två är att han aldrig tjänar något på en försäljning så inget ska bort. Så det står en massa fordon lite överallt efter honom som bara tappar värde medans de ersätts av nyare diton.
I hans värld skulle 300 000:- för en Skoda vara helt okej, särskilt om man kan visa på någon teknisk lösning som han aldrig hört om tidigare (t.ex start-och-stop-funktion eller regnsensor) och dessa garantier.

Jag som fordonsintresserad känner dock att 300 000 är åt skogen för mycket för en bil över huvud taget. Värdet störtdyker och jag får ändå inte särskilt mycket mer "bil" för pengarna än vad jag får på begagnatmarknaden för en tredjedel av summan. Jag föredrar också att någon annan redan betalat för alla servicear, särskilt den "stora".
Nytt och fräscht i all ära men den ska användas för att transportera mig till och från jobbet. Min BMW E39 är långt ifrån ny men den är inte särskilt ofräsch för det. :)
Skulle jag bränna 300 000 på fordon så blev det typ 50 på bil och resten på arbetsfordon, typ traktorgrävare. :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

swampen85

#14 » 23:38:05, 08-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christoffer.gustavsson skrev:Folk värdesätter nog fordon lite olika beroende på vilka ekonomiska förutsättningar som finns samt intresset för fordon.
Jag har en bekant som äger en massa fordon (eller rättare sagt: Hans företag äger fordonen) och han resonerar på samma sätt varje gång ett nytt fordon ska köpas: Garantier. Det ska finnas garantier på ALLT även om de aldrig nyttjas och det gäller såklart alla fordon.
Resonemang nummer två är att han aldrig tjänar något på en försäljning så inget ska bort. Så det står en massa fordon lite överallt efter honom som bara tappar värde medans de ersätts av nyare diton.
I hans värld skulle 300 000:- för en Skoda vara helt okej, särskilt om man kan visa på någon teknisk lösning som han aldrig hört om tidigare (t.ex start-och-stop-funktion eller regnsensor) och dessa garantier.

Jag som fordonsintresserad känner dock att 300 000 är åt skogen för mycket för en bil över huvud taget. Värdet störtdyker och jag får ändå inte särskilt mycket mer "bil" för pengarna än vad jag får på begagnatmarknaden för en tredjedel av summan. Jag föredrar också att någon annan redan betalat för alla servicear, särskilt den "stora".
Nytt och fräscht i all ära men den ska användas för att transportera mig till och från jobbet. Min BMW E39 är långt ifrån ny men den är inte särskilt ofräsch för det. :)
Skulle jag bränna 300 000 på fordon så blev det typ 50 på bil och resten på arbetsfordon, typ traktorgrävare. :grin:


jag håller med nästan alla andra :-)
Själv brottas jag med Svensson bilar i 1000-10 000kr klassen för jämnan, och jag känner inte de minsta sug att lägga några lånade pengar på en bruksbil! Som tidigare sagt, sämre affär kan man nog inte göra än att lägga pengar på en ny bil... oavsett märke.

Själv åker jag en vw Buss i 40’ kr klassen, och den står helt stilla i pris... får lika mycket för den nu som den kostade för 2 år sedan faktiskt.

Och mina 1-10’ kr bilar brukar jag sällan (aldrig?) förlora några pengar på förutom skatt, bensin och försäkringar såklart)
men bilarna brukar jag se till att är besiktigade och i minst lika bra skick som när jag själv köpte den, så brukar de heller inte vara några problem att få igen pengarna.
De krävs ju självklart att man får lägga nån fredagkväll och några timmar å hundringar i garaget och på lokala skroten ibland, men JAG tycker de är värt de...

Detta tänk är genomgående för mig, jag undviker alla typer av lån, krediter och avbetalningar om jag inte verkligen behöver!
Resultstet för mig, blir att jag till skillnad från många av mina vänner Kan vara Ledig, pappa ledig, sjukskriven eller arbetslös i perioder Utan att ha en klump i magen över hur jag ska få fram pengar till olika avbetalningar på leksaker som köpts på kredit...

Detta är mina (bestämda) åsikter men jag dömer ingen,
-den som blir glad av de får gärna köpa en Saab eller tillåmed en Renault för 400 000kr för min del!...

Kul att höra och se hur andra resonerar kring saken!.

Mvh Martin


Skickat från min iPhone med Tapatalk

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
swampen85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:02:48, 05-07-2010
Ort: bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: massey ferguson tea 20, renoverad.
Volvo T24 (nu med Opel diesel motor)
Volvo T31 hytt, värme, extra hydraulik
Fordson major, projekt.
Clark motviktstruck, bensin
ASEA motviktstruck, batteri
Claas Columbus, gott bruksskick.
Fiat ÖSA helbandare skogsmaskin.
Allis Chalmers B 1937, magnetic, renoveringsobjekt.
Allis Chalmers TL 30, bruksskick.
Huddig 960 -99 (farsans).
Hymas LP576 -79
hemmabyggd mini hjullastare under tillverkning.

Holger

#15 » 20:51:51, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny Skoda Octavia med 250hk är en mycket fin bil som 300k nog är ett bra pris för, i sig.

Att sedan ramvillkoren (pris vs inkomst vs finansering) inte stämmer riktigt är en annan sak. Det ska man nog hålla isär.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se