Tack ska kolla på deR_Bergsten skrev:240 ska nog passa ganska rakt på
Jo de e ju i och för sig santStefan1972 skrev:Det som passar är en 140 axel. 240 är ju typ samma "grundkonstruktion" men det är ju helt andra fästen och så. Men det beror ju såklart på hur mycket man vill ändra. Allt passar ju bara man vill.
torbjorn_forsman skrev:En annan sak som kan skilja mellan årsmodellerna är storleken på bakersta knutkorset. Jag har för mig att 240 med B20-motor har samma storlek som 140 men ett större knutkors används ihop med B21 och större motorer. Har man gamla Biltema- och Mekonomen-kataloger från 80- och 90-talet så bör det gå lätt att reda ut såna saker med hjälp av dem. Vet ej om flänsen/medbringaren på pinjongaxeln skiljer också.
Tack så mycket för hjälpen!torbjorn_forsman skrev:Om 142:an är av '74 års modell så är bakaxeln en hybrid mellan en "gammaldags" 140-bakaxel och en 240-bakaxel. Jag vill minnas att 74'ans bakaxel har samma fästen som på 240 men handbromsmekanismen är gjord för spak till vänster istället för på mittunneln. Så i så fall bör det gå bra att ta en nyare 240-bakaxel om man också tar med alla handbromsvajrar, handbromsspak mm och monterar den på mittunneln.
En annan sak som kan skilja mellan årsmodellerna är storleken på bakersta knutkorset. Jag har för mig att 240 med B20-motor har samma storlek som 140 men ett större knutkors används ihop med B21 och större motorer. Har man gamla Biltema- och Mekonomen-kataloger från 80- och 90-talet så bör det gå lätt att reda ut såna saker med hjälp av dem. Vet ej om flänsen/medbringaren på pinjongaxeln skiljer också.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster