Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Byta kamrem Volvo V70 D5 årsmodell 2005

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

MN (trådstartaren)

#1 » 11:57:42, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS gamla D5 på 163 hk som avses.

Bilen har nu rullat 32000 mil så dags för byte av gummisnodden och snåltarmen vrider sig över att lämna bort jobbet till Volvo (lämnar inte inte till ngr andra mekar då jag helst vill ha tillbaka bilen i bättre skick än innan servicen) då jag redan shoppat olja för 2500!

Nåväl - frågor till er som VET: Krävs det specialverktyg a la babian VW? Ungefärlig tidsåtgång? Skall vattenpumpen bytas eller ej? Använda volvos grejor eller finns det bra pirat?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



torbjorn_forsman

#2 » 13:08:31, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar inte behöva vara rädd för kamremmar/satser av pålitliga piratmärken (t ex Contitech eller SKF). SKF brukar ha monteringsanvisning tryckt på insidan av kartongen (finns också på deras bildels-website http://ows-cdn.tecdoc.net/skf/ , som dock verkar vara nere just nu). I den framgår om det behövs några specialverktyg.
Har du reda på någon motorkod?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#3 » 14:30:21, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet i dag är att, är det verkligen Contitech eller SKF som ligger i kartongen? Det är en viktig fråga att ställa sig i dag, följderna kan bli katastrofala

Nej, det behövs inga sprecialverktyg . http://www.bildmek.se/folders/MIN%20HEM ... index.html

Vattenpumpen gick 40-50 tusen mil på taxi, tvekar du så byt, men brytrullen skall alltid bytas, lika så spännrullen och den skall monteras rätt, kolla hur den är justerad när du plockar isär allt
Nedre remskivan tar man inte bort, går att stoppa remmen i mellan

En varning är på sin plats .http://www.bildmek.se/folders/MIN%20HEM ... index.html
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Trondos

#4 » 15:27:57, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg bytte på min frus Audi A3 med 1.9 TDI i påsken. Kjøpte et Airtex kamremsett med vannpumpe. Airtex er store på vannpumper.
Var nyfiken på hva slags rem som var i settet, men den kom fra Dayco i Italia, samme som orginalremmen som satt i.

Dayco var også orginal på min Peugeot Hdi. :)
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

torbjorn_forsman

#5 » 15:28:25, 11-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan också konstatera att den enda gång jag någonsin har sett en kamrem med uppenbart fabrikationsfel, var den en originalreservdel till en Toyota. Köpt över disk på svensk märkesverkstad.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MN (trådstartaren)

#6 » 11:27:39, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är gummisnodden och vattenpumpen på plats. 282€ i delar hos lokala Volvohandlaren. Hur man skall kunna se undre märkningen utan att ta bort remskivan övergår mitt förstånd men det är det mycket som gör nuför tiden... Gamla pumpen och och remhjulen kändes som nya men nu är det gjort iaf. Ett byte till av glykol om ngr dagar så får maskin anses vara OK ett tag till.

MN

Bild
Bild
Bild
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Raceputte

#7 » 12:12:57, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

V70 D5 är bland de enklare bilar att byta kamrem och vattenpump på, nästan så att en 740 utan ac ligger i lä.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

kimmen

#8 » 16:22:16, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som du har en feljusterad spännrulle, insexhålet verkar stå ett halvvarv fel
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JPEG

#9 » 16:48:20, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken bild och var ser man det?
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

kimmen

#10 » 17:05:53, 08-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På sista bilden ser man insexhålet pekar ca. kl. 1 som är fel, den skall peka ca kl 7, remmen tappar sin självjustering och med haveri med tiden
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

MN (trådstartaren)

#11 » 15:50:58, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra med skarpsynta maskinister! Får på't igen och kolla... verkar svårt att hålla ordning på med och moturs... :aaargh:

M

3 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

kimmen

#12 » 21:59:24, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Mycket bra med skarpsynta maskinister! Får på't igen och kolla... verkar svårt att hålla ordning på med och moturs... :aaargh:

M


Eller vad mycket en bild kan säga...

Bl.a kolla detta http://www.bildmek.se/folders/MIN%20HEM ... index.html

Så här skall insexhålet stå när spännaren är rätt justerad http://bildmek.se/folders/MIN%20HEMSIDA ... index.html
Backar du motorn så skall spännararmen slå stora slag
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

MN (trådstartaren)

#13 » 07:29:43, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bort kåpan och tråcklade ned telefonen...

Bild

Ser ut som nära nog?

Fö deprimerande att söka gör-det-själv info om V70. Bara en j*vla massa tjafs om hur många mil det är mellan kamremsbytena istället för att faktiskt beskriva det samt tugg om vilken färg det skall vara på glykolen istället för att tala om vilken typ det skall vara...

Inte undra på att en ordinär svennebil väger som USS Nimitz när tillverkarna bultar på resonansdämpare som väger 4 kg!
Bild
Bild

Seriös tillverkare av glykol: fuel and deasel? Ethanol?

Bild
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#14 » 09:06:10, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där kylarvätskan innehåller ju inte ens glykol! Det står ju tydligt "Ingredients: glycerine, ethanol." på den. Glycerin (eller glycerol som det har hetat de senaste 50 åren) förekom som kylarvätska för mycket länge sedan, när glykol var dyrt och svårt att få tag på. Idag har väl glycerolen blivit ännu billigare i och med de kopiösa mängder som kommer fram som biprodukt vid tillverkning av biodiesel, och som man måste försöka prångla ut på något sätt. Och etanol ska man inte ha som kylarvätska - högt ångtryck, kokar bort fort, bildar brandfarliga ångor osv.
Eftersom kylarvätskan överhuvudtaget inte tycks innehålla glykol så kan den rimligtvis inte uppfylla någon av alla de tillverkarspecar som står uppräknade på etiketten heller.
Så det är nog bäst att hålla sig långt borta från det märket och köpa kylarvätska från någon pålitligare leverantör istället.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#15 » 10:12:13, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo hade problem med att deras motorer kokade efter man stängt av dom, det förhindrades genom att man letade fram en kylarvätska med förhöjd kokpunkt
Tror inte Volvo var det enda bilmärke som hade/har detta problem
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hartagga, torbjorn_forsman, tracker och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se