Sida 1 av 4

vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 20:19:33, 10-04-2018
av wipwip
håller på med min bil och ska fylla på köldmedel ,men då jag har bytat kondesorn så bör jag väll vakuumsuga hela systemet , jag har vakuumpump + ett ställ med tre slangar röd gul blå har även kopplingar till högtrycksporten röd, lågtrycksporten blå, och den gula är kopplad till pumpen , men min fråga är ska bilen va i gång när jag vakuumsuger eller inte, och vilken kran ska stå öppen , sedan när jag har vakuumsugit så ska jag väl kunna fylla på gasen med den gula slangen som jag har haft kopplat till pumpen förut .

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 22:12:07, 10-04-2018
av torbjorn_forsman
Om systemet har stått öppet länge och kan tänkas vara mycket fuktigt, så är det lämpligt att koppla vakuumpumpen direkt till en av serviceventilerna utan ventilstället och dess strypningar emellan, till att börja med. Pumpa länge - gärna flera timmar. Om oljan i vakuumpumpen blir grumlig av fukt, så avbryt pumpningen och byt olja i vakuumpumpen innan du fortsätter. Likaså om oljan blir mörk eller börjar lukta bränt.
Om bilens AC-kompressor sitter så till att den värms upp av motorn - t ex om bilen är en amerikansk V8 med kompressorn uppe på motorn - så kan det vara bra att varmköra bilmotorn några gånger under vakuumpumpningen för att hålla kompressorn varm så att det blir lättare att få ut fukt som kompressoroljan har dragit åt sig.

Kom ihåg att byta torkfilter också. Om du tror att det är mycket fukt i systemet, så gör en första vakuumpumpning för att få ut det värsta innan du sätter dit det nya torkfiltret. Onödigt att blöta ner det innan man tar AC:n i drift.
En sak till att komma ihåg är att fylla på kompressorolja motsvarande den mängd som kan ha gått förlorad i och med kondensor- och torkfilterbytet. I bilens verkstadshandbok bör det finnas en tabell med hur mycket man ska kompletteringsfylla med efter byte av olika komponenter i AC-systemet. I samband med oljefyllningen är det bra att också hälla i en skvätt fluorescerande spårvätska, så blir det lättare att hitta läckor i framtiden.

Sista vakuumpumpningen innan fyllning med kylmedium gör du med manometerstället inkopplat, så att du får ut luften ur slangar och manometerställ.

Hur fyllningen ska gå till beror på hur bilens AC-system är gjort, och det kan vara värt att läsa på i verkstadshandboken i förväg. Antingen kan man fylla på högtryckssidan med stillastående motor (men då måste man se till att kylmediebehållaren är varmare än bilens motorrum för att få kylmediet att gå åt rätt håll), eller också på lågtryckssidan med motorn och AC-kompressorn igång. Ofta finns en lågtryckspressostat som hindrar kompressorn från att starta om systemet är helt tomt eller har "sugit ner sig", i så fall måste man börja med att fylla med stillastående kompressor tills pressostaten har slagit till, sen kan man använda lågtrycksfyllning och låta den suga i sig kylmediet själv.
I vilket fall så är det ju viktigt att få korrekt mängd kylmedium. Det bästa är om man kan väga behållaren på en noggrann våg under fyllningen (och se till att inte sträckta slangar etc ger fel i vägningen), och fylla tills man har fått rätt mängd enligt skylten i bilens motorrum. Man kan också dra slutsatser av trycken på låg- och högtryckssida med AC igång för att avgöra om fyllningen är lagom. Ibland finns ett diagram i verkstadshandboken över tryck och temperatur på lågtryckssidan (man får alltså ha både manometern inkopplad och en termometer på röret mellan förångare och torkfilter), där ett tillåtet område som betyder korrekt fyllning är markerat. En "bonnig" metod är att köra bilen med AC igång för fullt när det är full sommarvärme ute och tämligen fuktigt väder, sedan kollar man hur långt rören på lågtryckssidan frostar på. Om det är frost hela vägen mellan förångare och torkfilter, torkfiltret känns kallt, röret mellan torkfilter och kompressor har ingen frost, så är fyllningen lagom. Skulle det bli frost även efter torkfiltret så är systemet överfyllt, och blir det ingen frost alls efter förångare/expansionsventil så är det för lite kylmedium.

