Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 142 bakaxel, vad mer passar?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

denkortamekaren (trådstartaren)

#1 » 07:31:26, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att denna tråd mest är för vanliga traktorer men vet inte vart ja ska skriva annars. Jag har en Volvo 142 okapad måste byta ut hela bakaxeln e de någon annan från senare bilar som passar till den? Vet att vissa Volvo modeller har samma sorts bakaxeln
denkortamekaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:40:19, 13-01-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 320 diesel



R_Bergsten

#2 » 09:16:46, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

240 ska nog passa ganska rakt på
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Stefan1972

#3 » 09:24:36, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som passar är en 140 axel. 240 är ju typ samma "grundkonstruktion" men det är ju helt andra fästen och så. Men det beror ju såklart på hur mycket man vill ändra. Allt passar ju bara man vill.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

denkortamekaren (trådstartaren)

#4 » 09:55:13, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

R_Bergsten skrev:240 ska nog passa ganska rakt på
Tack ska kolla på de
denkortamekaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:40:19, 13-01-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 320 diesel

denkortamekaren (trådstartaren)

#5 » 09:56:18, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det som passar är en 140 axel. 240 är ju typ samma "grundkonstruktion" men det är ju helt andra fästen och så. Men det beror ju såklart på hur mycket man vill ändra. Allt passar ju bara man vill.
Jo de e ju i och för sig sant
denkortamekaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:40:19, 13-01-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 320 diesel

torbjorn_forsman

#6 » 10:33:52, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om 142:an är av '74 års modell så är bakaxeln en hybrid mellan en "gammaldags" 140-bakaxel och en 240-bakaxel. Jag vill minnas att 74'ans bakaxel har samma fästen som på 240 men handbromsmekanismen är gjord för spak till vänster istället för på mittunneln. Så i så fall bör det gå bra att ta en nyare 240-bakaxel om man också tar med alla handbromsvajrar, handbromsspak mm och monterar den på mittunneln.
En annan sak som kan skilja mellan årsmodellerna är storleken på bakersta knutkorset. Jag har för mig att 240 med B20-motor har samma storlek som 140 men ett större knutkors används ihop med B21 och större motorer. Har man gamla Biltema- och Mekonomen-kataloger från 80- och 90-talet så bör det gå lätt att reda ut såna saker med hjälp av dem. Vet ej om flänsen/medbringaren på pinjongaxeln skiljer också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#7 » 11:13:27, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En annan sak som kan skilja mellan årsmodellerna är storleken på bakersta knutkorset. Jag har för mig att 240 med B20-motor har samma storlek som 140 men ett större knutkors används ihop med B21 och större motorer. Har man gamla Biltema- och Mekonomen-kataloger från 80- och 90-talet så bör det gå lätt att reda ut såna saker med hjälp av dem. Vet ej om flänsen/medbringaren på pinjongaxeln skiljer också.


Hvis jeg nå husker riktig :klia: Glömska, ålderns rätt, påstådd demens i olika stadier, bortlagt... :mrgreen:

Jeg hadde en 240 fra 1980 med B19A motor. Den hadde også de "klene" knutkorsen. Mener at de var de samme som 140. Syns å huske at der var to forskjellige diametere på bakre del av mellomakselen også, som måtte tas hensyn til når man bestilte deler.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

denkortamekaren (trådstartaren)

#8 » 11:40:45, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om 142:an är av '74 års modell så är bakaxeln en hybrid mellan en "gammaldags" 140-bakaxel och en 240-bakaxel. Jag vill minnas att 74'ans bakaxel har samma fästen som på 240 men handbromsmekanismen är gjord för spak till vänster istället för på mittunneln. Så i så fall bör det gå bra att ta en nyare 240-bakaxel om man också tar med alla handbromsvajrar, handbromsspak mm och monterar den på mittunneln.
En annan sak som kan skilja mellan årsmodellerna är storleken på bakersta knutkorset. Jag har för mig att 240 med B20-motor har samma storlek som 140 men ett större knutkors används ihop med B21 och större motorer. Har man gamla Biltema- och Mekonomen-kataloger från 80- och 90-talet så bör det gå lätt att reda ut såna saker med hjälp av dem. Vet ej om flänsen/medbringaren på pinjongaxeln skiljer också.
Tack så mycket för hjälpen!
Handbromsen i den sitter på vänster sida om sätet o inte mellan sätena
denkortamekaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:40:19, 13-01-2018
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 320 diesel

Ivar Risslén

#9 » 11:50:25, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modellerna med insprutningsmotor hade en kraftigare bakaxel och grövre knutkors.
240:an har annan infästning mot karossen och bromsar än 140.
Det finns 2 typer av innan mätet i axlarna och det är 1030 (M30) eller för de med kraftigare motor 1031 (M31).
Det har funnits 2 olika medbringare på bakaxeln och 3 olika knutkors allt beroende på modell och årgång. Det är vad jag har kommit i kontakt med och gäller både 140 och 240 modellerna före mitten av 80-talet.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#10 » 13:33:19, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om axeln kanske uppdaterades så tror jag aldrig någon 140 hade samma fästen som på 240. De grova nedre bussningarna sitter då inte på nån 140 vad jag vet.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ante.b

#11 » 14:11:57, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket glapp kan tolereras i diffklumpen på om man vrider på axeln där den går in i klumpen??
Går det att justera eller är det byte av axel som måste göras om det är för stort spel??
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Ivar Risslén

#12 » 14:14:40, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget man justerar utan kunskap och specialverktyg. Man kör tills det rasar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#13 » 17:43:13, 10-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligen kan det vara bra att veta om glappet är i differentialen eller i slutväxeln. Om slutväxeln glappar så låter den nog rätt illa också.
Att köra tills bakaxeln rasar är ingen bra idé, det är lätt hänt att växellådan stryker med också om det blir tvärstopp t ex för att en lossnad kugg lägger sig i kläm mellan pinjong och kronhjul.

Om oljan i bakaxeln är kolsvart eller ser ut som metalliclack så är det ett dåligt tecken, i synnerhet om nybytt olja snabbt blir lortig igen eller om det sitter stora spån och metallpartiklar på magnetpluggen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr

#14 » 14:41:06, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tipsa om forumet på jagrullar.se
Där finns mycket kunnigt folk, speciellt under veterandelen :)

Just nu håller de på med en uppdatering av forumet så det går inte att nå för tillfället.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

ante.b

#15 » 15:13:35, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo men det forumet verkar ligga nere flera dagar :(
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se