Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vibration i kardanaxel, Volvo 940

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 10:20:15, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blivit obalans med åtföljande vibration i kardanaxeln på min Volvo 945 -96. Lämnade in den till en bilverkstad för byte av stödlager + lagerhållare och båda knutkorsen i bakre axelröret. Det fanns inga som helst vibrationer innan detta byte, bara ett oljud från stödlagret. Då dom båda axlarna är balanserade mot varann, märkte jag upp deras inbördes läge innan demonteringen. Däremot märkte jag inte upp hur det satt längst fram vid växellådan där den tjocka gummiskivan (Hardy) sitter. Kan det ha någon betydelse ?
En teori jag har, som förnekas av mekanikern, är att han vridit den bakre axeln 180 grader när han bytte främre knutkorset. Om det är så, stämmer ju inte balanseringen mellan dom två axlarna.
Dom nya knutkorsen går lätt och fint, så det kan det ju inte vara :klia: .


Gå till lösningen
Senast redigerad av meken49 10:33:40, 09-04-2018, redigerad totalt 1 gång.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



R_Bergsten

#2 » 10:33:17, 09-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan va de nya stödlagerhållaren. De nya är för hårda tror ha det va. Ska finnas o läsa om på jag rullar forum. Vet nåt fick byta ett par gånger innan de blev bra tror sista va från kl racing

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Björnolsson

#3 » 20:29:38, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Råkade ut för detta på föräldrarnas 965a. Hade blivit grader på splinesen i glidskarven, knappt synligt men gav otroliga vibrationer
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.

1 person gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

Volvot24

#4 » 22:19:38, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hardyskivan är väl "mjuk" i alla riktningar.

Ett knutkors både skjuver och drar i kardanstång, flera gånger under ett varv.
För att inte totala rörelsen ska bli onödigt stor så vänder man nära liggande knutkors 90 grader i förhållande till varandra. 3 st på tidigare bilar.
En liten rörelse blir ändå kvar varje varv som kardanen snurrar. Har med vinklar på kraftöverföringen att göra.
Den splinesade delen på kardanen tar upp denna. Splinesen ska även kunna ta upp längdförändringar i hela kardanen, mellan låda och bakaxel, när främst bakaxeln rör sig.

- Detta vad jag tycker mig komma ihåg från skruvande för 40 år sedan, på bil utan hardyskiva - skivor.

Så, skador på spilnesen kan nog orsaka vibrationer om allt annat är rätt monterat.
Senast redigerad av Volvot24 07:50:04, 11-04-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

MN

#5 » 07:07:32, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

??? kruxet med kardankuntar är att de inte har konstant vinkelhastighet dvs när en enkel knut vinklas ut så varierar varvtalet på "utgående axel" under ett varv, Sätter man 2 knutar efter vararandra tar felen ut varandra - se vidvinkelknutar i PTO axlar eller i framxeln på traktorer.

Se kardanen från min 262 från 1979. Korsen på vaje axeldel ligger i ett och samma plan. Splinsen går inte montera fel då en splinesbom är dubbel.

Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut på 700/900 men det finns ju "massor" av stödlager/gummivarianter så har verkstaden satt dit rätt öht? På 200 sitter det en vek fjäder som skall lyfta lagret ngt, ofta avrostad. Balansvikterna (påpunktade plåtbitar) sitter sällan bra.


Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

kimmen

#6 » 07:49:40, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligtvis är hardyskivan felmonterad, lätt att vända bitarna fel vid montering, titta noga där, kan monteras fel på många sätt
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

meken49 (trådstartaren)

#7 » 11:01:56, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ska den rätta monteringen av "Hardy"-skivan vara ? Det går ju att montera den på olika vis. Spegelvänd eller vriden. Förstår ju inte hur det kan spela någon roll . :klia: Gummit tar väl upp vibrationerna vilket som ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

v240tic

#8 » 11:43:54, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det være forskjellig lengde på skruene som holder hardyskiven til girkassen og til kardanaxelen? Da blir det ubalanse dersom noen er byttet om.

1 person gillar det här inlägget.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

meken49 (trådstartaren)

#9 » 19:24:28, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var som jag misstänkte, han som bytte knutkorsen hade vridit främre knutens medbringare på bakre delen av mellanaxeln 180 grader. Det var därför den vibrerade så förskräckligt. Det blev p.g.a detta, fel på den inbördes balanseringen mellan dom två axlarna. Dumt nog hade jag :ohnej: som tog loss axeln, inte gjort markeringarna på axlarna utan på knutarnas medbringare.
Vid det förra försöket gick det inte att köra mer än 40 km/tim då det skakade alldeles förfärligt.
Tyvärr är det inte helt 100 % nu heller, men det skakar inte. Däremot "durrar" det som en resonanslåda från 80 km/tim. Vilka erfarenheter har ni eminenta Maskinister? Vad kan det vara? Hade inga sådana missljud i vintras innan demonteringen, bara "skriket" från stödlagret.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

rospigg

#10 » 20:34:25, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 740 började morra, ljudet uppstod vid motorbromsning-bakre korset som kärvat ihop.
Bytte till annan bakre kardan jag hade liggande, tjopp i med splinetappen och inte alls några vibrationer som du beskriver.
/Rp

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

meken49 (trådstartaren)

#11 » 22:04:13, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har gått troll i denna bil tror jag. Köpte en komplett axel på skroten som skulle vara riktig, men det är precis samma vibrationsljud från den också. Nu har samma skrot fått in en bil till, som dom har demonterat mellanaxeln från, så jag ska byta ut den jag fick. Om den också låter illa, så måste det ju vara något annat, men vad? :???:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Johnny Thorgren

#12 » 22:34:26, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kompis letade vibrationer i drivlinan på en MB 124 250 diesel tills han trodde han skulle bli tokig. Visade sig att lamellcentrumet var boven. Det hade blivit någon slags obalans i det så att vid ett visst varvtal vibrerade det någonstans under bilen.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

torbjorn_forsman

#13 » 00:02:36, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

v240tic skrev:Kan det være forskjellig lengde på skruene som holder hardyskiven til girkassen og til kardanaxelen? Da blir det ubalanse dersom noen er byttet om.


En del biltillverkare har utnyttjat olika långa skruvar för balansering. Det förekommer t ex på Ford Scorpio, och där är det såklart viktigt att man håller reda på vilken skruv som sitter var när man tar loss kardanaxeln.
Tidigare i somras var jag med och källsorterade ett Volvo-vrak (245 '87). Det vraket hade hardyskiva mellan växellåda och kardanaxel, och alla skruvar var exakt lika.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#14 » 08:05:30, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du autumatlåda kan den ge vibrationer, kolla också glappet i utgående axel i växellåda
Ett dubbelmassa svänghjul kan också spöka
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

meken49 (trådstartaren)

#15 » 09:13:50, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom man försöker vara noggrann, så vägde jag alla bultar till axeln på en köksvåg (digital), och vikten skiljde inte nämnvärt mellan bultarna. Jag tror inte på misstanken om att det skulle vara något annat än mellanaxeln som orsakar missljudet. Allt var bra förutom stödlagret, innan operationen satte igång.
Återkommer med info när jag provat den andra axeln från skroten.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BengtP, JPEG och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se