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 22:18:37, 10-04-2018
av MagnusGoransson
Inte meningen att kapa tråden, men jösses vad tillfredställande det är att läsa inlägg från folk som har koll :-)

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 23:29:49, 10-04-2018
av överlass
Det svaret måste ju vara den bästa guide som finns att uppbringa på internet!
Torbjörn for president :thumme:

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 00:07:13, 11-04-2018
av wipwip
jag fick hjälp av en så det löste sig med kopplingarna av klockan , men den va ju inte länge helt öppen , men vi vakumsög den länge på lågtycksidan, sen stängde jag kranen den blå, och stängde av pumpen och där stog den hela tiden , sen kopplade jag av den gula slangen på pumpen körde på flaskan , har kört in 40 psi då 60 är max tydligen , kyla kommer de men fläkten fram då det är en bmw går ganska ofta i gång när jag har innetempen på 20 grader ska den göra de , eller kan de va för lite i den .

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 05:55:21, 11-04-2018
av mathiast
Du kan inte fylla på trycket utan man väger hur mycket gas man fyllt på då det är en kondenserande gas

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 06:55:37, 11-04-2018
av wipwip
jag har faktiskt fyllt den med enviro safe gas och det gjorde jag med två burkar a 453g st bilen är en bmw 528IA 97a så den ska ha 1225g +- 25g , men de jag menade med tryck de va det tryck som blir sedan du fylt den med gasen , ska tydligen inte ligga över 60 psi för då kan du förstöra ac pumpen ,

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 07:36:23, 11-04-2018
av torbjorn_forsman
Som sagt, kylmediet är ju en kondenserande gas, dvs den existerar i både gas och vätskeform i systemet när det är någotsånär korrekt fyllt. I det läget bestäms trycken av temperaturerna i förångare respektive kondensor, inte av hur mycket systemet är fyllt med. När bilen står avstängd och allt är kallt så bestäms trycket av omgivningstemperaturen. 60 psi tycker jag låter som ett orimligt lågt tryck i kyltekniska sammanhang, det motsvarar ju ungefär 4 bar. Använd gärna vettiga SI-enheter (t ex bar eller kPa), så är risken mindre för räkne- och tankefel. Även om det tyvärr är så att många billiga manometerställ än idag är graderade i konstiga amerikanska enheter.

På de flesta bilar med elkylfläkt går den ständigt då AC:n är påslagen, eller möjligen kan det tänkas att den bara går då kompressorns magnetkoppling är tillslagen. Om bilen står stilla så att kondensorn inte kyls av fartvinden, så skulle högtryckspressostaten lösa ut på en gång om man försöker köra AC utan fläkt för kondensorn. Det finns till och med fall där en trasig elfläkt har lett till sönderkörd kompressor.

Om du fyller med ett annat kylmedium än vad systemet är avsett för, så gäller inte fyllningsuppgiften på skylten i motorrummet. Visst är Envirosafe något gasolliknande (propan) egentligen? I så fall är rätt fyllning ungefär en tredjedel av den mängd som anges för R134.

