Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

vakuumsugning och fyllning av ac

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

AN

#46 » 13:01:00, 26-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:I envirosafe gasen finns det ju redan spårvätska, så då kan du strunta i de där injektorerna.
https://envirosafe.se/webshop/view/gds- ... ac-kit-gds


Tack.
Jo det kanske fungerar lika bra, men vill helst fylla r134. Men det verkar ju smidigt i alla fall.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



AN

#47 » 14:19:53, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har använt en billig UV-lampa från Aliexpress (modell 39-kronors LED-ficklampa men med UV- istället för vita LED), inga speciella glasögon. Fungerar bra om man inte är tvungen att göra läcksökningen i fullt dagsljus utan kan vänta till kvällen eller köra in bilen i ett mörkt garage.


Borde fungera med en sådan här då?
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... nformation

Vad är syftet med de gula glasögonen då? Blir det lättare att se vätskan då?
Tror jag har några skyddsglasögon som är gula isf.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#48 » 14:29:15, 30-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lampan jag har är mycket lik den på Kjell & co. Men den kostade nog på sin höjd en tiondel så mycket.

Ja, tanken med glasögonen är att det ska bli lättare att se spårvätskan när man har mycket ovidkommande ljus runtomkring.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lundmark

#49 » 00:16:02, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:R12 går precis som R134 att ersätta med någon lämplig butanblandning (t ex Envirosafe). Eller också kan man använda R134 blandat med 5 % gasol. Men R12-resterna bör ju tas hand om under ordnade former och inte släppas rakt ut i luften, om man ska byta kylmedium.

Gamla tiders tryckvakter (högtryckspressostat kallas den ofta) var ofta dåligt kapslade så att innanmätet ärgar sönder med tiden. Oftast finns en schraderventil i anslutningen så man kan skruva bort den utan att kylmediet läcker ut.



frippis skrev:Sen finns det väl ingen direkt anledning förutom miljömässiga att släppa ut den gamla r12. Man kan ju fylla på med lite envirosafe om det behövs. Gaserna är ju blandbara.
Om kondensorfläkten har gått sönder så har de antagligen dragit ur tryckvakten för att koppla ur systemet. Kondensorfläkten är en väldigt viktig del av systemet. Och det blir snabbt övertryck om den inte fungerar. Om det inte går att få tag i rätt fläkt så säljer biltema universal. I värsta fall kan man ju koppla den direkt på tändningen i denna hetta så systemet funkar tills man kan fixa en bättre lösning, efter det så kan man nog koppla in tryckvakten igen och köra acn.


Tackar för hjälpen, det var tryckvakten som var trasig och kondensorfläkten hade slutkörda kol.
Ny tryckgivare och nya kol så fungerade ACn, mkt riktigt satt det en schrader ventil innanför tryckvakten.
Dock verkar kondensorfläkten gå hela tiden ACn är aktiverad på knappen.. nu har jag bara en trilskande värmekran som inte vill stänga så jag får inte riktigt så kallt jag vill ha i hytten, värmepaketet är hett och förångaren kall. utan att ha mätt så verkar det vara nog med gas, Förångaren i hytten är riktigt kall, kompressorn slår av och på styrt av termostaten som finns vid värmereglaget (min-max AC) vilket borde säga att temperaturen som önskas uppnås.?

3 personer gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

torbjorn_forsman

#50 » 00:26:38, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte helt ovanligt i äldre eller efterhandsmonterade AC-system att kondensorfläkten går hela tiden när AC är påslagen. Bl a var det kopplat på det sättet i en MB 123-serie med efterhandsmonterad italiensk AC "Diavia" som mina föräldrar hade en gång i tiden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lundmark

#51 » 00:49:49, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är inte helt ovanligt i äldre eller efterhandsmonterade AC-system att kondensorfläkten går hela tiden när AC är påslagen. Bl a var det kopplat på det sättet i en MB 123-serie med efterhandsmonterad italiensk AC "Diavia" som mina föräldrar hade en gång i tiden.


Rotade lite i VHBn och hittade elschemat som bekräftade det! :thummar:
Då är det bara köra och se hur länge grejerna håller ihop. Års mod 92 så det börjar vara gamla grejer!


SW7 och SW7A är AC knapp och termostat. MO8 är kondensorfläkten.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

AN

#52 » 19:02:01, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ganska många år sedan skulle jag ha igång ACn i min Dodge Ram. Kommer inte ihåg några tryck, men lågtrycket var för högt, och högtrycket var för lågt. Tror även det var minimala utslag på mätarna, om man slog av och på kompressorn. Tror man kunde känna lite kyla, på rören och i utblåsen.

Fick tips om att det var ackumulatorn/torkfiltret som var slut. Detta byttes och ACn fungerade.
Har funderat lite varför det blev detta fenomen? Var det att volymen ändrats i ackumulatorn? Torkpåsen var tom, i den gamla.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

tkgb

#53 » 21:18:56, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om man byter torkfiltret så öppnar man väl systemet så man måste fylla på kylmedium efteråt :klia:
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se