Om systemet har stått öppet länge och kan tänkas vara mycket fuktigt, så är det lämpligt att koppla vakuumpumpen direkt till en av serviceventilerna utan ventilstället och dess strypningar emellan, till att börja med. Pumpa länge - gärna flera timmar. Om oljan i vakuumpumpen blir grumlig av fukt, så avbryt pumpningen och byt
olja i vakuumpumpen innan du fortsätter. Likaså om oljan blir mörk eller börjar lukta bränt.
Om bilens AC-kompressor sitter så till att den värms upp av motorn - t ex om bilen är en amerikansk V8 med kompressorn uppe på motorn - så kan det vara bra att varmköra bilmotorn några gånger under vakuumpumpningen för att hålla kompressorn varm så att det blir lättare att få ut fukt som kompressoroljan har dragit åt sig.
Kom ihåg att byta torkfilter också. Om du tror att det är mycket fukt i systemet, så gör en första vakuumpumpning för att få ut det värsta innan du sätter dit det nya torkfiltret. Onödigt att blöta ner det innan man tar AC:n i drift.
En sak till att komma ihåg är att fylla på kompressorolja motsvarande den mängd som kan ha gått förlorad i och med kondensor- och torkfilterbytet. I bilens verkstadshandbok bör det finnas en tabell med hur mycket man ska kompletteringsfylla med efter byte av olika komponenter i AC-systemet. I samband med oljefyllningen är det bra att också hälla i en skvätt fluorescerande spårvätska, så blir det lättare att hitta läckor i framtiden.
Sista vakuumpumpningen innan fyllning med kylmedium gör du med manometerstället inkopplat, så att du får ut luften ur slangar och manometerställ.
Hur fyllningen ska gå till beror på hur bilens AC-system är gjort, och det kan vara värt att läsa på i verkstadshandboken i förväg. Antingen kan man fylla på högtryckssidan med stillastående motor (men då måste man se till att kylmediebehållaren är varmare än bilens motorrum för att få kylmediet att gå åt rätt håll), eller också på lågtryckssidan med motorn och AC-kompressorn igång. Ofta finns en lågtryckspressostat som hindrar kompressorn från att starta om systemet är helt tomt eller har "sugit ner sig", i så fall måste man börja med att fylla med stillastående
kompressor tills pressostaten har slagit till, sen kan man använda lågtrycksfyllning och låta den suga i sig kylmediet själv.
I vilket fall så är det ju viktigt att få korrekt mängd kylmedium. Det bästa är om man kan väga behållaren på en noggrann våg under fyllningen (och se till att inte sträckta slangar etc ger fel i vägningen), och fylla tills man har fått rätt mängd enligt skylten i bilens motorrum. Man kan också dra slutsatser av trycken på låg- och högtryckssida med AC igång för att avgöra om fyllningen är lagom. Ibland finns ett diagram i verkstadshandboken över
tryck och
temperatur på lågtryckssidan (man får alltså ha både manometern inkopplad och en termometer på röret mellan förångare och torkfilter), där ett tillåtet område som betyder korrekt fyllning är markerat. En "bonnig" metod är att köra bilen med AC igång för fullt när det är full sommarvärme ute och tämligen fuktigt väder, sedan kollar man hur långt rören på lågtryckssidan frostar på. Om det är frost hela vägen mellan förångare och torkfilter, torkfiltret känns kallt, röret mellan torkfilter och kompressor har ingen frost, så är fyllningen lagom. Skulle det bli frost även efter torkfiltret så är systemet överfyllt, och blir det ingen frost alls efter förångare/expansionsventil så är det för lite kylmedium.