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 08:26:57, 11-04-2018
av wipwip
ok , jag har ett manometerställ och en koppling till flaskorna men de står ju psi på klockan som sagt och det är ju va dom anger på enviro safe med (jag skickar med en kopia på texten)
men den ska ju inte fyllas med lika mycket gram då men trycket borde väl va samma som r134 när systemet är fult och bilen är i gång så att kompressorn jobbar , är det för lite tryck så får väll pumpen jobba mer och tvärtom , men då vet jag de med fläkten tackar för det ,

Tillvägagångssätt 1.Försäkra dig om ditt fordons fyllnads mängd, skyltar finns i motorutrymmet eller i fordonets instruktions bok. Tänk på att Enviro-Safe är högeffektivt och att fyllnadsmängden är ca 35-40% mot R134a och R12. 2. Lokalisera lågtrycksporten på ditt fordon, sitter mellan kompressorn och brandväggen. Skruva av plastskyddet som döljer ventilen. Ta fram ditt slangkit med snabbkopplingar, vrid kranen medurs så att nålen stänger och sluter tätt i kopplingen mot burken. (Snabbkopplingen passar endast på lågtrycksporten så det inte går att förväxla.) 3. Anslut servicekopplingen till lågtrycksporten, manometern skall nu visa tryck i systemet även om trycket kan vara väldigt lågt. Starta bilen och sätt AC på max samt fläkten på max. Läs av manometerns skala där ser du hur systemtrycket ligger och om du behöver fylla systemet. Kontrollera även om kompressorn slår till. Stäng av bilen och koppla loss slangen från lågtrycksporten. 4. Vrid nu slangkitets kran moturs så att nålen ej punkterar köldmedelsburken och gasen släpps ut oavsiktligt.
MANUAL ENVIRO -SAFE GDS KIT FÖR BILAR SOM ANVÄNDER R12 OCH R134A !
WWW.ENVIROSAFE.SE
Anslut slangen till burken men vrid ej kranen i detta läge. Anslut sedan snabbkopplingen till lågtrycksporten, se till att snabbkopplingen sitter fast. 5. Starta bilen med AC påslagen och fläkten på max, vrid sedan kranen medurs så långt det går så att burken punkteras, vrid kranen åt motsatt håll, nu skall du känna att köldmediumet börjar strömma in i systemet och trycket på manometerns skala stiger. Fortsätt att fylla systemet till kompressorn startar och töm burkens innehåll. Manometern skall visa mellan 25-45 psi på skalan då systemet är fyllt. Vid en ute temperatur på 20C och kondensorfläktarna går, motorn varvar 1.500 rpm bör sluttrycket ligga vid 30 psi. Var försiktig så du inte överfyller systemet vid 60 psi kan din kompressor skadas. 6. Mät luftens temperatur inne i bilens utblås, nu skall det blåsa kallt. 7. Stäng kranen vid burken, stäng av bilen, koppla loss snabbkopplingen, sätt tillbaks skyddshatten på lågtrycksporten. Viktigt i ditt kit finns ett klistermärke som visar att din ac nu är fylld med Enviro-Safe i stället för R12 eller R134a. Klistermärket skall sitta på väl synlig plats. 8.Starta bilen och kör ac´n på max i ca 5 min, så att systemet stabiliseras och att köldmedlet cirkuleras i systemet. 9.Läcksök fordonet igen för att försäkra dig om att allt är tätt i ditt system. Klart! nu är din bil laddad med miljövänlig gas från Enviro-Safe. Vid användning av Leak-Stop eller Pro Seal skall bilen köras i 30 minuter efter fyllning så att köldmediet cirkulerar och o-ringar mjukas upp och ev läckor tätas. På vår hemsida finns även en instruktionsvideo som tydligt steg för steg visar dig hur du fyller din bil

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 11:13:57, 11-04-2018
av ac tc
Jag tror du har tippat i väl mycket gas.
- en snabb googling tyder på att 1 kg hc i det här fallet duracool motsvarar 2.5 kg 134a. Jag tror du har typ dubbel fyll mängd.
Envirosafe´s tabell anger bara fyllning av 134a inte hur mkt envirosafe som ska vad jag kan se.
Trycket som anges är rakt temperatur beroende, dvs det överens stämmer med temperaturen i förångaren när det finns tillräckligt med köldmedia
för att hålla trycket uppe.
- Temperaturen bestäms av dimensionering av förångaren, luft temperaturen och luftflödet genom den, detta är inget värde som kan sägas vara generellt utan det styrs av hur tillverkaren dimensionerat och förhållandet som den körs i.
Finns det för lite köldmedia suger kompressorn ner trycket och inget stämmer. För mkt media ger onormala tryck( höga) och dålig funktion på kondensorn, det här mkt allvarligare än för lite media.

