kimmen skrev:Volvo hade problem med att deras motorer kokade efter man stängt av dom, det förhindrades genom att man letade fram en kylarvätska med förhöjd kokpunkt
Tror inte Volvo var det enda bilmärke som hade/har detta problem
De flesta biltillverkare löste detta problem för över 60 år sedan genom att tillåta övertryck i kylsystemet - ha ett tätt kylarlock som inte öppnar förrän vid några tiondels bar övertryck. Den kokpunktshöjningen räcker för de flesta fall. Det blev också en klar förbättring när man gick över till att använda glykol som frostskydd (glykol/vattenblandningen får lägre ångtryck än rent vatten, dvs högre kokpunkt vid givet tryck) istället för de gamla spritblandningarna som tvärt om sänkte kokpunkten (ökade ångtrycket).
På bilar som har elkylfläkt slipper man efterkokning genom att ha den inkopplad så att den kan gå även då tändningen är avstängd (ställer dock till problem i en del länder där detta inte är tillåtet av arbetarskyddsskäl, t ex Frankrike, där måste fläkten sitta oåtkomligt framför kylaren för att detta ska gå för sig).
På enstaka motortyper där dessa åtgärder mot efterkokning ändå inte räcker till - som regel motorer med mycket metallmassa i toppen och ett litet trångt motorrum, exempelvis VAG's VR6-motor i en Golf III - har det hänt att biltillverkaren har fått kosta på en elpump för att hålla vattencirkulationen igång några minuter efter att motorn har stängts av. När sådana bilar blir gamla kan "oförklarlig" efterkokning bero på att den där elpumpen har slutat fungera.