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 18:46:09, 11-04-2018
av wipwip
ok tackar för det .

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 09:46:07, 12-04-2018
av frippis
Envirosafe är en blandning av propan och isobutan http://envirosafe.se/wwwdocs/files/swe/sakerhetsb.pdf
Man ska fylla till 30% av r134a vikten. Dvs 1kg på skylten = 300gram envirosafe. För mycket fyllning gör att den kommer lösa ut på högtrycksvakten direkt.

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 14:04:57, 12-04-2018
av QV_
Jag gav mig på ett försök att räkna på AC när jag installerade det i Amazonen.
Det finns rätt mycket att läsa på nätet men för min del slutade det oftas med ett gäng tumregler.

Det finns absolut folk inom fordonsindustrin som kan detta (hoppas jag) men alla tekniker jag pratade med ville inte säga något. Jag fick ett starkt intryck av att de jobbade efter tumregler och "detta brukar funka" så de ville inte säga varför de gjorde saker utan mera "lämna bilen här så fixar det sig".

Eftersom i mitt fall är förångaren (delen i kupen) tidstrogen och bestämmande av anläggningen så fick förångaren (delen framför kylaren) bli så stor som möjligt och av effektiv typ... Skulle det inte räcka så monterar man elfläkt!

Detta med manometerutslagen och temperaturer är en sak som inte känns helt klart när man står där med ACkittet och kliar sig i huvudet.
Det känns iallfall lättare att förstå utslagen om det är varmt ute och man har en fungerande anläggning i bilen bredvid.
Om bilen bredvid ha samma typ av gas underlättar det yttliggare.

Vakuumsugningen skall iallfall göras innan fyllning och längre tid är bättre än kortare. 30minuter är väll det kortaste man "kan" göra. "bör" göra är då längre.
Att fylla upp hemma med tuber tar tid! de första 50% av flaskan är OK. De sista 25% ..... Det är då man skall motstå alla impulser att vända upp och ner på burken eller lägga den på grenröret! Man får räkna med minst en ½timme per burk om man suger igenom lågtrycksporten.

Det känns som det är ett rätt stort spann på en "fungerande" anläggning. Men förmycket är då inte bra.

Själv har jag Verktygsbodens kitt och de slangarna är rätt sprickfärdiga efter ett antal år i förrådet. Återigen får man det man betalar för.

Det är kallt som fa¤ i kupen och tyvärr varmt som fa¤ i motorrummet....
Måste nog montera elfläkt för att kyla motorrummet...

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 14:39:22, 12-04-2018
av torbjorn_forsman
En bil-ac ska ju ändå gå under så många olika förhållanden - stora variationer i förångar- och kondensortemperatur, olika motorvarvtal osv, att det är lönlöst att optimera den för en bestämd arbetspunkt. Exempelvis är ett kylskåp där kompressorn alltid går med samma varvtal (eller ett varvtal som bestäms av ett styrsystem) och där både förångar- och omgivningstemperaturen håller sig inom ganska snäva gränser, mycket mer tilltalande att försöka optimera. I all synnerhet om det ska tillverkas i några miljoner exemplar och varje öre som kan sparas in är mycket värt i slutänden.

Re: vakuumsugning och fyllning av ac

InläggPostat: 14:42:30, 12-04-2018
av Stefan1972
undrar hur mycket man "spar" genom att klydda själv? Har sett priser ner till 795kr för normal fyllning och då är det ju seriöst.